Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Roligt att det funkade :)
boxer
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 januari 2012, 18:29:26

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av boxer »

Tack för tipset angående demontage, jag har lossat från glaset men kan endast lyfta ca 30 mm sedan är sladdarna mellan plattorna och elektronikdelen så korta, skall jag låta plattorna följa med elektronikdelen plattorna verkar sitta fast i glaset med ngn typ av vit isolerduk.

Tack på förhand /Staffan
Jettekul
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 februari 2012, 18:25:26

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Jettekul »

Tjena. Jag är ny här men har problem med en häll (Siemens Eh777501e) som har gett upp på vänster sidan. Följde Dannys tips och mätte på likriktare och igbtér (? heter de så) som visade sig vara kortslutna. Har funderat på att byta dem om jag hittar ett par på internet. Dock verkar det som en "lödbula" är borta också. Kan denna fungerat som säkring vid övervärme/belastning? Tar tacksamt emot alla tips på hur jag skall fixa denna häll :?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Jag har igbt'er till den hällen.
PM'a mig om typnummret på igbt'n, om du är intresserad.

När det gäller "lödbulan", så kan du bara brygga den.
joca
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 september 2012, 21:48:15

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av joca »

Jag har en 6 år gammal Electrolux EHD7660P som gav upp i fredags. Hällen fungerade i "standby", men när jag slog på en platta (vilken som) gick proppen. Efter att ha skruvat lite själv hittade jag denna tråden och kontaktade Danny som snabbt skickade 2st ersättnings-IGBT:er och en ny likriktare. De kom med posten idag och nu fungerar min häll igen, hoppas att den håller 6 år till!

Tack för hjälpen Danny!
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

:tumupp:
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av fidde_modboy »

hej :)

har sökt med ljus och lykta efter nya komponenter till en miele induktionshäll km 5755(ev elektrolux då allt ser sjukt likt ut??)

det är så att för ett tag sedan så har min föräldrars häll har börjat ge en felkod (F032) när man startar den och den kvarstår under kommande fem-tio starter,
sen är problemet bara borta för tillfället och kan återkomma under kokningen, så dom ringde hem 2 st servicefirmor och dom tittade på hällen och bedömde att det var bättre att köpa en ny häll(synd då den var rätt så dyr..),
Det var då ja kom in i bilden och monterade isär hela hällen och började mäta på "mosfetarna" och alla hade samma värde både i ohm och diodtest förutom en som jag mistänker har gått paj, värdet var ungefär 1000gånger mindre gentemot dom andra.
sen så mätte jag på likriktarna och dom hade samma värden från höger till vänster sida.

alla mosfetar hette likadant förutom att dom hade 2 fristående siffror, 17,18,19,21 vilket ja luskat ut är styrkan/tåligheten,
och den "trasiga" var en 17 @ 0.33Kohm!? och alla andra hade ett svep om 0.412Mohm->0.489Mohm och det stämde överens mellan (storlekarna:17.18.19.21)


så skickade ett pm till "Danny" här på forumet och frågade efter nya "mosfetar" samt en likriktare

troligtvis så är det väl en av dom som har börjat dumma sig? men den kanske inte är helt trasig än?


kanske lite luddigt beskrivet men hoppas ni har överseende =)=)

tack på förhand
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av MiaM »

Eftersom det pratas om proppar som går, så kan det vara bra att veta att om man har moderna automatsäkringar så slits de en gnutta varje gång de löser ut, så det kan vara bra att provköra mot ett uttag som är kopplat över gamla sortens proppar om man kan välja. Antagligen inget värre problem om det bara är ett par gånger, men om man löser ut säkringar på löpande band bör man tänka sig för.


Jag vet inte hur bra/dåligt det är för just induktionshällar men ett klassiskt trick för att prova saker som bränner säkringar är att seriekoppla med en tillräckligt fet lampa. En byggstrålkastare på 500W (eller helst ett par stycken eller någon ännu starkare) kan kanske funka, men risken är väl att hällen tycker att spänningen sjunker för mycket när den drar igång och slår av direkt vid normal drift. Om det däremot är kortisfel på hällen så bör lampan lysa / blinka till vid fel...
akterspegel
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 november 2012, 12:33:48

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av akterspegel »

Hej!

Jag har köpte 4st IXGR40N60C2 och monterat i min häll tillsammans med en ny diodbrygga då det var kortis i samtliga.
Originaltrissor var IXGR40N60C2D1.

Jag hårdtestade på arbetsbänken efter montering och kokade vatten med powerläget i ca 10 min och lyfte sedan av kastrullen (liknande senario som när den gick sönder första gången) och då gick säkringen.. Nu är det kortis igen!

Jag noterade att det var bra drag i fläkten så kylningen fungerade och det blåste ut väldigt varm luft, blir det mer förlustvärme med dessa komponenter jämfört med original?

Det känns surt att kasta hällen även om det lockar nu!

Har något något bra tips?

PS: allt gammalt kiselfett tvättades nogrannt bort och ersattes med nytt frächt.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

De nya du köpte har ingen skyddsdiod mot backspänning.
Ingen skyddsdiod=En säker död

Hade du kortis på alla 4 IGBT'erna har du säkert mer fel.
När 2 IGBT'er går brukar det inte vara några problem att laga
akterspegel
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 november 2012, 12:33:48

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av akterspegel »

Hej!
Jag har mätt nu och det är bara 2 som är trasiga.

Vart får man tag i modellen med integrerad diod eller kan jag montera en yttre diod?

Jag har kundnummer på farnell och elfa.

MVH
akterspegel
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 november 2012, 12:33:48

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av akterspegel »

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?, jag har 4st nya IGBT'er men modellen utan diod.. går det att använda dom och löda på en yttre diod eller har jag fel modell helt enkelt? vart kan jag få tag i rätt modell?

MVH
akterspegel
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 november 2012, 12:33:48

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av akterspegel »

Nu ska jag försöka fixa hällen då den ligger ivägen på arbetsbänken.
Jag har nog fått tag i rätt IGBT`er men en av dioderna som sitter runt IGBT`erna har farit illa och behöver bytas ut, det är ZD8 som är kass.
ZD4 till ZD11 verkar vara identiska.
Vet någon vad det är för modell som kan ersätta den så posta gärna här.

MVH
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Jag har säkert de dioderna. Lägg upp bild på modulen så jag vet vilken det är.
akterspegel
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 november 2012, 12:33:48

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av akterspegel »

Nu hoppas jag att bilden kom med, har inte så bra kamera på jobbet, hoppas du kan se ändå.
För mig är den väldigt annonym, kollade lite snabbt på elfa men det verkar inte gå att identifiera den på utseendet för en glad amatör som mig iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar