Frågor om motorstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Walle »

Thorped skrev: Mjo MOSFETar verkar vara klart bättre till motorstyrningar, förstår mig dock inte på dom :?
Till skillnad från bipolära transistorer är fälteffekttransistorer spänningsstyrda. En bipolär transistor är strömstyrd, strömmen som flödar genom basen till emittern styr strömmen som flödar genom kollektorn till emittern. I en FET flödar det ingen ström från gaten (motsvarigheten till basen) till drain eller source, utan det är spänningen på gaten som styr strömmen genom drain och source. Dock har gaten en viss kapacitans, vilket gör att den faktiskt drar ström genom gaten en liten stund. Den kapacitansen måste man räkna med när man ritar sin drivkrets (om man inte köper en färdig). När FETen är "mättad" så har den ett väldigt lågt motstånd mot ström genom drain och source, vilket gör att det blir låg effektförlust i den.

Säg t.ex. att du pumpar 8A genom en FET med Rdson=0,025Ω.
P=I²*R, alltså 8²*0,025 = 64*0,025 = 1,6 W. Så driver du en motor med 8A så kommer enbart 1,6 W avsättas som effektförlust i transistorn.
Thorped skrev: Jo visst den översta motorstyrningen verkar ju intressant dock behöver jag dubbelt med amp och hälften Volt, sen fattar jag inte hur den lilla ska klara en effekt på 750W :?
Precis av den anledningen jag beskrev innan :) Dock undrar jag om du verkligen behöver dubbelt så mycket ström till din motor om du driver den med 48 V. P=I*U så 15 A och 48 V ger ju 720 W, och jag misstänker starkt att det är mycket dåligt för motorn att köra den med så hög effekt på underspänning..Ta bara en sån sak som resistansen i lindningarna. Effektförlusten i lindningarna ökar med kvadraten på strömmen (eftersom P=I²*R). Enligt datat på motorn ska den ju dock matas med 48V, så jag förstår inte vad du menar när du skriver "frågan är om man kan köra den på 15Amp om man drar ner spänningen till 48Volt?" Men 48 V och 11 A (som motorn är märkt med) ger ju 528 W, vilket då borde innebära att effektförlusten i motorn blir 158 W när den drivs enligt märkning, alltså ca 70% verkningsgrad. Ökar du till 15 A får du större effektförlust = mer värme = lägre verkningsgrad.

Men nu är jag långt ifrån expert på motorer (eller något annat heller för den delen :D ) så du ska nog ta det här med en nypa salt :)

Edit: Om jag har fel i något (hyffsat troligt) får ni som kan bättre gärna tala om hur så man lär sig ordentligt ;)
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Thorped »

Walle skrev:
Tror dock inte jag blev mer klok av den beskrivningen... är ingen teoretiker så bör nog bygga upp grejerna istället. :roll:

Vad Jag menade med "frågan är om man kan köra den på 15Amp om man drar ner spänningen till 48Volt?" var att den motorstyrningen som sonite snacka om var märkt 100 V (48Volt är ca hälften av 100 och precis vad jag behöver) och 7,5Amp tänkte jag då att man kunde multiplicera med 2 som kompensation för att jag dividerade 100 med 2, smart va :wink: Njae... inte så genomtänkt kanske... :mrgreen:

Om nu en elmotor blir mindre effektiv när man klämmer i lite extra ström förstår jag inte hur du tänker, jag menar en elmotors absoluta effekttopp får man ju under de få sekunderna när den drar upp till 4ggr mer ström än vad det står på motorn.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Walle »

Aha, det var så du menade! :) Nej, det lär inte funka, för då brinner fälteffekttransistorn (den på kylflänsen) troligen upp. Den bryr sig ju nämligen inte om vilken spänning du matar motorn med, men dock strömmen genom den. Och som sagt, eftersom P=I²*R så får du ju fyra gånger så hög effektförlust om du dubblerar strömmen. Och då har vi inte räknat med switchförluster (precis när en FET "öppnar" och "stänger" så bränner den betydligt mer effekt än när den är helt öppen) :) Dock borde du ju enkelt kunna modifiera kretsen genom att löda på ett par extra FETar. De är ju som sagt självstabiliserande tackvare sin negativa temperaturcofficient, så det borde inte vara några problem, om gatedrivningen bara kan hantera den ökade kapacitansen.

Självklart ökar också den nyttiga effekten med strömmen :) Men säg att du kör motorn på 500 W (och får ut 350 W på axeln), och sedan dubblar strömmen för att plocka ur 700 W så lär du inte få ut 700 W tack vare att effektförlusten ökar. Om jag tänker rätt :)
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Thorped »

Jo visst har du rätt! :) Men är det någon som vet något bra schema med en eller flera 555or som PWM? Dom är ju rätt lätta att arbeta med känns det som. Hittar dock inget schema som är till för motorstyrning rakt av... :(
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Walle »

Kolla på den här sidan: http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html

Dock skulle jag skruva upp frekvensen en aning (det står på sidan vilka värden som ska ändras och hur man räknar om dom). Kring 1-5 kHz i PWM-frekvens känns mer lämpligt. Transistorn är mer än väl, den klarar 53A kontinuerligt. Men med högre PWM-frekvens kommer ökade förluster i transistorn. Lägre frekvens ger å andra sidan mer förluster i motorn.

