Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eljonas
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:57:25
Ort: Täby

Re: Senaste reparationen

Inlägg av eljonas »

Det första man blir blind på är ögonen. Felsöker en 350W elcykelmotorstyrning. Jag avsynade så duktigt och såg inget bränt. Mätte och hittade felet. Kan ni se var?
Ledtråd: plast...
Nu är frågan, köpa ny för 200kr eller köpa <brunnen komponent> och byta?Bild

.
eljonas
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:57:25
Ort: Täby

Re: Senaste reparationen

Inlägg av eljonas »

Ok, det ä 75NF75 trissan längst upp till höger som leder som en plåtbit. Kolla in plastbrickans färg!

Är det nån som har en sån att lägga på lådan?

.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av l2t »

Ahhh ok. satt och tittade på den ett bra tag utan att se det.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

En del i tunnan med kaliumpermanganatet i föräldrarnas järnfiltrering för dricksvattnet hade gått sönder. Efter lite mätande, cadande och laserskärning, så har jag en reservdel att installera imorgon.

Bild

/// Marcus
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av vaxfan »

Har en Icom IC-2GXAT som legat i en låda rätt länge.
Den ville inte fungera varken på batteri eller extern matning.

Så efter en hel del skuvande och mätande som verkar det som om det dels är avbrott mellan två punkter på ett av korten.
Ledningsbanan för matningen byter sida 3 gånger, och avbrottet sitter under kontakten för extern högtalare.
Dessutom noteras att det glappar i kontakten för extern matning.

Letar i lådan med kopplingstråd och hittar en fin liten tråd som passar alldeles lagom för att bygla över avbrottet.
I kontaktlådan ligger ett DC-jack som har samma pinout som orginalet. Den bygger 1mm mer på höjden så gummitätningen fick stryka på foten.

Nu fungerar den fint igen, både med batteri och extern matning. :)

Nu är det bara 3 apparater till att felsöka och fixa. :humm:
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ecenier »

Har juckat igång växelventilen till vår bergvärmepump. Den växlade inte riktigt vilket hade negativ effekt på både VB-kretsen och mantelvärmaren.
Nu ser kurvorna mycket finare ut. Förhoppningsvis går elförbrukningen ner något om vi har tur.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Nu har jag ventilation hemma!

Hade noterat att det verkade vara lite dåligt drag i ventilationen ett tag, jag ställde om stegtrafon som normalt står på 3 på vintern och 4 på sommaren (enl instruktion från den som byggde ventilationen nån gång) till max (5) och det funkade bättre.

Sen kom ett strömavbrott och efter det hade vi ingen ventilation alls.

Tänkte först byta hela fläkten då jag snabbt konstaterade att den inte gick och att denna gången låg det ingen död gnagare i den (som förra gången), men hittade sen
en motorkondensator i dosan, lossade denna och mätte kapacitansen.. 11nF, den var märkt 2uF!

Beställde en ny konding, fick fel, dom skickade en ny och den monterades igår, JÄKLAR vad fläkten fungerar bra nu, den suger mer nu än den någonsin gjort, trots att den bara står på läge tre.


Skönt att kunna åtgärda felet för 115:- inkl frakt, speciellt som det finns en plan på att bygga om från F till FTX vid tillfälle.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Reparerade upp syrrans golvvärme. Som nästan allt.... dåliga kondingar i nätdelen :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

En sådan liknande uponor låda har jag också lagat. Det var ett stort hål i switch IC:n
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MattisLind »

MattisLind skrev:I går plockade jag sönder vår Siemens torktumlare i molekyler för att lyckas rengöra den. Self cleaning - jovisst.

Symptomet var att den nästan omedelbart efter start indikerade att vattenbehållaren var full trots att den inte var det. Naturligtvis hade Youtube klipp på liknande maskiner med samma problem. Fast bara liknande. Min maskin har inte den klassiska kondensorkassetten som man enkelt kan plocka ut och rengöra utan det sitter en liten värmepump/kylmaskin i den. Den plockar man inte ut och rengör så lätt. Och Siemens ingenjörer har inte på något sätt byggt den för att enkelt monteras isär.

Grundproblemet är att luddet naturligtvis inte fastnar helt och hållet i luddfiltret utan följer med in i kylmaskinens förångare och fastnar mellan aluminiumlamellerna i kylpaketet. Sedan är det tänkt att maskinen med jämna mellanrum ska genomföra en reningscykel som innebär att den släpper ned kondensvattnet i behållaren 60 cm ned till kylpaketet så att det ska spola bort luddet. Det funkar nog hyfsat. Men sedan sedimenterar luddet i tråget i botten på maskinen och blir till små öar och vallar av ludd så vattnet inte kommer fram till pumpen.

Och enda sättet att få rent denna typ jag har är att helt montera ned den i beståndsdelar. Alla plåtar, trumma, lucka, allt... Helst skulle jag vilja ha monterat ur hela kylmaskinen också men det verkade lite vanskligt så jag nöjde mig med att hälla stora mängder vatten genom förångarlamellerna och suga bort det med våtdammsugare.

