Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

En tvättmaskin. Himla taskig konstruktion. Vid extrem obalans kan kontaktdonet till motorn slå i dräneringsröret och då böjs ena änden av plåten som kontakten sitter fast i varvid ena snäppet tappar fästet och det hela trillar ner på botten och ligger där och slår, så att kablarna skaver mot den böjda plåten. :tumner:

Så lite enkel fix, från detta
IMG_4843_x.jpg
till detta.
IMG_4853_x.jpg
Kontakten är nu monterad innanför ena fästbenet där så det ska inte kunna slå i mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dorro
Inlägg: 49
Blev medlem: 6 oktober 2010, 08:43:42

Re: Senaste reparationen

Inlägg av dorro »

Morsans 47" LG platt TV gick sönder, blinkade till just när man slog på den men sedan var det svart dock funkade ljudet.
Då garantin var utgången och det inte finns några reparatörer i närheten så beställdes en ny, de kostar ju inte mycket nu.
Men jag är ju en nyfiken skrotsamlare så jag tog reda på gammtvn för obduktion.
Googlade lite och fick reda på att det finns något som kallas "backlight". Lyste med en ficklampa på skärmen och där fanns ju en bild.
Hittade en film på tuben där just en TV av samma modell och samma fel reparerades.
Så jag plockade isär den och när jag fick fram lysdioderna så hade en brunnit. Kopparbanorna på listen var så skadade att jag inte trodde det var möjligt att löda ditt en ny.
Efter lite Googling igen så hittade jag ett komplett set led-lister i Kina, gick på 400kr med tull.
Bytte listen med den brunna dioden och startade, och alla dioder lyste utom en. Tur att jag beställt ett helt set. Så bytte jag en list till och vips så lyste allt .
Skruvade ihop TVn och den funkar nu hur bra som helst.
Vad jag nu ska med den till...
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av bruka »

En grannes vinchfjärrkontroll till fyrhjulingen hade blivit fuktig och under knapparna såg det inte bra ut. Putsade lite med stålull och lödde dit en tunn tråd på ett ställe där det blivit avbrott så fungerade den sen. BildBild
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

^^

Tipsa grannen om att tejpa in fjärrkontrollen i en fryspåse, eller kanske rent av ziplockpåse, kanske med några sånadär "silica gel" fuktuppsugande påsar (eller rätt sorts kattsand, torkad i ugnen typ)?
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av bruka »

Det ska jag göra, det här är fjärrkontroll nr2, så det hade hänt en gång förr och kostade 1500kr. Fanns inte att få tag i nu sa han och ville helst inte lägga ut den summan en gång till heller.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av papabear »

Har en grästrimmer (Flymo contour 500) som tvärt dog idag när jag skulle köra av lite.
Hade inte tid för stunden att laga, så tog istället en sväng förbi jula när jag ändå skulle handla lite mat.
Men både trimmrar som var intressanta (rea) var slut, fast det hade stått att båda fanns i lager :doubt:.
Jag vet att lagersaldo på webben alltid kommer att släpa efter, men jag tänkte när det ändå fanns två produkter vore det väl själva fan om man inte kunde få nåt.

Senare på kvällen när det fanns tid så var det inte så mycket att göra än att öppna flymon för att se om det var nåt enkelt fel.
Det svåra var att komma in i handtaget, men väl inne var det snabbt att konstatera att ena ledaren i sladden var av.
Kapade sladden cirkus 2dm och mätte igen för att kolla att felet var borta. Sen var det bara att sätta ihop den igen.

Så jag blev tvungen att spara 250 eller 500kr. Minus den extra soppan för att fara till jula förstås.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av gkar »

Jag har lärt mig att om man suger torra saker med Bosch lövsug/blås laddar den upp sig statiskt till den grad att det slår ESD gnistor mellan handen och fartreglaget så att fartreglaget dör och den stänger av sig...
Hmm, bra konstruktion Bosch!
Jag struntade i att laga fartelektroniken, den lär bara gå sönder igen.
Numera är motorn kopplad direkt på 230V!
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Senaste reparationen

Inlägg av slft »

tog tjuren vid hornen och plockade ur moderkortet ur min arbetslaptop
bytte sedan strömintaget
skruvade ihop allt igen

och nu laddar den hela tiden (inte bara när man har kontakten i en viss vinkel)

:D :D :D

//Ola
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Bakrutetorkaren på bilen hade gett upp, självklart inte i viloläget heller.

