Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Som jag skrev i griniga tråden förra helgen så stanande ju hojen medans jag körde.

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 9#p1539429

Sen i veckan försökte jag få loss förgasaren, men japanerna har ju byggt hojen runt den..

Idag rullade jag ut den så jag fick plats och ljus och började mecka, efter att ha tagit bort hela avgasreningsjoxet (nån burk med massor av slangar, borde avskaffa den helt..) och batteriet, och batterifästet, och luftfilterlocket, och lossat båda ljuddämparna, och lossat pakethållaren så jag kunde lossa bakskärmen och fästet till denna så kunde jag äntligen demontera snorkeln från luftburken och skjuta tillbaka den 3-4cm så att förgasaren preciis kan krånglas upp där.. givetvis efter att ha tagit bort åtta slangar, skruvat bort båda gaswirarna, och chokewiren

upp med den på bänk och isär.. men vad fanken..
20200620_162317 (Large).jpg
Nån tidigare stjärnmeck har tätat med packning på tub som sen har lossnat och hamnat i flottörhuset..

..Sen när jag körde om har en slamsa sugits upp i huvudmunstycket förstås..
20200620_162312 (Large).jpg
Svårt att se kanske, men det sitter alltså en bit packningssmet inne i munstycket och täpper för helt, inte konstigt att den stannade.

Passar förstås på att göra rent och blåsa rent överallt när jag ändå håller på, och då upptäcker jag att ett lock på sidan med vacuumanslutning sitter löst,
enligt servicemanualen är det "air cut-off valve", den sitter så löst att den aldrig kan aktiveras, den ena skruven kan skruvas åt ca två varv, den andra fyra..

Tar isär, kollar skicket på membranet, gör rent och skruvar fast ordentligt.

Sne kommer tråcklandet att få ihop allting, när jag håller på me det så upptäcker jag att slangen till den där cutoff-grejen är sprucken ordentligt och alltså
ändå inte kan ha fungerat.. kapar den och monterar igen.
20200620_182139 (Large).jpg
Provstartar och hojen går jämt och fint, så jag plockar undan alla verktyg, tar på mej stället och tar en provtur.

Hojen går bättre än den någonsin har gjort i min ägo, dels går det ju att gasa nu (anledningen till att jag rev allt), dessutom så försvann tomgångsproblematiken med tjuvstopp, och som om inte det var nog så är den mycket starkare i mellanregistret nu. Den var inte trött innan men känns piggare nu, misstänker att jag kapade 1-2 sekunder på 0-100 :)

Helt klart värt jobbet :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Mitt Tektronix 475 oscilloskop.
Efter bara 1½ år... :lol:
Har hela tiden stått på labbänken utan kondensatorer i nätdelen, och de nya har legat bredvid.
När de väl var i och spänningarna intrimmade, fanns ingen trigg alls.
Efter lite felsökning visade det sig att det var de vanliga transistorsocklarna som det var oxid i.
IMG_7021x.jpg
Nu funkar den gamla reliken bra igen! :happy:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Plasten som höger spak satt i på höger joystick på min Futaba T9Z hade spruckit så själva spaken var lös.Har inte flugit något på några år pga detta. Sändaren är nog minst 15 år gammal.

Fick ett ryck och knappade in futaba.se i webbläsaren, redirectades till minicars och mailade dem på vinst och förlust.
De hade plastdelen för 100 spänn ink. frakt!

Hittade en bra riktigt detaljerat dokument som hette typ "the inofficial futaba T9 manual". Väldigt bra beskrivet hur man plockar isär sändaren och mycket mycket annat.

Första gången missade jag att nolla potentiometern innan montering så fick plocka isär den en gång till.

Men nu funkar den igen. Kanske dags för en 2.4GHz-modul till den.

Edit: Länk till manualen: https://www.manualslib.com/manual/96495 ... e=3#manual
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Senaste reparationen

Inlägg av cittra49 »

Lagade en sladdlös hitachi cirkelsåg, nån elektronik pryl hade gett upp, kostade 60$ så jag bypassade o nu funkar den igen. Får köra försiktigt nu antar ja då den inte bryter när det är dåligt med ström i batteriet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Lovade en kille att jag skulle försöka laga hans Luxor ABC815 (till ABC80x) skärm. Den är märkt Facit och har varit till en Facit DTC (som är en lätt modifierad ABC800).

Skärmen startade inte riktigt, hittade ett säkringsmotstånd som hade löst ut.
IMG_20200728_143049_2.jpg
Kollade schemat efter vad som satt efter, det verkade ju vara något som drog mycket ström.
IMG_20200728_201240_1.jpg
Hittade en elektrolyt som inte hade någon mätbar kapacitans, bara ett väldigt lågt motstånd (den var kortsluten). Bytte den till en modernare ersättare, passade även på att byta en liten 10n Rifa PME som började se ledsen ut. Lödde ihop säkringsmotståndet och så fungerade den igen!
IMG_20200728_201232.jpg
Testade dem med mina ABC806, en fick st igång ~1,5 timma för att se så att inget annat skulle brinna upp.

Man ser vilket program man kört på datorn, den är väl inbränd. Inte ovanligt på dessa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Vad sjutton, det är alltså typ en sprättsäkring, men den fungerar så att motståndets värme värmer lödningen såpass att den släpper ?