Efter att ha monterat ihop den verkar den fungera bra, trots att det blev en skruv över...

Ergo: Om man funderar på att köpa en tumlare med "self-cleaning", kolla att det finns något backup möjlighet att rengöra den manuellt. Hade Siemens ingenjörer tänkt borde de gjort bottenstycket på tråget avtagbart så man kunde rengöra allt underifrån.

Japp. Så var det dags igen. Knappt tre år sedan sist. Och nu var det dags igen. Torktumlare är "full" fast den inte är det.

Jag skruvade återigen ner den i molekyler. Gick ett steg längre (atomnivå) och plockade även ur värmepumpsaggregatet. Förra gången fick jag inte ur det riktigt. Det gjorde att det gick att rensa ordentligt i kondenstråget. Härlig mumma där.

Bild

Trumma och alla plåtar fick inte plats på bilden...

Värmepumsaggregatet hyffsat rengjort.

Bild

Varför kunde inte Siemens-ingenjörerna satt i en propp att skruva ur för att tömma ut sörjan och en rejäl renslucka undertill? Kanska stor nog att man till och med kan skicka in en liten (?) tysk ingenjör för att rensa rent :D

För övrigt blev det fem skruvar över denna gång... Hoppas det är sista gången jag behöver skruva isär den. Tog i princip en hel lördag med lite pauser för mat och vila för att återfå förståndet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Varför kunde inte Siemens-ingenjörerna satt i en propp att skruva ur för att tömma ut sörjan och en rejäl renslucka undertill?
För att första gången det händer så blir den inlämnad på reparation eller någon kommer dit vilken kostar en mindre förmögenhet men ägaren tyckte ändå det var värt det men så efter att det händer den andra gången så slängs den.

Nu det köps det en ny fin modell till Siemens stora glädje då de tjänar pengar på konsumenten som inte är en sådan där mycket dålig och tråkig konsument som bara reparerar sina grejer och inte köper nytt så fort de släppt något om de fått bestämma. Detta gäller förstås inte bara Siemens utan alla företag och oavsett vad det är för något.

Det är inte en slump att det saknas renslucka eller dylikt för visst fasen hade de bara kunnat gjort en lite enkel designändring från början, man ser inte något sådant på någon vanligt förekommande konsument maskin så vitt jag vet och det av en anledning som jag ser det.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MattisLind »

Du har säkert rätt i det. Man kan ju tycka att de borde förlora kunder om en sak som kostar 7000 kr måste repareras eller bytas ut mot en ny redan efter fem år. Jag är i alla fall inte lika sugen på Siemens / Bosch längre efter det här. Men som du säger så agerar antagligen alla tillverkare likadant.

Ska nog researcha det där. Farsan köpte Miele grejor (dock inte en tumlare med värmepump utan en med vanlig kondensor) för en massa år sedan för en satans massa pengar och hävdar att de aldrig går sönder. Undrar om de har renslucka (eller möjligen en bättre konstruktion).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av danei »

Jag har en siemens kondenstumlare med värmepump. Dock inte samma modell som du. Men den gick att få ordning på genom att ta upp rensluckan på framsidan, ta bort vattenpumpen, luta maskinen bakåt och spola med vattenslangen genom hela paketet. Hur mycket skit som sitter kvar vet jag ju inte, men maskinen funkar efter behandlingen.

Den gick typ 7år med hård belastning innan rengöring.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MattisLind »

Första försöket att rengöra liknade hur du rengjorde den. Jag fick inte ur värmepumpen och hällde vatten på alltihop och försökte få bort luddet med en våtdammsugare där vattenpumpen satt. Nu fick jag ur värmepumpen och kund få bort ALLT ludd. Vilken gegga.

Tittade lite på Miele varianten. Den verkar ha en något annan lösning på filtren. Dels de vanliga torktumlarfiltren och dels ett filter precis innan förångaren. Verkar vettigt.

De har heller inte så kallad självrengöring. Misstänker att det är självrengöring som är roten till det onda. Man använder vattnet i vattentanken att spola ren förångaren i Bosch/Siemens maskinerna. Det verkar fungera för det var väldigt lite ludd i den. Och nästan ingenting i kondensorn.

Men problemet är ju att luddet inte följer med upp till vattentanken utan stannar i tråget där vatten samlas.

Det kanske är bättre med maskiner UTAN självrengöring där man själv rengör förängarlamellerna då och då.

Läste lite på olika forum. Det var ganska mycket surt om dålig konstruktion och skrot...

Får se om den nu klarar fem år till när den är helt rengjord. Då ska jag ta en funderare på att köpa en med bättre konstruktion istället för att montera ned den igen. Kanske kan jag till och med lista ut var de fem överblivna skruvarna ska sitta om jag mot för modan ger mig på den igen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har en kombinerad tvättmaskin/torktumlare från Bosch.
Tack vare att den har vattenanslutning så tvättar den regelbundet kondensor och filter med vatten med 4 bar tryck så det blir aldrig några avlagringar eller gegga. Luddet åker rätt ut i avloppet.
Skriv svar