Frågor om motorstyrning
Re: Frågor om motorstyrning
Med probe avser man oscilloskopets mätpunkt, irl används så kallade "probar". Jag vet inte riktigt vad den korrekta svenska benämningen är, men på forumet ser man ofta just probe.
I det länkade schemat är trigger och threshold ihopkopplade, och där bör du få något triangelvågaktigt. Över Q1, mellan ben 1 och 3 i schemat bör du få fyrkantsvåg om allt är rätt kopplat.
I det länkade schemat är trigger och threshold ihopkopplade, och där bör du få något triangelvågaktigt. Över Q1, mellan ben 1 och 3 i schemat bör du få fyrkantsvåg om allt är rätt kopplat.
Re: Frågor om motorstyrning
Jag har bara skummat förbi de flesta inläggen här, men jag tror det kan vara för klent med de enkla scheman som Citizendildo och Walle har postat. Där drivs gaten på mosfeten av mycket dåliga drivare - i Walles exempel har du en pull-up på 10k - helt oanvändbart för kraftigare MOSFETAR som ska driva en 370W motor. De schemana ni har skickat klarar av att driva en fläkt eller kanske en liten elmotor på ett par watt.
När en mosfet (eller flera parallella msfetar) reglerar kraftigare strömmar så uppstår rejäla spikar från motorn - Walles schema har inte ens en frihjulsdiod vilket gör att du kan bränna sönder MOSFETEN även med en enkel PC-fläkt.
Jag skulle föreslå:
a) antingen om du vill fortsätta att lära dig om hur du använder 3055 transistorerna till linjär reglering så får du räkna en del på effektutveckling osv. innan du gör ett nytt försök. Du kan inte bara förutsätta att transistorerna tål 15A bara för att det står 15A på dem. Du måste beräkna effektförlusten! Det är då du får veta hur mycket värme som verkligen utvecklas i transistorerna vid olika spänningsnivåer. Lärorikt exempel! (Fast konstruktionen är korkad och förklaringen på sidan bristfällig!)
b) eller så får du försöka göra en lite mer rejäl PWM-styrning. Hur du genererar själva signalen är ganska oinressant - det går bra med både 555:a, OP-förstärkare eller mikroprocessor. Men hur du driver mosfetarna sen är petigare. En "halvbrygga" bör du ha, (dvs. två stycken mosfetar) som drivs av en mosfetdriver.
När en mosfet (eller flera parallella msfetar) reglerar kraftigare strömmar så uppstår rejäla spikar från motorn - Walles schema har inte ens en frihjulsdiod vilket gör att du kan bränna sönder MOSFETEN även med en enkel PC-fläkt.
Jag skulle föreslå:
a) antingen om du vill fortsätta att lära dig om hur du använder 3055 transistorerna till linjär reglering så får du räkna en del på effektutveckling osv. innan du gör ett nytt försök. Du kan inte bara förutsätta att transistorerna tål 15A bara för att det står 15A på dem. Du måste beräkna effektförlusten! Det är då du får veta hur mycket värme som verkligen utvecklas i transistorerna vid olika spänningsnivåer. Lärorikt exempel! (Fast konstruktionen är korkad och förklaringen på sidan bristfällig!)
b) eller så får du försöka göra en lite mer rejäl PWM-styrning. Hur du genererar själva signalen är ganska oinressant - det går bra med både 555:a, OP-förstärkare eller mikroprocessor. Men hur du driver mosfetarna sen är petigare. En "halvbrygga" bör du ha, (dvs. två stycken mosfetar) som drivs av en mosfetdriver.
Re: Frågor om motorstyrning
Det är nått som inte stämmer med min uppkoppling... Tigger och output rör sig i samma takt
Här har ni en bild att beundra^^:
Beklagar att det ser lite flummigt ut men 555an i schemat och 555an i CC såg inte likadana ut.
Här har ni en bild att beundra^^:
Beklagar att det ser lite flummigt ut men 555an i schemat och 555an i CC såg inte likadana ut.
Re: Frågor om motorstyrning
Jesse: Om du hade skummat lite noggrannare hade du sett att jag har påpekat att man både bör ha en drivare och frihjulsdiod och kondensator över motorn Det är själva 555-uppkopplingen som var det intressanta med länken
Thorped: Det ser iaf lika ut som schemat jag länkade. Jag ska se om jag kan prova uppkopplingen själv, om jag får igång en dator med simuleringsprogram Har tyvärr ingen labbhörna hemma (ännu, kanske), annars hade jag kopplat upp den.
Edit: Har nu testat att koppla upp kretsen, och för mig funkar den iaf.
http://dl.dropbox.com/u/655744/555.JPG
Thorped: Det ser iaf lika ut som schemat jag länkade. Jag ska se om jag kan prova uppkopplingen själv, om jag får igång en dator med simuleringsprogram Har tyvärr ingen labbhörna hemma (ännu, kanske), annars hade jag kopplat upp den.
Edit: Har nu testat att koppla upp kretsen, och för mig funkar den iaf.
http://dl.dropbox.com/u/655744/555.JPG
Re: Frågor om motorstyrning
Tror en annan simulator skulle lösa problemet... Vad är det för något du kör i Walle?
