Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Jag har de dioderna. PM'a mig din adress, så skickar jag dem
till dig
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Sforskarn »

Har tidigare nämnts i forumet att Farnell skulle ha dessa, men hittar inga på deras sida det närmaste man kan komma är IGXR40N60B2D1 orginalet heter ju C2D1 på slutet. Vad är skillnaden på dom? Går det att köra med B modellen?
Eller är det bättre att gå upp till IGXR60N60C2D1 som jag antar endast är tåligare. :humm:
Har skaffat en uppsättning av orginalen från Danny, men jag antar att hans källa inte är outtömmlig så det skadar ju inte med alternativ. :wink:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av ElectricMan »

Nu var det våran tur att få problem med spisen... :(


Första symptom var att spisen sprättade säkringar så fort man satte på den. Så jag öppnade spisen och började söka efter fel.
Då såg jag en kondensator på "PSU-kortet" som hade lyft på hatten. Den i mitten längst ner bredvid C122 på denna bild http://memorymatic.se/temp/IMG_20130823_195455.jpg.

Jag bytte den kondensatorn och testade igen. Ingen skillnad...
Efter en hel del googlande sprang jag på denna tråd, och efter lite felsökning kunde jag konstatera att två IGBT var trasiga.
Så jag köpte två nya IGBT samt likriktare av Danny och bytte.

Nu har jag dock fått nya fel; Spisen går att starta och använda utan problem, förutom en platta, plattan jag bytte IGBT på. Den känner inte av att det står en kastrull på plattan.

Någon idé vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Kontrollera att igbt'ernas ben har kontakt med båda sidor av kortet.
Havererar via'n så får man löda på båda sidor.
Kontrollera också flatkabelns kontakt på kortet. Den
lossnar ibland från lödningarna.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av ElectricMan »

Hittade felet... Två stycken SMD-dioder har dött ZD8 och ZD9 just bredvid IGBT.
Dumt att jag inte kollade det innan, var ju samma fel någon post upp. :P

Vad är det för dioder?


Danny, du har PM, igen!
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av ElectricMan »

Bild

Bytte dioderna mot 1N4148. ;)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

:tumupp:
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av tokfan »

Går det bra att fortsätta här för mig med en trasig häll också?

En bekants induktionshäll har just lagt av.
Husqvarna Regina är namnet på åbäket.
De två vänstra plattorna fungerar tydligen inte.
Andra halvan av spisen går att använda utan att några proppar går.
Är det bara att göra som alla ovan. kolla dioderna och transistorerna?
Är det ett standardfel? Känner att jag inte har så jättemycket tid till övers men det vore
kul att hjälpa till då ett nytt kort verkar kosta skjortan. (Är inte så väldigt bra på att felsöka sånna här fel på egen hand).
Är otroligt tacksam för hjälp! Så får jag se om det verkar vara värt att lägga lite krut på detta.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av tokfan »

kan man hitta schema på denna någonstans så man förstår lite mer hur allt hänger ihop?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Henry »

Inte säkert att det är lönt, om det ens går att få tag på scheman. Det enklaste och första är att se så man inte ser något uppenbart som tex brända komponenter eller tom exploderade sådan och sedan göra en enkel analys utifrån det vad som kunnat vara fel och sedan ta tex en bild och lägga upp här.

Man kan få fram mycket på det sättet men syns ingenting så mäter man på enklaste vis på vissa utsatta komponenter, som nämts innan i tråden, för det brukar vara vissa komponenter på dessa hällar som ger upp före andra då det är de som lever hårdast liv.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av tokfan »

Då ska jag nog försöka få isär spisen och kolla.
Brukar det vara ett stort projekt eller kan man ta isär och sätta ihop den på någon timme så att han som
äger den kan använda de två fungerande plattorna resten av dagen?
(Jag har ju inte ens sett den än).

Tack för svar föresten!

Detta kan bli lärorikt!

Nu har jag ett kondingbyte på vårt trasiga kylskåp på gång och sedan denna spis.
Får jag dessa att fungera så kan jag ju låtsas vara vitvaruexpert inför min omgivning fast
jag har fått all hjälp härifrån. ;)
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av tokfan »

Och en extra fråga:
Vad är dessa igbt:er till för? switchar de och fungerar så att de switchar fortare för att få plattan varmare osv?
Har ingen koll på vart i kedjan de sitter rent teoretiskt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Henry »

Det är lite mer avancerat än så. :)

Det finns inga plattor på induktionshällar som blir varma för att värma upp en kastrull utan det är med hjälp av magnetfält och en hög med elektronik som på ett speciellt sätt överför energin direkt till tex en kastrull genom att växla magnetfältet mycket mycket snabbt och det är det som dessa IGBTer gör tillsammans med en spole och lite annat.

De kraftkomponenterna som finns i själva överföringsdelen är bla just dessa IGBT och som har ett lite hårt liv att leva då det är rätt höga effekter dem skall överföra. Går en IGBT i kortslutning så kan en säkring i huset med lätthet gå om det vill sig illa.

Sök på "induction heating" på google så hittar du en massa om hur dessa system fungerar.
Senast redigerad av Henry 11 september 2013, 17:06:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av ElectricMan »

Visst tar det lite tid att skruva isär spisen, men efter att jag hade gjort det 4-5 gånger så gick det rätt fort till slut. ;)
Räkna med kanske 20 min första gången iaf.

När du har skruvat isär den är det bara mäta IGBT:erna och se om någon är kortsluten. If yes: Byt! :)
Det verkar ju helt klart vara ett standardfel att IGBT pajjar. Det är ju bara läsa i den här tråden.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av tokfan »

Jahapp. Det här var ju inte så simpelt som jag trodde.
Tittade över till spisägaren med lite tidspress.
Lyckades få loss kortet till slut men kylflänsen som jag antar att trissorna sitter under satt som berget.
Tog bort skruvarna och bände lite försiktigt men den satt stenhårt. Fäster man dom på något annat vis också?
Det såg ut som två skruvhål på ovansidan av kylflänsen också men fanns inga skruvar på andra sidan där.

Släntrianmätte alla dioder jag såg på ovansidan av kortet och hittade lödpunkter på undersidan av kylflänsen där det stod B, E och C.
Bas Emitter collektor antar jag. Mätte där och fick B-E 10k på den ena och B-E 1,7k på den andra. (Oändligt motstånd mellan de andra benkombinationerna).

Kom sedan på i bilen på vägen hem att det ju borde ha stått G,S,D istället om jag hade mätt på FETar????

Någon som har något tips på vad jag ska göra eller hur jag får bort kylflänsen. Tänkte att den kanske satt med nån slags kylpasta men det kändes verkligen trögt.

Felet beter sig så att hällen inte känner av när en kastrull står på.

spisen heter Husqvarna Regina ifall det är till någon hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar