Driva T-amp från datorn.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Driva T-amp från datorn.

Inlägg av SpanCox »

Vi bytte bildskärmar och de nya hade inga inbyggda högtalare. Då jag inte ville ha ett 2.1-system med en subba som skulle ta plats tänkte jag köpa hifihögtalare och T-amps istället. Sagt och gjort, grejerna kom och kopplades in.

Problemet som uppstår nu är att det är ett elakt bakgrundsbuzz konstant när moderkortets linje ut ansluts till t-ampens linje in.
Detta problem finns inte när en annan ljudkälla kopplas in, tex min desire - då låter det lika bra som det skall.
Jag utgick från att kvaliteten på ljudkretsen var för dålig för att inte köra med en volymkontroll mellan moderkort och t-amp.
Volymkontroll inköptes hos Kjell och monterades. Med samma resultat som innan. :-(

Nu märkte jag dock att om jag kopplade in Desiren som ljudkälla _samtidigt_ som den laddades via USB så blev det samma problem.
Det tolkar jag som att det är jordplanet som krånglar på något vis. USB skärm har ju samma jord som linje ut från moderkortet.
T-ampen är inkopplad på +12V och GND direkt från en Molex-kontakt i datorn.

Har ni några tjusiga lösningar på hur jag fixar detta?
För tillfället jag jag kopplat in en extern nätdel som får driva T-ampen, men så vill jag ju inte köra i längden.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av blueint »

Använd samma vägguttag (fas). Prova att vända kontakten på förstärkaren (fas resp nolla).

Btw,, går det att lägga två små kondensatorer i serie med både jord och signal för att slippa jordfel?
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av SpanCox »

Tack för svaret!

Jag måste ha förklarat mig dåligt, problemet uppstår när T-ampen matas från datorns nätaggregat, inte när den matas med extern nätdel.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av blueint »

Sätt dit rejält LC filter.
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av SpanCox »

LC filter? Var, hur och varför? ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32784
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så här:

Bild
Filtrerar bort skräp från det svittsjande paoer suplajet.
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av SpanCox »

Aha.

Hur skall man dimensionera det hela då? Jag har två spolar från något skrotat nätagg liggande, typ 40 varv som spolen i mitten nedan:


Skulle de kunna fungera?
Kondingen, hur stor skall den vara?

Edit:

Ser att bildlänken inte fungerade. En vanlig spole, ringformad ferrit omlindad 40ggr.

Ett klargörande först bara, observera att den i datorn inbyggda nätdelen inte har några som helst problem att driva T-ampen och få den att låta precis så bra som den skall. Problemet uppkommer bara när jag vill mata T-ampen med datorn inbyggda ljkudkort. Är det fortfarande ett LC filter som behövs då?
willmans
Inlägg: 254
Blev medlem: 11 april 2006, 13:56:20
Ort: Solna

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av willmans »

Då brummar det ju för att du får en jordslinga, T-ampen jordas via matningsströmmen och sedan via audiokabeln. Jag skulle testat att klippa bort jorden från audiokabeln och se om det hjälper.
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av SpanCox »

Det är ju lätt testat, skall prova det.

Det är dock inte ett karaktäristiskt jordbrum jag hör utan det är högfrekventa "störningar" som lätt kan associeras till datorns arbete. Ett visst ljud när disken jobbar osv.
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av SpanCox »

Det hjälper inte att bara ansluta signalen heller, så snart jag duttar med mittledaren mot linje in så hör jag visslande och susandet från datorn.

Fler förslag, någon?

Resumé av problemet:

Något är galet med mina T-amp inkopplingar.
Om jag driver T-ampen från datorns nätagg och ansluter en extern mediaspelare så låter det bra.
Om jag driver T-ampen med en extern 12V DC strömkälla och kopplar in moderkortets linje ut så låter det bra.
Dock är det så att om jag driver T-ampen från datorns nätagg och ansluter moderkortets linje ut så låter det apa. Jag hör när jag flyttar musen och kan höra skärmen uppdateras.
Användarvisningsbild
SA7ACA
Inlägg: 150
Blev medlem: 5 oktober 2010, 11:20:07
Skype: TivoliBG
Ort: Torsåsabyn
Kontakt:

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av SA7ACA »

Kanske hjälper med art nr: 39607 hos www.kjell.com
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,494045000

//sa7aca
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av SpanCox »

Bra idé! Får sticka ner till lokala Kjelle på lunchen och kolla om de har några hemma.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32784
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Massuppfi... f'låt :eh: ... missuppfattade jag frågan. Var det problem med SIGNALEN, eller problem med SPÄNNINGSMATNING?
Signalen ska väl bara vara att tappa av - så gör jag.
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av SpanCox »

Problemet är att det inte låter bra.

Detta verkar bero på korrelationen mellan spänningsmatningen och signalen.
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Re: Driva T-amp från datorn.

Inlägg av SpanCox »

Filtret från Kjelle är införskaffat, dock blev det restaurang och ohemula mängder vin efter jobbet igår så jag har ännu inte kollat om det blev något bättre. Återkommer i den frågan.

Nu skall en lättare baksmälla kureras med jobbets riktigt vidriga automatkaffe. :-(
Skriv svar