Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av hawkan »

Nu har jag listat ut värdena på de fem kondensatorerna. Två är 220 uF(M), vad betyder (M)?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av tecno »

± 20 % M
mattiasclaesson
Inlägg: 17
Blev medlem: 7 december 2020, 21:04:29

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av mattiasclaesson »

perg skrev: 28 december 2020, 20:38:22 Elfa var riktigt bra en gång i tiden... men att sälja komponenter till privatpersoner verkar vara på utdöende... Ett litet tips som alternativ leverantör till Elfa, Elektrokit tar bara 29 kronor per leverans och de brukar skicka hyfsat snabbt. Jag har köpt kondensatorer till min spis därifrån. Jag köpte dessa kondensatorer (Tål högre värme och lite högre spänning).

https://www.electrokit.com/produkt/yxf- ... 5c-o10x16/ (satt 3 stycken bredvid varandra)
https://www.electrokit.com/produkt/yxf- ... 05c-o5x11/

Såg du behövde en 100 uF och de verkar de också ha, frågan är väl bara om du får plats med den då det är en 50 voltare och den då är lite större.

https://www.electrokit.com/produkt/yxf- ... 05c-o8x11/

Annars så har de ju denna, 16 volt, lite mindre men endast 85 grader. Om jag minns rätt så betyder 85 grader att kondensator skall fungera 1000 timmar i 85 grader... d.v.s. verklig driftstemperatur måste hållas lägre. Jag tror dock att den duger. 1000 timmar vid spisen är ju ändå en hel del och den är ju knappast 85 grader i fläktblåset....

https://www.electrokit.com/produkt/el-l ... c-o5x11mm/

Jag bytte aldrig 400 Voltskondensatorerna som du funderade på att beställa. Elektrokit verkar inte inte ha dessa och då blir det ju Elfa kanske iallafall.
Sedan någon vecka tillbaka så har jag bytt alla utom dom största 400V kondensatorerna i båda effektkorten till dom från elecrokit.
Än så länge fungerar det bra.

Tack ni som hjälpt till!
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Gott att du fick den att fungera :tumupp: :)
matsen
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 november 2019, 21:57:09

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av matsen »

Hej,
har en HVA QHC7505 PNC 949 592 503 som börjat strula. Plötsligt börjar den pipa, visar E- på vänster sida och går inte att starta. Efter flera reseter genom att skruva ur och i säkringen funkar den igen. Har hänt två ggr på två veckor.

Är det de famösa kondingarna c124 och c151 som ligger bakom eller nåt annat?
Om så är fallet vilka kondensatorer skall jag köpa?

Mvh, Mats
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Troligtvis :)

Tex denna:
patrik123
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mars 2021, 23:55:19

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av patrik123 »

Hej, (mitt första inlägg)

Hoppas någon kan styra mig rätt
Har en IKEA Whirlpool W10815931.A Model:4B Single Zone S/N: 2G02799153813438 som lagt av.
Jag öppnade upp men när jag inte kan se felet med ögat ligger felsökning utanför mitt kompetensområde. Har jag dragit rätt slutsatser och om jag byter komponenterna nedan, hur troligt är det att den är lagad?

Automatsäkring gick vid matlagning, inte någon märkvärdig effekt på 3st plattor vid tillfället.
Återställde säkring och hällen startade 1 sek sedan gick säkring + fas.
Återställde säkring och ny propp i fasen. Startade hällen och säkring och fas for igen.

Jag hittade hit till tråden och allt verkade bekant på något sätt :)

Är inte heller något elektronikgeni men mätte motstånd. Vad jag kan förstå är det fel på (se även foto, har petat bort spännen på de misstänkta):
2 av 6st Epcos MKP B32669 (kondensator?) 0 ohm. Ganska svåra att mäta, med summer piper bara ena.
1 av 2st likriktare (4 ben) GBJ 2506 0 ohm.
1 av 4st (3 ben) 1F 26CC FGH30S 130P (IGBT?) ger motstånd och den enda IGBT som piper med summerfunktionen.

Båda MKPerna och likriktaren verkar sitta på samma sida dock hör nog den trasiga IGBTn till andra sidan men jag kanske tänker fel.

Jag tar gärna emot tips om var man kan hitta komponenterna med snabb frakt

MKP hittade jag inte på electrokit eller rs-online

GBJ hittade jag på electrokit, dock 1000V istället för 600V [GBJ2510-F GBJ 1000V 25A brygga] är det en lämplig ersättare?
Fanns även helt rätt på rs-online.com. https://se.rs-online.com/web/p/bridge-r ... s/9235390/

IGBT fanns på electrokit [RURG3060 TO-247 600V 30A] är det en lämplig ersättare?
Fanns även en på rs-online https://se.rs-online.com/web/p/igbts/8648849/
spishäll.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Mickecarlsson »

IKEA lär ha 5 års garanti på sina hällar. Är din äldre?
patrik123
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mars 2021, 23:55:19

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av patrik123 »

Jepp, den har fyllt 6 år

Edit: 5 år 2 månader. Typiskt
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Likriktaren kan du ersätta med den du hittat.

Den defekta igbt'n hör till andra sidan än de kondingar du inringat.

Igbt'n kan du ersätta med IXSH35N140A. Du måste då även byta igbt'n till höger om den.




Jag kan kolla upp om jag har de komponenter du behöver.
patrik123
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mars 2021, 23:55:19

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av patrik123 »

Tack

Ja, kolla gärna om du har
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Knut »

Reflektion. Det är inte så att kondensatorerna verkar kortslutna på grund av att likriktaren är död? Om dom nu sitter för glättning? Eller tänker jag helt galet?

/Knut
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Jag har nu kollat upp, och jag har de komponenterna.
Jag PM'ar dig
patrik123
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mars 2021, 23:55:19

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av patrik123 »

Tack Danny

Nu har jag bytt 1st IGBT och 1st likriktare, blå rutor, på bilden (vänstra hällsidan). Före det kollade jag upp lite mer om hur komponenterna ska mätas och insåg att jag tidigare misstänkte fel likriktare.

Har nu testat hällen och den lever, succé! 8). Allt fungerar utom en yta på vänster sida. Där får jag C85 ("prova annan kastrull"). :(

Kondensatorerna var lite svåra att mäta med enkel multimeter men alla "tar laddning" när jag mäter motstånd. Dock ca 20% lägre storleksordning på den inringade orangea jämfört med motsvarande på högra hällsidan.
Hällsidorna har även 2st 0,27myF kondensatorer var. På dessa kan jag inte mäta någon direkt skillnad.
Den nya IGBTn har ett mycket lägre spänningsfall (monterad) mellan vänstra och mellersta benen än övriga IGBTer. Kanske skadades av värme eftersom jag är ovan lödare?

Fråga:
Är det bara att testa byta den orangea kondensatorn och se vad som händer? Eller brukar C85 kunna bero på något helt annat?
spishäll2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Kan vara att några ytmonterade komponenter runt den igbt'en som tagit skada.
Ovanligt att de vita kondingarna är defekta
Skriv svar