Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 10.40 2019-02-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 14.21 2019-02-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.33 2012-07-08
Inlägg: 952
Igår var en dålig dag för hobbylödaren Wedge. Plötsligt så går det inte alls att löda. Jag är väl ingen expert på lödningar, men jag vet hur de ska se ut och jag brukar få till dem rätt hyfsat. Men helt plötsligt så är det helt kört!
Har provat flera lödpennor, och flera olika rullar tenn (blyat med inbyggt fluss).
Jag får skruva upp tempen till långt över 350 grader innan tenn smälter. På lödspetsen smälter det, men på kortet är det som förgjort. Som om jag skulle försöka löda på ett oändligt jordplan som kyler lödstället. Tennet flyter inte ut, lödningen blir "knölig" och gråmatt. Usch.
Har torkat av lödspetsarna, och "fuktar" spetsen med fräscht tenn precis innan lödförsöket.
Kortet är ett experimentkort där hålen sitter ihop i grupper om fem hål, och jag försöker bara löda fast en sketen stiftlist. Aaagh!!

Det enda jag skulle kunna gissa på är att kortet har rejält med oxid eller nån skum lack som isolerar bort värme och samtidigt ger dålig lödbarhet.
Vad tror församlingen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.27 2019-02-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5143
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Förstår precis hur du känner. Det är obehagligt och man har mycket svårt att se ljuset i tunneln.
Tro mig, det blir bättre med tiden fastän det inte känns så just nu, i den rådande stunden.

Det är bra att du vill ventilera och prata om det. Det är mycket viktigt. På så sätt kan man tillsammans hitta en lösning som fungerar både för dig och lödningen.

Har du provat att rengöra lödytan med kanske lite scotchbrite och alkohol?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.32 2019-02-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.33 2012-07-08
Inlägg: 952
Samtalsterapi is the shit! :)

Menar du scotchbrite på kortet, och alkohol för nerverna? ;)
Har inte provat vare sig det ena eller det andra. Blev så sur igår att jag stängde av, både lödutrustning och hjärna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.36 2019-02-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5143
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Ungefär så :D

Det du precis upplevt upplever jag minst en gång i veckan. Min lödkolv har mer flygtid än Ryanairs första flygplan.

Nej då, skämt åsido. Ja jag tror absolut på oxid.
Hade samma skit på ett gäng experimentkort jag köpte från eBay. Tennet var som vatten på olja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.09 2019-02-14 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 8991
Ort: Södertälje
Använder du lös fluss på spruta, om inte, börja göra det! - de som finns i kanaler i lödtennet räcker inte alltid eller är för milt, och en del kort kan ha lackbeläggning där tillsatsfluss är med och mjukar/löser upp så att det kan krypa under lättare.

ett val till är att leta ett tillsatsfluss som är lite mer aggressiv om det är direkta metallytor som inte vill... - tvätta korten efter...

Där det är sådär bökigt så tyder det på kort/komponenter som legat länge i lager, speciellt om det också är fuktigt (läs storlager söder ut eller i tropikerna) för att man inte har klimatkontroll och kontrolleras Rh i lagret eller förpackat i dito förpackningar med silikagel-påsar och bipackad testremsa för fukthalt för kontroll innan öppnande...

Komponenter för serieproduktion är snudd på samma noggranna hantering som livsmedel när det gäller lagringsmiljö.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.33 2019-02-14 
Tidigare soundbrigade
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 18724
Ort: Vänersborg
Jag har försökt använda förtennt koppartråd som lödtenn. Funkar sådär ... :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.38 2019-02-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 20871
Ort: Norr om Sthlm
Jag tror antingen på oxid, eller så trasig lödstation, om den ger för låg värme av nån anledning så kan man smälta tenn mot spetsen men den orkar inte löda ihop annat.

Been there, done that... därför undviker jag noname lödstationer :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.17 2019-02-14 

Blev medlem: 16.00 2014-10-08
Inlägg: 1692
Ort: Sörmland
Jag tror på oxid. Gör rent med glasfiber penna om du har det ( suveränt).
En bit finaste sandpapper kan funka också i nödfall. Och när det är gjort så förtänner du
stället först sen löder du även komponenten. Det kommer att funka :?:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.27 2019-02-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.55 2017-12-03
Inlägg: 453
En liten not som antagligen inte tillför mycket, föregående råd är nog bättre, men min lödspets börjar bli "ergig" och "tar" bara på vissa delar, så ska införskaffa smärgelduk och putsa ren spetsen så småningom.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.10 2019-02-15 

Blev medlem: 17.06 2012-04-29
Inlägg: 1674
Bra verktyg rätt använda underlättar att få bra lödningar. Tipsar om några verktyg, särskilt mitt senaste inköp.

Glasfiber-penna är effektivt för att få bra lödbar kopparyta men glasfiber-rester hamnar förr eller senare i fingertopparna. Mycket irriterande. Använder pennan pga dess effektivitet men gillar inte stickorna.
Smärgelduk fungerar bra att rengöra ett helt slätt kretskort innan lödning påbörjas eller för att ta bort lödlack och färg. Har en bit sådan smärgelduk som följde med en lagningssats för cykeldäck Den har nog varit med som lödverktyg i 20 år nu.
IPA och styv kort borste tvättar bort skräpet som blir av slipning och rengöring med smärgelduken. Använder billig målarpensel modell svinborst där borsten klippts ner till 3 mm så det blir det lite lagom mekanisk bearbetning som når att rengöra runt lödpunkter.

Väter inte lödspetsen väl så blir lödningen besvärlig då termiska värmeöverföringen blir kass.
Att få lödspetsens till att upphöra att vätas, genom att bryta ned spetsens järnplättering, görs enklast med hög värme. Det är fullt möjligt att total-fördärva lödspets på några timmar, i synnerhet om det är billig lödstation som aldrig sänker spetstemperaturen i viloläge.
Hög värme gör också att flusset brinner upp innan lödytorna får tillräcklig temperatur.
Envisas man med att köra med höga lödtemperaturer, ++330C, kan man rädda situationen något med massor av extra flussmedel.
Rekommenderar 300C men högre temp behövs t.ex. när man ska "tvätta bort" oblyat tenn.
Blyat tenn smälter vid drygt 280C och lödtenn över 300C oxideras fort om det inte är täckt med fluss och förlorar snabbt sin ytspänning, skapar bryggor mellan ic-ben som inte släpper osv.
Använd spets som är anpassad till lödytans värmebehov så minska behovet av övertemperatur för att kompensera för dåligt anpassad spets.
Kvalitetslödpenna med duglig temperatur-reglering brukar ha dyra lödspetsar så det kan bli dyrt för hobbylödaren att ha ett lager med varianter på lödspetsar, som inte är sönderbrända, om man envisas med hög temperatur. Kostar spetsarna 500 kr st och bränns ner mha övertemperatur på ett par timmar blir det dyr hobby.
Spetsens järnpläteringen kan också skadas av att lödaren använder spetsen som bändverktyg när komponenterna vägrar släppa eller som skrapverktyg för att rensa bort oxid-lager. Bränna plast är också ett bra sätt att fräta hål i järnpläteringen.

Har testat de flesta mer välkända märken av lödverktyg. Det mest överlägsna märket för mina behov är JBC. Spetsar kan kosta 300-500 kr men varar väl vätande i många år trots daglig användning.
En stor del i att spetsarna vara länge är att spetstemperaturen sänks så fort pennan sätts i stället.
Trots tempertur-sänkningen så är värmekapaciteten oöverträffad jämfört med andra pennor med liknande storlek på spets som jag har testat.
För att slippa byta spets beroende på lödytans storlek så har jag flera pennor i gång.
En JBC lödstation kostar mer än de flesta andra märken och är oftast dyr för hobbylödaren. Priser typ 5-20kkr.
Använder ett flertal andra märken typ Weller och PACE. Gillar Weller WSP80 för grövre lödningar och den har billiga spetsar så det svider inte så mycket att byta till ny spets när den gamla börjar väta dåligt.

Senaste lödpennan i min samling är den hitintills billigaste. Av nyfikenhet köpte jag en lödstation som använder Haakos T12 lödspetsar och som säjs vara en utmanare till JBC. Kostade 400 kr inklusive 5 lödspetsar. Lödhandtaget valdes därför att det ger kort avstånd till spetsen, vilket underlättar när man löder smått.

Har testkört den nu i en månad och har min uppfattning klar. Nej den kan inte på något sätt jämföras med JBC. Av 5 spetsar var 1 duglig att jobba med SMD, en sned mejselspets. Värmekapaciteten är inte i närheten av JBC-klass, handtaget ger 2 cm längre överhäng till spetsen än JBC T210.
Men lödpennan har ändå blivit min favorit "standby". Detta då den kan ställas till att svalna så fort man inte använder den, vilket ger mindre brända spetsar. Att den svalnar gör inte så mycket, den har arbetstemperatur inom 5-10 sekunder efter att man lyft pennan (ungefär lika snabbt som JBC). Passar mej utmärkt då jag ofta använder två pennor samtidigt för avlödning av SMD-komponenter.

Arbetar oftast i den mindre skalan, 0402 är normalt de största komponentstorlekarna. Ofta är jordplanen RF-mässiga, och drar hur mycket värme som helst om lödpennan inte är snabb nog att ösa på med effekt. Dålig lödpenne-effekt och man kan värma tills hela kretskortet är upphettat utan att ändå komma upp i löd-temperatur.
Min JBC är den station som bäst hanterar sådana värme-sugande jordplan, men mina Weller, Hakko och PACE lödstationer är klart slagna av denna lödstation för 400 kr. För hobbyisten som vill skaffa sej ett vettigt löd-verktyg är det mycket prisvärt.

Undervärme och varmluft används i synnerhet när det gäller större IC-kretsar typ BGA. Då duger ingen lödstation och de flesta varmluft-aggregat är i mitt tycke för orkeslösa. Man får värma för länge och då finns risken att man värmer sådant som man inte tänkt löda loss. Använder en luftblås på 900W men är det knepigt lödjobb så kör jag även med undervärme för att inte bränna sönder något av misstag.

Ska man löda grov-elektronik typ batterifanor och 10mm2 kablar, så är det för klena verktyg, bägge lödpennorna, men Quicko T12 är definitivt ett prisvärt köp oavsett vad man jämför den med. För den som sitter med något ålderdomligt med sönderbrända spetsar, en Quicko kommer ge ny fart i lödandet och med lite omsorg så blir spetsarna aldrig mer sönderbrända.

En framtida investering för min del kommer bli i ett par bättre formade lödspetsar. Tror däremot inte att nuvarande lödspetsen någonsin kommer bli sönderbränd då den inte står i lödstället och bränner sönder sej självt pga automatiken som sänker temperaturen när vibrations-sensorn inte längre aktiveras och effekten räcker till så det finns ingen anledning att förlagra värmekapacitet genom att ha övertemperatur.
Min spetsvård begränsas till att torka av spetsen i mässingsull och förtenna på nytt regelbundet.

Quicko-stationen original visar 20 grader för låg spets-temperatur, men det finns kalibrerings-funktion i mjukvaran. Testade att köra med 300 grader och ökade senare till 320 grader i försök att få pennan att mäta sej med JBC men den högre temperaturen gjorde ingen skillnad, pennan lämnar sin maxeffekt oavsett temperaturval vid lödningarna och den effekten är snäppet lägre än vad JBC-pennnan förmår.
Ett orignal-brist på det medföljande lödhandtaget är kabelavlastningen på pennan vars funktion är noll. För att minska risken för framtida kabelbrott har jag bytt ut avlastningen. Hittade dessvärre ingen passande alternativ avlastning så det blev några varv vulktejp. En aning billig lösning kanhända men tycks fungera så bra att det får förbli så. Själva kabeln är dubbelt så grov som JBC-kabeln men är mjuk silikon-kabel så det är inget som stör.

Det finns ett flertal snarlika lödstationer som Quicko om man söker lite på AliX. Anledningen till att jag valde just Quicko var att dess nätaggregat är något större och dess Oled-display fått något bättre kritik för synbarhet jämfört med t.ex. KSGER.
Lödpennan och styrhårdvara finns att köpa löst för den som vill bygga själv men priset för färdigbyggd enhet är så lågt att det är tveksamt om det lönar sej.

--
Höll på glömma ett tips för att få lödspetsen att hålla länge, det enda tipset som är mitt eget, då de andra tipsen finns att läsa på många ställen.
Kortar alltid nya lödpennors kabel så att den inte når till golvet när jag tappar pennan. Det händer att jag tappar lödpennan och har haft sönder ett antal spetsar på det viset. Funderade länge på en lösning långt krångligare än att korta kabeln, som ju var en elementärt enkel lösning. Kvarvarande kabellängd räcker gott till att nå arbetsytan på labbänken.
Undviker samtidigt risken att lödpennan hamnar under fötterna eller sätter brännmärken i golvet.
Lödpennetappandet kanske inte gäller alla. Bidrar nog till problemet att jag löder mest under stereo-mikroskop så man sätter lödpennan i stället mest på känn utan att lyfta blicken från det man håller på med, och ibland så gör det att lödpennan halkar ner på golvet i stället för att hamna i stället.
--


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.17 2019-02-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 20871
Ort: Norr om Sthlm
nybörjarnörd skrev:
En liten not som antagligen inte tillför mycket, föregående råd är nog bättre, men min lödspets börjar bli "ergig" och "tar" bara på vissa delar, så ska införskaffa smärgelduk och putsa ren spetsen så småningom.


Nej nej nej, det ska man ALDRIG göra på moderna järnpläterade spetsar, du slipar snabbt bort järnlagret och sen så är kopparen framme och lödspetsen är förstörd.

jag har faktiskt en rengöringsmaskin för lödspetsar, iofs mer kul än nödvändig :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.16 2019-02-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.33 2012-07-08
Inlägg: 952
Tack för svar, alla.

Lödstationerna jag provat är dels ett gammalt tröskverk, Ersa-nånting med 30+ år på nacken och originalspetsen kvar i gott skick.
Lödspetsen är aningen grov, så jag kompletterade med en Dibotech Pro 60W från Kjell&Co inköpt när det var 50% rabatt alldeles nyligen. Båda fungerar fint för mina ändamål, utom just nu när inget alls verkar fungera.
Förmodligen är det prototypkortet som är behandlat med nånting. Färgen/lystern på kopparbanorna känns "lite fel", en aning åt det gulare hållet. I övrigt blankt och fint, så om det är oxid där är det nog inte mycket.
Billigt kort, köpt från Kina i höstas.

Utöver alla problem som redan nämnts såg jag att den höga temperaturen (i kombination med onödigt lång lödtid) fått plasten i stiftlisterna att mjukna, och några stift spretar en anings aning åt diverse olika håll. Det är två rader stift som sedan ska ned i en DIL-40 sockel, och det kommer nog inte att gå så bra nu. Om inte annat så ser det taffligt ut. Hmpf!
Får skrota detta lilla adapterkort, och börja om.

Gången kommer att bli:
1: Rengör kort
2: Flussa extra
3: Sänk temperaturen på lödstationen
4: Stor framgång i lödandet!

1-3 ska nog gå bra, jag återkommer om punkt 4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.54 2019-02-15 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 8991
Ort: Södertälje
förut fans 'snuskburk' man stoppade ned och vred runt den varma spetsen i och renoverade ytan på dessa.

i princip salmiak-sten med ingranulerade lödtennspulver och en viss hårdhet gavs medan den smälte av värmen när man gojsade runt och hade lätt brytande/slipande verkan av oxidlagren. en sådan som man behandlar spetsen i då och då om det stått varmt mycket eller börja ha icke häftande fläckar på sig - kan få spetsen att hålla flerfaldigt mot annars...


'snuskburk' var dock inte användbar term på Elfa..., men 'tip cleaner' och 'tip tinner and cleaner', 'activator' var mer i respons - nu i blyfritt tydligen...

(se artikelnummer 182-48-937, 182-48-936, 301-09-240, 182-49-059, 180-86-167, 180-86-159 nu när jag ändå hittade sessa.)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.08 2019-02-15 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5143
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Salmiaksten och sk aktivator (sök på activator) finns också hos Kjelle. Kan tyvärr inte länka nu.
Jag kör med burken och tycker den fungerar klockrent.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.47 2019-02-15 

Blev medlem: 15.44 2005-08-23
Inlägg: 1219
Ort: Uppsala
Här är ett bra klipp där det visas lite olika metoder för att återuppliva lödspetsar: https://www.youtube.com/watch?v=JADI1N-K9Yc


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: cosmox, Google [Bot], Icecap, metric, Swech och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010