Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mrfrenzy »

Hade glömt en billig mattkniv i tumstocksfickan på arbetsbyxorna. Givetvis delade den sig och bladet lyckades fastna mellan inre och yttre trumma.

Fick ta ut hela trumman och klyva den.
2020-02-01 17.40.35-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Igårkväll lagade jag TID'en på skruttopeln, alltdså displayen i mittkonsolen som i mitt fall innehåller klocka och yttertemperatur.

Den var heldöd och jag gissade på trasiga lampor, för att byta dessa måste man nämligen riva HELA mittkonsolen så det var ju en del meck,
till min förvåning var dock lamporna hela, men efter rengöring av lampornas fästen och elektronikspray i kontakten hoppade den igång snällt.

Väldigt skönt med yttertempmätare på vintern, och klocka är alltid bra.

Sen fungerade ingen av låsfjärrarna heller, det hade varit så länge enligt förra ägaren. Den ena blinkade när man tryckte, den andra var heldöd.

Försökte synka in den som blinkade, men den vägrade.

In till arbetsbänken och plocka isär dom.

Båda visade sej vara oxiderade, vatten ?
fjarr2.jpg
Efter rengöring med sprit så såg det okej ut, kunde inte hitta ledningsbrott.

Den heldöda hade dessutom batterihållaren skakat loss på, så den fick lödas fast..
fjarr1.jpg
Observera f.ö hur batteriet ser ut..

I med nya batterier och då konstaterar jag att på den "halvlevande" så är ena pliggen som håller i batteriet borta, så jag smältlimmar fast batteriet på plats :)

Ut till bilen och försöka synka dom, båda fungerade på första försöket!

Så nu har bilen fungerande fjärrlåsning på både vanliga och reservnyckeln :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Igår reparerade jag skruttomobilen igen, rev hela instrumentet för att byta en lampa, SJÄLVKLART skulle ju opel ha nån speciallampa som jag inte hade hemma, så jag fulmoddade den gamla med en lampa jag hade liggandes och lödde ihop allt.. blev sådär men det lyser, om än svagare än på högra sidan.. jaja.. vill man ha det bättre får man köpa riktiga lampor.

Passade även på att försöka laga det automagiska halvljuset som inte fungerade, fritz på opel hade ju kommit på att sätta det BAKOM "krockbalken" som i sin tur sitter bakom instrumentet, IDIOTISK placering, lyckades tillslut få loss det, med blåmärken på handleden..

Det är meningen att man ska köpa nytt, men åratals erfarenheter av GM's usla styrboxar gjorde att jag tog isär den, mycket riktigt, kunde se tre spruckna lödningar.. men vis av erfarenheten lödde jag om ALLA, i med relät igen och voila, nu finns det fungerande automatiskt halvljuds.

MEN, i vanling ordning så finns det ju bara TVÅ biltillverkare som förstått hur automatiskt halvljus ska fungera, och opel är inte en av dessa (SAAB och Fiat är det f.ö)

Hur jävla svårt ska det vara ? det är ju IDIOTI att instrumentbelysning och helljus inte fungerar när ljuset är automattänt, vad är det för korkskallar som kom på det ? har dom aldrig kört bil själva i ett land med krav på lysen ? SUCK..

Alltså måste man ÄNDÅ slå på lyset manuellt hela tiden.. så OTROLIGT korkat.. dessutom kan man glömma att slå av det.. been there done that.


Nåväl, nu fungerar det ju som tillverkaren tänkt iaf, även om tillverkaren är puckad.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av tecno »

vad är det för korkskallar
Sopel :vissla:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av prototypen »

Kan rapportera lite om automatiskt halvljus.
Volvo V50 från 2011 där kan ljuset vara ”på”, är helljuset på när man stänger av så är det bara halv när man startar igen.

Chevrolet HHR där kör man AUTO så tänds och släcks det som man tycker det ska. Bakljuset lyser inte i dagsljus.

Chrysler PT där måste man tända belysning för att helljuset ska funka.(och släcka vilket sonen inte gjorde)

Protte
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ToPNoTCH »

Glenn skrev: Hur jävla svårt ska det vara ? det är ju IDIOTI att instrumentbelysning och helljus inte fungerar när ljuset är automattänt, vad är det för korkskallar som kom på det ? har dom aldrig kört bil själva i ett land med krav på lysen ? SUCK..

Alltså måste man ÄNDÅ slå på lyset manuellt hela tiden.. så OTROLIGT korkat.. dessutom kan man glömma att slå av det.. been there done that.
Kan inte annat än hålla med.
För att späda på så är det väl till och med som så att på några modeller att man måste passera "allt ljus av" läget för att slå på ljuset ?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndLi »

Alltså jag kan inte minnas när jag vred på en ratt för att kunna använda helljuset senast... så featuren finns i alla fsll på volvos platformar från 99o...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Igår lagade jag problemet med att skruttomobilen immade igen.

Det verkar vara ett mycket vanligt problem på denna bilen, googlar man så kan man hitta diverse förklaringar, vått kupefilter, igensatt dränering i "akvariet", barr och löv vid luftintagen osv, men en kunde vara att recirkulationen inte fungerar, att den alltså är i recirkulationsläge hela tiden.

Detta beror oftast på bränd motor till flappen/spjället eller trasigt spjäll, ska man byta detta så är det rätt mycket krångel att få loss hela "fläkthuset", dessutom kostar motorn rätt mycket så den vill jag inte betala för.

Rev ner handskfacket och kikade, konstaterade att flappen inte rörde sej när man tryckte på recirk. kopplade ur kabeln till flapmotorn, mätte att jag hade 12V där som bytte polaritet när man tryckte på recirk-knappen.

Enligt alla guider ska man då plocka ner hela fläkthuset så att säga vilket är ett jävla jobb, men jag tyckte det såg ut som man kunde få loss bara motorn utan att riva hela huset, iaf med en 5.5mm hylsa, en led, ett par förlängningar och ett minispärrskaft.. och ja, det gick med lite meck.

Motorn loss och kopplade in, men den snurrade ju finfint.. höll i den och den hade bra kraft med. ..Kollade på flappen och den såg faktiskt hel ut, men satt fast i sitt recirkulationsläge.

Ok, så flappens gångjärn sitter fast helt enkelt, då jag vet att det är ett standardfel att plasten pajar så vågade jag inte bryta på den, utan sprayade krypolja på gångjärnen och började försöka laga handskfacket istället, där den ena "stoppbygeln" var av.. fulfixade med lite aluminiumplåt och smältlim, nu stänger den dessutom av lyset i handskfacket när man stänger den. (som den ska) ..Lossade även antennen, gjorde rent och drog fast igen, för att försöka få bättre jordplan.. det var rätt meckigt då man måste lossa innertaket i bagaget suck.. ..Nåja, fick till det iaf, vet inte om det hjälpte.

Sen provade jag att vrida på flappen, och till min förvåning så rörde den sej hur lätt som helst nu.. dit med motorn utan skruvar utan bara hålla i och jajamän, när jag tryckte på recirk-knappen växlar den snällt mellan inne och uteluft, yay!

Jäkla pill att få dit skruvarna igen men det gick, satte dit handskfacket igen och kallade det kväll.

Idag var bilen ty imfri på väg till jobbet, yay!
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Gimbal »

Köpte ett nytt tangentbord (gmmk tkl) för ett tag sedan och tyvärr glappade usb kontakten något djävulskt.
"Ping" lät det lite då och då när tangentbordet droppade ur och åter kopplade upp sig mot datorn. Egentligen skull man ju skicka tillbaka det på garantin, men först tar jag en kik under huven, kanske en kallödning bara.

Tittar NOGA och lödningen ser tyvärr bra ut, där finns också ett litet hårstrå, kommer kanske från mig tänker jag och plockar bort det med en pincett. :humm: Väldigt blankt hårstrå, ser ut som ett tunt tunt spån av mässing. Och det var hela felet. :whoho:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Lagade en EMS Marker Locator EML7.
Radioenheten reagerade inte alls längre.
Men det var ett enkelt fel. Lödningarna på BNC-kontaktens jordpinnar var glappa, och seriemotståndet till mittenstiftet var också glapp. Satt i spänn på något sätt, för det sa *klick* när jag började löda ena sidan.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Kunde inte motstå ett gammalt digitalt HP54600B-oscilloskop när SVARK hade loppis för nått år sedan. Fick det för 200 kr tror jag.
Men med texten "luktar bränt" på. Provade det hemma och det startar, men luktade mycket riktigt väldigt bränt. Hade isär det, men såg inget uppenbart fel runt nätdelen.

Sedan blev det stående. Tog med det till Makers tisdagskväll och jag och en kompis skruvade isär det igen och tittade på det.

På undersidan av moderkortet satt en välgrillad tantal. Bytte den mot en keramisk konding och efter det fungerar den perfekt. Vi spelade easterägget Tetris
och provkörde Youscope-demot. Trodde det bara skulle bli skit på ett såpass gammalt digitalt oscilloskop, men icke! Fungerade väldigt bra!

Edit: Se bifogad film. Jag gillar verkligen de här scope:en. Dåliga specar, men väldigt nybörjarvänliga och enkla. Ett perfekt digitalt oscilloskop för nybörjaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av adent 5 mars 2020, 13:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Jag har ju ett 54501A och det är inte alls speciellt nybörjarvänligt tycker jag.

På 54600 verkar man ju faktiskt ha satt dit rattar, troligen för att kunderna skrek rakt ut över knappinterfacet på 5450x :)

Fast dåliga specar ? det är det väl inte ?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Det finns ju de i serien som har bättre specar. De som heter nått med megazoom ska vara helt ok.

Men detta har 4kpunkter sampleminne och 20Msample/s (single shot) är inte fantastiskt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Mitt 54501A som har fungerat troget så länge jag haft det vägrade ju fungera när jag skulle använda det för nån vecka sedan.

Den gnölade på NVRAM error, ingen kalibrering och i självtestet påstår det att både ADC och DAC är trasiga.

Efter lite google visade det sej ju att detta beror på att NVRAM'et har slut på batteri.

Dessa ska hålla "minst 10 år", men mitt var från 1998. (lika gammalt som instrumentet)

Öppnade och konstaterade att det är fastlödet.. i botten av scopet..

Rev allt och lödde loss det häromdagen, lyckades ha av ett ben men nvramet skulle ju ändå bytas.

Köpte ett nvram som var nytt men hade passerat 10-årsgränsen billigt av anders_bzn (tack!) och
monterade igår (lödde in sockel givetvis!), sen fick man ställa om switchen för att ta bort kalibreringsskrivskyddet
och kalibrera alla fyra kanalerna, det tog låååång tid, typ 10min per kanal..

Sen gick det igenom alla självtester, yay!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Bra!
Skriv svar