Senaste reparationen
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
En till gräsklippar-reparation.
Vår ville inte ens försöka starta. Gräsklippare är ju enkla varelser, så om man inte hittar felet så är det något udda fel.
I det här fallet var det metallhylsan i tändhatten som hade gängats ur, så tillslut satt den på tändstiftet och fjädern låg bredvid.
Hittade ingen tillräckligt bred skruvmejsel för att få tillbaka den, men ett bågfilblad hade exakt rätt storlek.
Vår ville inte ens försöka starta. Gräsklippare är ju enkla varelser, så om man inte hittar felet så är det något udda fel.
I det här fallet var det metallhylsan i tändhatten som hade gängats ur, så tillslut satt den på tändstiftet och fjädern låg bredvid.
Hittade ingen tillräckligt bred skruvmejsel för att få tillbaka den, men ett bågfilblad hade exakt rätt storlek.
Re: Senaste reparationen
Bytte batteri i Samsung A40. Den hade börjat att bara dö rakt av när jag lyssnade via bluetooth.
Nån gång då och då för ett par månader sedan till att typ efter 10 minuter.
Efter bytet idag så är den fortfarande igång efter en kvälls aktivitet.
Kanske kanske är problemet borta. Synd, jag hade velat ha en ny telefon. En eltelefon denna gången.
Nån gång då och då för ett par månader sedan till att typ efter 10 minuter.
Efter bytet idag så är den fortfarande igång efter en kvälls aktivitet.
Kanske kanske är problemet borta. Synd, jag hade velat ha en ny telefon. En eltelefon denna gången.
-
- Inlägg: 8213
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Senaste reparationen
Ett lagat servermoderkort.
Efter att ha stängt av servern för att uppgradera en hårddisk så ville den inte boota igen - svart skärm, inga beep codes, dött tangentbord, ingen diskaktivitet, men tänd power-LED och snurrande fläktar. Moderkortet är ett Supermicro A1SAi-2550F med CPU ur Intels C2000-familj som är känd för just detta problem: de har ett hårdvarufel som gör att klocksignalen som används för att läsa ut BIOS för boot slutar fungera efter några år. Detta kort köpte jag 2014 så det har ändå hållit längre än väntat!
Turligt nog så har smart folk kommit på en enkel fix: bara att koppla ett motstånd mellan +3.3V och klocksignalen som pullup. Tydligen är det high-side-drivern för klocksignalen som lägger av och drar man upp signalen så kommer den igång igen. Se t.ex. https://www.eevblog.com/forum/microcont ... -failures/
Både klocksignalen och +3.3V är åtkomliga via TPM-headern på kortet! Så jag rotade fram ett passande kontaktdon och ett hålmonterat motstånd (jag chansade på 330 Ω vilket verkar funka): Detta ger nästa lika ful klocksignal som Dave Jones fick i sin lagningsvideo - men funkar gör det! (Innan fixen var signalen helt död.) Så nu bootar den igen. Riktigt najs för det är nog inte så lätt/billigt att hitta en ersättare som går att driva på 12 VDC och som tar DDR3 ECC SO-DIMM:ar...
Efter att ha stängt av servern för att uppgradera en hårddisk så ville den inte boota igen - svart skärm, inga beep codes, dött tangentbord, ingen diskaktivitet, men tänd power-LED och snurrande fläktar. Moderkortet är ett Supermicro A1SAi-2550F med CPU ur Intels C2000-familj som är känd för just detta problem: de har ett hårdvarufel som gör att klocksignalen som används för att läsa ut BIOS för boot slutar fungera efter några år. Detta kort köpte jag 2014 så det har ändå hållit längre än väntat!
Turligt nog så har smart folk kommit på en enkel fix: bara att koppla ett motstånd mellan +3.3V och klocksignalen som pullup. Tydligen är det high-side-drivern för klocksignalen som lägger av och drar man upp signalen så kommer den igång igen. Se t.ex. https://www.eevblog.com/forum/microcont ... -failures/
Både klocksignalen och +3.3V är åtkomliga via TPM-headern på kortet! Så jag rotade fram ett passande kontaktdon och ett hålmonterat motstånd (jag chansade på 330 Ω vilket verkar funka): Detta ger nästa lika ful klocksignal som Dave Jones fick i sin lagningsvideo - men funkar gör det! (Innan fixen var signalen helt död.) Så nu bootar den igen. Riktigt najs för det är nog inte så lätt/billigt att hitta en ersättare som går att driva på 12 VDC och som tar DDR3 ECC SO-DIMM:ar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Den senaste vettiga reparationen är av en 35 år gammal sticksåg jag köpte för 20kr. Som syns på bilderna saknades handtaget ovanpå och kolen var slitna. Lösningen blev lagom överdriven med svarvat aluminiumhandtag och en 8mm alubit att fästa handtaget i. Handtaget har utvändig M16x1-gänga och plåten motsvarande innergänga. Handtag och monteringsbiten anodiserades sedan och färgades svarta. Några dagar senare dök också ersättningskolen upp, det var dags kan man säga. Så för 180kr totalt har jag nu fått förlusta mig med svarven och fräsen samt fått en väl fungerande men gammal sticksåg.
EDIT: Flyttade runt bilder då Tapatalk buggar med bilder
EDIT: Flyttade runt bilder då Tapatalk buggar med bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Kortfattat:
1: Gör bitarna kliniskt rena(bort med allt fett och smuts).
2: Beta ytan på bitarna i kaustiksodalösning, inte för lång tid, då löser man upp för mycket av detaljen. Skölj i rent vatten
3: Anslut pluspol till biten, obs bara aluminium eller titan i anslutningsbiten, anslut minuspol till blyplåt eller alubit. Stoppa ner i syra gjord med pH- (poolkem från t ex Biltema)
4: Starta ditt spänningsaggregat med strömbegränsning(jag kör runt 0,5A oavsett bit, men det finns kalkylatorer för optimalt), låt det bubbla i minst en timme, men ibland behövs mycket längre beroende på ström och storlek på bitar. Jag har kört hela nätter ibland. Anodiseringen är färdig när alubitarna fått en gulaktig ton. Ta ur badet
5: Skölj av delarna med rent vatten
6: Stoppa bitarna i färgbad (finns speciella färger men jag använder textilfärg), gärna uppvärmt till runt 60 grader (obs inte för varmt).
7: När önskad färg uppnåtts, koka bitarna 20 minuter i kokande vatten, lite eller mycket färg kommer att lakas ur så använd en skräpkastrull. Detta stänger porerna som öppnats i anodiseringen och nu är fyllda med färg.
Efter detta har du förhoppningsvis fint färgade bitar med mycket hårdare yta än innan.
EDIT: Det finns många fallgropar och dålig kontakt är en av de vanligaste. Eftersom oxiderad/anodiserad aluminium leder dåligt vill du också beta bort oxid på anslutningsbitarna (i mitt fall kardeler från kraftig alukabel), samt ha ett säkert kontaktställe mellan anslutning och biten som ska anodiseras. Plåten i denna post fick jag göra om just för att jag missat detta, på tidigare bitar har jag gängat ett M3-hål och sen gängat kardelen som jag använder som anslutning. Blir det dåligt så kan det också bero på legeringen. Har man misslyckats kan man börja om, men betningen tar oftast mycket längre tid andra gången då du ju har anodiserat fram ett ganska tjockt oxidlager. Jag brukar försöka se till att hela biten bubblar och blir lite matt i ytan innan jag anser betningen vara färdig.
Det finns som vanligt mycket på nätet och YouTube om detta. Jag rekommenderar till exempel Mark Preslings videos i ämnet, han är extremt noggrann men får också fina resultat.
1: Gör bitarna kliniskt rena(bort med allt fett och smuts).
2: Beta ytan på bitarna i kaustiksodalösning, inte för lång tid, då löser man upp för mycket av detaljen. Skölj i rent vatten
3: Anslut pluspol till biten, obs bara aluminium eller titan i anslutningsbiten, anslut minuspol till blyplåt eller alubit. Stoppa ner i syra gjord med pH- (poolkem från t ex Biltema)
4: Starta ditt spänningsaggregat med strömbegränsning(jag kör runt 0,5A oavsett bit, men det finns kalkylatorer för optimalt), låt det bubbla i minst en timme, men ibland behövs mycket längre beroende på ström och storlek på bitar. Jag har kört hela nätter ibland. Anodiseringen är färdig när alubitarna fått en gulaktig ton. Ta ur badet
5: Skölj av delarna med rent vatten
6: Stoppa bitarna i färgbad (finns speciella färger men jag använder textilfärg), gärna uppvärmt till runt 60 grader (obs inte för varmt).
7: När önskad färg uppnåtts, koka bitarna 20 minuter i kokande vatten, lite eller mycket färg kommer att lakas ur så använd en skräpkastrull. Detta stänger porerna som öppnats i anodiseringen och nu är fyllda med färg.
Efter detta har du förhoppningsvis fint färgade bitar med mycket hårdare yta än innan.
EDIT: Det finns många fallgropar och dålig kontakt är en av de vanligaste. Eftersom oxiderad/anodiserad aluminium leder dåligt vill du också beta bort oxid på anslutningsbitarna (i mitt fall kardeler från kraftig alukabel), samt ha ett säkert kontaktställe mellan anslutning och biten som ska anodiseras. Plåten i denna post fick jag göra om just för att jag missat detta, på tidigare bitar har jag gängat ett M3-hål och sen gängat kardelen som jag använder som anslutning. Blir det dåligt så kan det också bero på legeringen. Har man misslyckats kan man börja om, men betningen tar oftast mycket längre tid andra gången då du ju har anodiserat fram ett ganska tjockt oxidlager. Jag brukar försöka se till att hela biten bubblar och blir lite matt i ytan innan jag anser betningen vara färdig.
Det finns som vanligt mycket på nätet och YouTube om detta. Jag rekommenderar till exempel Mark Preslings videos i ämnet, han är extremt noggrann men får också fina resultat.
Re: Senaste reparationen
Tack för beskrivning, sparar den, ska jag prova sen.
Ska det vara nån speciell sorts syra ?
Dina bitar till sticksågen ser fina ut!
Ska det vara nån speciell sorts syra ?
Dina bitar till sticksågen ser fina ut!
Re: Senaste reparationen
Klarar de färgade bitarna starka lösningsmedel sen ? typ aceton ? toulen ? xylen ?
Re: Senaste reparationen
Ah var nog lite otydlig, jag gör min syra genom att blanda kranvatten och pH- (produkten heter så) från Biltema. Jag ska ha en länk om koncentration nånstans men jag har mest hällt i på känn. Både syra och betbad kan återanvändas många gånger, men får föroreningar till slut. Man måste också se till att inte nudda kanter/botten med bitarna samt ha tillräckligt stor yta på blybiten (2ggr anodiseringsytan är tumregeln)
Re: Senaste reparationen
Glenn, det bör de göra så länge inte dessa kan lösa upp aluminiumoxid.
Re: Senaste reparationen
Då var det dax igen. Att folk inte kan byta batterier i tid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Inlägg: 3843
- Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
- Ort: Malmö
- Kontakt:
- anders_bzn
- Inlägg: 5462
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
Man borde bygga in en funktion som hindrar maskinen att starta om batterispänningen är för låg...