"fixat" handbromsen på min 9-5 Aero..
Den failade ju besiktningen för att handbromsen tog för dåligt, jag tog isär, gjorde rent, smorde upp, justerade in och ombesiktigade
sista tiden innan midsommarafton, värdlens grinigaste gubbe och nedslag igen för att jag var 2% under godkänt.. SUCK..
Eftersom höger bakskiva var lite skev och både skivor och belägg bak var slitna (men godkända) så tog jag beslutet att byta RUBBET..
Nya bromsskivor
nya bromsbelägg
nya bromsbackar
nya monteringskit
nya bromsexpandrar
nya returfjädrar
Självklart så har ju inte Aero vanliga bromsskivor utan ventilerat bak så då blir det något dyrare, kollade med tyskarna och där fanns
det ju bättre utbud och priser, faktum är att man kunde köpa bremboprylar billigare än "mekonomen noname" i sverige så det blev en beställning,
ca 2000:- inkl frakt och då köpte jag även lite annat smått och gott. (Att köpa noname från tyskland hade kostat ca 1300:-)
20190717_131948 (Medium).jpg
Inga jätteproblem att varken demontera (men jag hade ju rivit det mesta redan innan) eller montera, inte ens expandrarna som brukar vara jobbiga krånglade ju
eftersom jag för en gångs skull hade köpt nya sådana.
Före:
20190717_130944 (Medium).jpg
Notera hur sliten skivan är.. det syns inte men beläggen hade kanske 2-3mm kvar också.
Efter:
20190717_142057 (Medium).jpg
Notera att skivan är lackad så den inte ska rosta, vilket billiga skivor inte brukar vara.
..Sen började helvetet..
Jag har haft ett antal 9-5'or så jag är rätt van vid dessa handbromsar, jag vet hur dom fungerar och hur man justerar, men på just enna bilen har det varit strul sen dag ett.
På en normal 9-5 så justerar man genom justerhålet så att backarna tar i och låser hjulet, sen backar man ca 2 hack och kollar att hjulet roterar fritt, sen justerar man vid
behov i kupen så att bromsen börjar ta ungefär vid hack 2, detta görs på båda sidor och sen brukar man kunna låsa hjulen på grus och se två lika långa streck.
INTE på denna bilen, det känns som att det sitter en gummisnodd mellan handbromsspaken och hjulen, det är hopplöst att få till rätt justering, jag har justerat, kört, justerat om, kört, skruvat på både spakjustering och vid hjulen.. kontrollerat att vajern inte kärvar, att returfjädrarna är på plats.. det blir fan inte bra.
Tillslut i går kväll fick jag till nåt som var sådär, man kan inte låsa hjulen på grus men dom tar hyfsat jämt och håller kvar bilen om man står still.
Idag ombesiktigade jag och fick godkänt, trots att det var långt ifrån bra värden, men iaf inom godkänt intervall.
Jag blir så trött, det enda som inte är bytt är vajern med fördelningsoket, och folk på STCS verkar tro att det är vajern som är problemet..
Självklart sitter vajern monterad så man måste ta ner både avgassystem och tankband för att byta den, så det slipper jag helst.
Båda dessa saker brukar innebära att saker går sönder, rostiga avgassystem pajar ju oftast om man försöker sära dom, och skruvarna
till tankbanden brukar gå av när man lossar dom.
Men men, nu har jag en laglig bil i alla fall!
Dessutom, till min stora förvåning är bromsarna MYCKET bättre, altlså färdbromsen då.. bakbromsarna brukar ju inte göra nån stor skillnad
men det är mycket märkbart nu, vilket ju är kul, då fick man nåt för tusenlapparna iaf..