Re: Frågor om motorstyrning
Multisim 10 kör jag med.
Som sagt, glöm inte att kika på halvbryggor och drivkretsar för MOSFETarna, annars överlever dom inte
Som sagt, glöm inte att kika på halvbryggor och drivkretsar för MOSFETarna, annars överlever dom inte
Re: Frågor om motorstyrning
Har tänkt på en grej... Skulle man inte kunna använda en sådan motorstyrning som sonite snackade om men istället för att koppla in en motor så kopplar man in ett relä som i sin tur jag styra en mycket större motorström?
Re: Frågor om motorstyrning
Man lär sig nått nytt varje dag.Glenn skrev:En stor fördel med att använda mosfetar är dessutom att dom har positiv temperaturkoefficient, paralellkopplar du vanliga transistorer (som i likhet med de flersta halvledare har negativ temperaturkoefficient) så är dom ju inte identiska och så kommer en av dom att få dra det tunga lasset, och ju varmare den blir desto mer belastas den, tills den pajar. med MOSFET blir det tvärt om, balanseringen blir alltså självreglerande.
Re: Frågor om motorstyrning
Hm.... då förstörs väl själva ideen med den kretsen. Vad den gör är att den
skickar ut en PWM till Feten beroende på hur du ställer potentiometern.
Låt säga att den står på 0. Ja, då går inte motorn, står den 5k ohm (50%).
då går även hastigheten på motorn på 50%. Eftersom "dalarna/backarna" i pwm:en är lika långa i dalen och på höjden. Kolla wikipedia på pwm.
Jag ser inte att sätta in ett relä efter Feten skulle lösa något. Ett relä är
antigen helt på eller helt av. Medans Feten fungerar som ett sorts relä
där du kan ha "dörren på glänt" (annan hastighet än just fullt ös eller av).
Är du intresserad av detta så rekommenderar jag varmt en bok:
The mivrovontroller application cookbook by Matt gilliland
ISBN: 0-615-11552-7. Den är för nybörjare och berättar på ett snällt
sätt vad saker gör och visar kopplingsschem.
Mvh
skickar ut en PWM till Feten beroende på hur du ställer potentiometern.
Låt säga att den står på 0. Ja, då går inte motorn, står den 5k ohm (50%).
då går även hastigheten på motorn på 50%. Eftersom "dalarna/backarna" i pwm:en är lika långa i dalen och på höjden. Kolla wikipedia på pwm.
Jag ser inte att sätta in ett relä efter Feten skulle lösa något. Ett relä är
antigen helt på eller helt av. Medans Feten fungerar som ett sorts relä
där du kan ha "dörren på glänt" (annan hastighet än just fullt ös eller av).
Är du intresserad av detta så rekommenderar jag varmt en bok:
The mivrovontroller application cookbook by Matt gilliland
ISBN: 0-615-11552-7. Den är för nybörjare och berättar på ett snällt
sätt vad saker gör och visar kopplingsschem.
Mvh
Re: Frågor om motorstyrning
Ett relä som PWMas i hög frekvens håller inte länge! Det är bara att glömma att använda relä för motorstyrning, annat än helt på eller helt av.
Sonite: Även en FET är helt av eller helt på i en motorstyrningskrets förutom de få nanosekunder, om den drivs rätt, som den slår om. I området mellan fullt öppen (väldigt låg resistans) och fullt stängd (väldigt hög resistans) blir effektförlusten väldigt stor i FETen, d.v.s. man grillar FETen. Det är därför det är så viktigt att driva FETen rätt så att omslagstiden minimeras. Så rent teoretiskt blir det "samma sak" med ett relä (om vi låtsas att omslagstiderna är motsvarande), även om reläet skulle baxna efter kort tid pga frekvensen. Reläer är inte byggda för att slå om några tusen gånger per sekund..
Sonite: Även en FET är helt av eller helt på i en motorstyrningskrets förutom de få nanosekunder, om den drivs rätt, som den slår om. I området mellan fullt öppen (väldigt låg resistans) och fullt stängd (väldigt hög resistans) blir effektförlusten väldigt stor i FETen, d.v.s. man grillar FETen. Det är därför det är så viktigt att driva FETen rätt så att omslagstiden minimeras. Så rent teoretiskt blir det "samma sak" med ett relä (om vi låtsas att omslagstiderna är motsvarande), även om reläet skulle baxna efter kort tid pga frekvensen. Reläer är inte byggda för att slå om några tusen gånger per sekund..
Re: Frågor om motorstyrning
Du har helt rätt Walle, jag försökte bara uttrycka mig extra enkelt
- jadler
- EF Sponsor
- Inlägg: 407
- Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
- Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Frågor om motorstyrning
Det ser väldigt lyxigt ut. Skulle jag komma igång med något av mina småfordonsprojekt kanske jag hör av mig och frågar om du har någon kvar.wiklis skrev:Har några sådana här styrningar liggande om det kan vara av intresse...
Curtis PMC 1225 (24V 125A)