Edit: Glömde att skriva att om man smäller upp frekvensen kan det bli nödvändigt med en drivkrets för att få trissan att öppna tillräckligt snabbt. Öppnas den inte tillräckligt snabbt bränns en hel del effekt. Givetvis måste man också ha kylfläns på trissan, Id är baserad på att man kan kyla trissan till 25 grader. Okyld klarar den inte många watt innan den brinner :)
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Thorped »

Två små frågor bara; Vad är Q1 för något (Det är transistorn va?)? Och vart kopplar jag motor +? :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Walle »

Q1 är fälteffekttransistorn, en MOSFET.

71-176-25

Motorns plus kopplar du till din matningskällas plus.

ps: tänk på 555ans matningsspänning så du inte grillar den med 48 volt ;)

Edit: Men jag hade nog lagt till en drivkrets mellan 555an och FETen. En kondensator över motorns poler ska du ha också, det saknas i schemat..
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Thorped »

Wille skrev:Q1 är fälteffekttransistorn, en MOSFET.

71-176-25

Motorns plus kopplar du till din matningskällas plus.

ps: tänk på 555ans matningsspänning så du inte grillar den med 48 volt ;)

Edit: Men jag hade nog lagt till en drivkrets mellan 555an och FETen. En kondensator över motorns poler ska du ha också, det saknas i schemat..

Har kopplat upp allt i Crocodile Clips ( :mrgreen: ) och motorn ändrar inte rpm när jag drar på potentiometern som den väl ska göra? Programmet hade dock inte de rätta dioderna eller FETen, Dioderna fick bli 1N4148 istället för 1N5818 och FETen fick bli en IRF520 istället för IRFZ48N. Är det så stor skillnad på dom? :humm:
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av wiklis »

Har några sådana här styrningar liggande om det kan vara av intresse...
Curtis PMC 1225 (24V 125A)

http://curtisinstruments.com/index.cfm? ... e=1223.pdf

wiklis
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Walle »

Thorped skrev: Har kopplat upp allt i Crocodile Clips ( :mrgreen: ) och motorn ändrar inte rpm när jag drar på potentiometern som den väl ska göra? Programmet hade dock inte de rätta dioderna eller FETen, Dioderna fick bli 1N4148 istället för 1N5818 och FETen fick bli en IRF520 istället för IRFZ48N. Är det så stor skillnad på dom? :humm:
1N5818 är en schottkydiod, det är inte 1N4148.
IRFZ48N har RDson = 0,0165 Ohm (1 W förlust vid 8 A). IRF520 har RDson = 0.2 Ohm (12.8 W förlust vid 8 A).

Så ja, det är ganska stor skillnad ;)

Ps: Sen kallas jag Walle, inte Wille ;)
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Thorped »

wiklis skrev:Har några sådana här styrningar liggande om det kan vara av intresse...
Curtis PMC 1225 (24V 125A)

http://curtisinstruments.com/index.cfm? ... e=1223.pdf

wiklis
Hmm... om jag parallellkopplar 2 så är dom tillräckligt stora för att dra min andra motor på 2,5kW. Vad tar du för 2 stycken?
Walle, inte Wille skrev:1N5818 är en schottkydiod, det är inte 1N4148.
IRFZ48N har RDson = 0,0165 Ohm (1 W förlust vid 8 A). IRF520 har RDson = 0.2 Ohm (12.8 W förlust vid 8 A).

Så ja, det är ganska stor skillnad ;)

Ps: Sen kallas jag Walle, inte Wille ;)

Såpass stor att potten inte fyller någon funktion? :shock: ...Crocodile Clips är inte att rekommendera...

PS: Nöjd med namnet? :vissla:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Walle »

Det borde den i.o.f.s. göra, om kretsen fungerar i övrigt trots komponentskillnaderna. Koppla upp ett oscilloskop och kolla att du får upp en hyffsad fyrkantsvåg. Koppla även upp en probe mot Trigger och se vad som händer där. Trigger ska öka till 2/3 av V+ för att sedan dala till 1/3 av V+, o.s.v.

Japp, mycket bättre ;)

Edit: Skrev fel..threshold istället för trigger.
sonite
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 januari 2007, 20:41:46
Ort: Göteborg /Arboga
Kontakt:

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av sonite »

Jag tycker du kan köra med den kretsen Wille rekomenderade, verkar fungera bra. Den enda frågan jag har där, borde
det inte ligga en diod mellan matningarna på motorn för att ta bort, ev strömspikar?
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av Thorped »

Walle skrev:Det borde den i.o.f.s. göra, om kretsen fungerar i övrigt trots komponentskillnaderna. Koppla upp ett oscilloskop och kolla att du får upp en hyffsad fyrkantsvåg. Koppla även upp en probe mot Trigger och se vad som händer där. Trigger ska öka till 2/3 av V+ för att sedan dala till 1/3 av V+, o.s.v.

Japp, mycket bättre ;)

Edit: Skrev fel..threshold istället för trigger.
Hmm... får knappast en fyrkantsvåg, snarare sick-sackvåg skulle jag vilja kalla det.. något revolutionerande kanske? :) Men det lär väl vara mina felaktiga komponenter som ställer till med detta :? "Probe" är en glömd förkortning... vad är det för sak? :)
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Re: Frågor om motorstyrning

Inlägg av BMI »

Du har kollat så att du får en 4 kantvåg utan att något är kopplat till utgången på 555an med skopet ??
Det måste ju vara den första åtgärden , att inte ha last på den stackars 555ans utgång!!!
Kollar du på rätt ben ?
det är kanske "trigger" som du mäter på,,den är lite triangelformad


När jag tänker efter känns det som skopets jord eller "något" hänger i luften eller inställningarna är helt fel på skopet.
Skriv svar