Bort med all inredning i luckan, spolmojutten, mutter som håller armen och sen kämpa för att få loss armen, gick inte att få på avdragare pga plastjox..

När armen väl var av så lossades hela motor+växelåda-assyt som var kokhett.. när det kallnat lite så konstaterade jag att växellådshuset var nitat och
inte avsett att tas isär.. borrade bort nitarna och bände upp huset, plockade ur drev och konstaterade att axeln satt riktigt fast, använde mycket våld
för att slå loss den och konstaterade att ena lagret skurit, putsade rent axeln med smärgelduk och gjorde rent resterna av lagret (glidlager av nån lagermetall)
och fettade in allt och satte ihop, deformerade resterna av nitarna och tejpade resten med eltejp :( .. dit med motorn och armen och testkörde, funkade kanon..
ditt med spolmojutten och inredningen också.

..Hade ju kunnat köpa ny motor för 4600:- men..


Har även noterat att bilen rycker lite vid fullgas, började senste veckan.. läser ur felkod som säger att det är "boost control problem", vilket enligty google närtan
alltid innebär magnetventilen.. skiftar magnetventil med min andra 9-5'a och tar kväll.

..Dum ide tydligen, på väg till jobbet tycker jag bilen känns pigg.. schysst tänker jag, bytet gjorde skillnad..
..Tills jag gör en omkörning och trampar pelle i mattan, bilen accelererar bra och tvärdör, hinner precis se turbomätaren
stå på max.. okej, den reglerar inte turbotrycket alls nu då :P ..får väl köpa en ny ventil för 600:- då.. eller två..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mrfrenzy »

Om ventilen funkade på andra bilen så är den troligen inte trasig. Det är ju ekelt att testa med stt lägga på ström och se om den aktiveras.
Kan vara kablar, slangar eller mekaniska delar som är fel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Nä, det är ju lite märkligt, å andra sidan är den bilen lättrycksturbo så jag vet inte om ventilen används på samma sätt, jag misstänker att en LTT går på grundladdtryck enbart, medans aeron släpper på mer tryck på toppen så att säga. ..Med andr aord, det kanske fungerar för att den aldrig försöker öppna sista steget ?

Jag vet inte riktigt hur den är tänkt att fungera heller.. det är bara två ledare in så det borde ju bara vara två lägen, och gissningsvis 12V ?

En sån här är det:

https://www.maptunparts.se/turbosystem/ ... -saab.html

Det märkliga är ju att felet blev helt annorlunda efter bytet.. från att allt fungerade men ryckningar på fullgas till helt oreglerat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: ..Tills jag gör en omkörning och trampar pelle i mattan, bilen accelererar bra och tvärdör, hinner precis se turbomätaren
stå på max.. okej, den reglerar inte turbotrycket alls nu då :P ..får väl köpa en ny ventil för 600:- då.. eller två..
Bytt ventilen nu och bilen fungerar GANSKA bra, den reglerar turbotrycket snabbt och bra men det blir fortfarande
misständningar på fullgas - om det är varmt ute, jag misstänker fortfarande tändstiften som jag vet är gamla, har köpt nya
trots att det sved (platinastift) men måste ta och byta dom vid tillfälle.

saabarna är ju väldigt känsliga för dåliga/fel stift så det är väl troligen det.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Hedis »

Har du testat med en annan tändkasett?
Har du inte monterat stiften än så åk och lämna tillbaka dom och kör BCPR7ES-11 istället. Fungerar precis lika bra, men gör ett byte extra istället. Dom kör med platinastiften för att kunna hålla den långa servicentervallen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Dumt att byta tändkasett innan man byter tändstift, stiften är mycket billigare och dessutom så har moderna tändkasetter (från nån viss version) nån form av självdiagnostik så dom brukar sätta felkod när dum dummar sej.

Tändstiftbytet hjälpte iaf, nu går bilen bra igen.

Men man bör inte sätta i vanliga stift i Aeron då dess mjukvara är anpassad efter platinastift, byter man mjukvara (i.e trimmar) så brukar man däremot byta till vanliga stift.


Då jag testat idel fullgasaccelerationer för att se om felet verkligen var borta så har dock bränsleförbrukningen enligt SID gått upp från 0.85-0.86 till 0.9 :)


..Nu väntar jag bara på mina bromsdelar så jag kan byta skivor/belägg/backar bak..
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Reparation av en Amiga nätdel.

Två motstånd behövde bytas på primärsidan.
Kondingarna var i perfekt skick. Mycket bra esr.
Full belastningstest under 1 timme.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar