Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Icecap »

Fixade en kompis' el-stängselsgenerator. Har en annan av deras som jag ska fixa men där ska jag beställa komponenter. Den jag lagade hade ett avstörningskretskort klämt på transformatorn och vibrationerna har tydligen fått en av trådarna på primärsidan att gå av.

Lödde en ledningsstump på för att framtida vibrationer inte ska bryta av tråden igen.
Murer
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 december 2010, 04:29:32

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Murer »

Jag lyckades mecka ihop en LCD-TV som en kompis hade köpt för 50kr då den inte fungerade. Det enda som hände när man kopplade in den var att LEDen som visade att den var i standby lyste med en kusligt gulaktig färg som jag antar var någon slags felkod.

Då jag inte pillat med TV-apparater innan så gick jag helt enkelt igenom nätaggregatet först, för att sedan ta mig vidare via kablaget för att se om någon komponent var bränd eller på annat vis skadad. Jag fann att baksidan av ett kort var bränt, och det som satt på kortet var en IC som reglerade strömmen. Efter desperat googlande fann jag inte mycket till hopp om att finna en ny likadan så det fick bli en vild chansning genom att beställa en liknande från någon kinashopp på eBay. Efter ett par veckor anlände prylen och efter ett helvetiskt meckande med att få bort den gamla ICn med min halvtrasiga lödkolv och fått på den nya så startade faktiskt TVn, vilket jag faktiskt inte trodde att den skulle. TVn fungerar ännu perfekt (~4 månader).

Kan tillägga att ICn jag beställde hade en pin mindre än den som satt i innan, men som tur var så användes inte den pinen till något.

Länk till ICn jag beställde för den som är det minsta intresserad: http://www.allegromicro.com/en/Products ... /96151.pdf

En annan rolig detalj är att kortet som ICn satt på var täckt av ett hyffsat tjockt, gulaktigt damm (killen som hade den innan var inomhusrökare), jag kan tänka mig att dammet kortslöt ett par pinnar som förstörde kontrollern.
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Neondiod »

Hade dragit sönder min bords-TV-antenn, endast två lödpunkter med en kabel på varje. Lätt som en plätt, -om man hade en lödkolv. Har mina lödkolvar nerpackade i flyttlådor nånstans. Då kom jag på att ta en plattskruvmejsel och värma i lågan på gasspisen och sen smälta fast kablarna i befintligt lödtenn. Funka utmärkt :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ElectricMan »

Lagade 2 stycken 17" TFT monitorer jag hittade på skroten.

Den ena behövde bara en (bytte dock båda) ny konding.
Den andra behövde en 12 Volts transformator. Hade allt hemma. :tumupp:


Nu kunde jag skrota min 15" med egenbyggd fot. ;)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=29139
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Pioneer VSX-804RDS
Sprakade hejdlöst i vänsterkanal

Bild
Bild
Bild

Det var inte svårt att hitta orsaken. Flatkabeln låg emot effektmotståndet,
som hade smält och fått kontakt med matningsspänning.
Gick DC rakt ut i vänster högtalare. Räckte att byta motståndet och reparera flatkabeln.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Senaste reparationen

Inlägg av 13th.Marine »

En projektor som inte gav några livstecken.
Skruvade isär hela projektorn och kunde inte hitta några fel, när jag skruvade ihop den igen noterar jag att pinnen på lamplocket hade blivit varmt och böjt sig, fram med varmluftspennan, värma, böja rätt, voila! den startar!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

Högtryckstvätten hemma. Start/stopp-ventilen hade gått av(antagligen frostsprängning), beställde en ny från Danmark(leverans på 2 dar :tumupp: ) i mässing istället, den ska nog klara lite mer. Det konstiga var att den gamla i plast hade på något vis transformerats till hårt gummi, så att få ur den ur maskinen var inte roligt, satt nog i 1½timme med mejsel, kniv, hammare och borrmaskin.

Inte så mycket svårt att göra, men riktigt skönt när det var fixat. 320kr inkl frakt för ventilen, en i plast i Sverige kostar 360 exkl frakt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Senaste reparationen

Inlägg av 13th.Marine »

Farsans torktumlare som slutade värma...
Efter att ha demonterat halva maskinen så hittar jag styrningen (som satt bakom frontpanelen som bara var att rycka loss :doh: ).
Det visar sig att lödningen till ena värmeslingan var kass, lite lödtenn senare så funkar maskinen utan bekymmer. :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Freezer7Pro
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 december 2008, 22:38:11
Ort: Åland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Freezer7Pro »

Farsans Opel Senator slutade hissa förarsidans fönster efter senaste regnet. Efter att ha kommit fram till att någon mindre kompetent tekniker hade glömt att lägga tillbaka packningen, och av någon outgrundlig anledning borrat ett hål i det vattentäta plasthöljet till hisstyrningen, så blev det att ta den till verkstan och laga vattenskador. Kaffe och kakor till den som kan gissa vilken del det var som hade brakat :vissla:

Bild

Mer onödigt högteknologisk fönsterhisstyrning får man ju också leta efter. Två 555:or, en okänd 28-pinnare (möjligtvis Z80), två matningar från bilen, och tillräckligt mycket passivt skrot för att bygga en till fönsterhisstyrningsmodul bara av de delarna.
Danny skrev:Pioneer VSX-804RDS
Sprakade hejdlöst i vänsterkanal

http://img844.imageshack.us/img844/84/pict0005rr.jpg
http://img215.imageshack.us/img215/2830/pict0004oi.jpg
http://img535.imageshack.us/img535/2214/pict0001dg.jpg

Det var inte svårt att hitta orsaken. Flatkabeln låg emot effektmotståndet,
som hade smält och fått kontakt med matningsspänning.
Gick DC rakt ut i vänster högtalare. Räckte att byta motståndet och reparera flatkabeln.
Är det bara jag, eller finns det JRC4558:or överallt nu för tiden? (sista bilden)
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Senaste reparationen

Inlägg av janno »

Byte av två O-ringar i morgonstundens viktigaste apparat.
Espressomaskinen hade börjat läcka, O-ringarna var halvt smälta så kanske man skulle köpt ett par som klara 300C men vanliga standard för ett par tior i kaffepengar kändes som ok för stunden. Får se hur länge de håller.
Och nä den var inte så där ren inuti när jag öppnade den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndLi »

S80n slutade helt blinka efter anslutning av släp... (eller instrumentpanelen blinka, men inte utanpå)

Kollade alla säkringar bak, kollade alla i motorutrymmet, men alla var hela...
Men se de hade gömt ett gäng mellan förardörr och instrumentpanel med, så nu blinkar den så snällt igen :)
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Senaste reparationen

Inlägg av nsbvzy »

Danny skrev:Pioneer VSX-804RDS
Sprakade hejdlöst i vänsterkanal

Bild
Bild
Bild

Det var inte svårt att hitta orsaken. Flatkabeln låg emot effektmotståndet,
som hade smält och fått kontakt med matningsspänning.
Gick DC rakt ut i vänster högtalare. Räckte att byta motståndet och reparera flatkabeln.

är det någon mer som tycker att glättningskondingarna ser en aning ledsna ut??
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av kankki »

Limmade fast 7-segments displayen på min fars hemmagjorda väckarklocka från 1977! Och ja.. det där är en tejprulle. Glömde ta bilder av den när den är ihopsatt, men det är väl inte så intressant. Bara några knappar o en display.

(Bilden är före jag limmade.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Senaste reparationen

Inlägg av nsbvzy »

min cisco accesspunkt slutade fungera i går, lysdioderna lyser, både pow, wifi-act och nätverksansl. men den sänder ingen signal och går inte att administrera...


öppnade lådan och kollade lite, finns tre kondingar i närheten av en regulator, chansar och mäter upp dessa, jajemensan! en är inte värd att kalla konding, snarare bygel:) böt den och en regulator som rykt med i härdsmältan och vips! fungerar :whoho:
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Senaste reparationen

Inlägg av NULL »

Elektrolux bänkdiskmaskin som jag gick bet på, orkade inte med kladd och äckel. =)
Skriv svar