Den varianten har jag nog inte sett innan.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Senaste reparationen

Inlägg av FormerMazda »

Neato XV signature pro.
Stod i dvala länge och när den skulle väckas såg jag text på displayen en kort stund, sen blank.
Så isär med dammsugaren och felsöka lite, sen googla lite.
Hittade flera artiklar och forumssvar om att nån spänning försvinner, fixas med en extern stepup.
Sagt och gjort, och det funkade! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Min 3500kr-opel hade ju avgasläck redan vid köpet, dock bara ett litet hål, men den började låta mer och mer och vid närmare kontroll upptäckte jag att nån hade kladdat på nån smet över ytterligare hål..

En ny dämpare kostade dryga tusingen men det var ju trots allt bara en bit av röret som var ledset..

Jag sågade av röret där det var friskt och demonterade den rostiga biten.. Ser INTE så skojig ut..
20200801_151130 (Large).jpg
Fick som synes även montera loss bakre ljuddämparen för skruvarna till kopplingen var fastrostade och det var svårt att komma år under bilen, den var dock enkel att få loss. (Desutom uppenbarligen bytt, mkt finare än resten)

Hade varit och shoppat lite rör och två 90gradersböjar på feltema och försökte kopiera befintligt rör som dock var lite mer komplicerat än jag trode först, vinklarna var inte exakt 90 grader och det var roterat mellan dom.

Kapade loss och skar rent fästet mot ljuddämpen, loppade ihop allt och testade på bilen, det passade på första försöket.
20200801_155929 (Large).jpg
Notera hur jag kapat "mitt i" böjen på det högra röret för att originalröret inte var 90 grader där.

Hade egentligen tänkt svetsa på det raka röret men såg egentligen ingen vits med det, så jag monterade allt med avgasmonteringspasta och rörklämmor, en missräkning var att jag inte hade M8-skruvar av rätt längd för kopplingen mot ljuddämparen så jag fick återanvända dom gamla efter uppfräschning med gängsnitt.. men men, det ska nog inte isär innan bilen skrotas.

En annan missräkning var att tråden tog slut mitt under svetsandet, men lyckligtvis hade jag varit förutseende och köpt en till rulle, tog ett tag att hitta den bara.
20200801_175133 (Large).jpg
Sådär, allt på plats, inget tar emot, jag försökte även ersätta ett trasigt ljuddämparupphägningsgummi med ett jag hade liggandes (tillhörade en saab) men fick inte dit det.

röret mellan mittdämparen och min lagning är typ 30cm långt, fick kapa bra mycket mer än jag trodde innan jag hittade frisk plåt.

Man kan även se att jag pallade upp bilen under bakaxeln, detta för att få en bättre koll på att röret går fritt när bilen fjädrar.


Bilen är brutalt mycket tystare nu, men jag tycker men tyvärr höra ett svagt puffande ljud framifrån katalysatorn ungefär :(

Hela reparationen kostade ca 300:- vilket gör att jag hitills lagt 450:- på reparationer på bilen detta halvåret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Idag hämtade jag primerpumpen på jula, dom hade stora problem att hitta det men tillslut så.

Den avr till en nyare modell men precis som jag misstänkte kunde man plocka ur själva blåsan och montera den i min äldre modell.

Fungerade klockrent och jag hann röja kanske 80% av tomten innan trimmertråden gick av och var slut.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

Svärmors http://www.husqvarnaviking.com/en-US/Ma ... OPTIMA-630 HUSQVARNA® OPTIMA™ 630
Bild
funkade inte. Eller den funkade om man tryckte hårt på strömsladden under tiden hon sydde.
Jag sa att jag kunde kolla på den, och när jag fick hem den och satte i sladdarna hörde jag direkt ett elektriskt sprakande. Snabbt som rackarns drog jag ut kabeln och skruvade upp maskinen.
Visade sig vara en löddning som inte var så bra. Fixad den, samt tryckte i lite alkohol i en switch som var seg och den var som "ny" (svärmor berättade att symaskinen är säkert 55 år gammal).

Mitten näst längst ner ser man boven.
2020-08-16 11.34.09.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Gorgus »

På arbetsplatsen jag praktiserar på så har de en hylla där allt som ska skrotas hamnar. Nu hade en gammal Jula ”arbetslampa”, laddningsbar med LEDar hamnat där. Plockade hem den med åtminstone en förhoppning om att kunna plocka LEDarna.

Kommer hem, öppnar batterifacket och märker att två av batterierna Inte har kontakt med batteriblecken. Efter lite pillande är det ordnat och det visar sig att den både lyser och tar laddning. Min gissning är att den åkt i golvet och att blecken då böjt sig.

Så... det räknas väl till reparation, antar jag.
69DD89F6-2252-4CAC-90E6-873275C7743E.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

En Jula veckotimer. Igen.
Jag tror det är den sjätte i ordningen.
Även denna gång samma fel. Zenerdioden och glättningskondingen. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hcb »

Glenn>det är alltså typ en sprättsäkring, men den fungerar så att motståndets värme värmer lödningen såpass att den släpper ?

De var ojmr vanliga i rörbestyckade TV-chassin. Jag har aldrig sett en i något såpass modernt som här.
MicroMek
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 november 2016, 12:50:01
Ort: Västerås

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MicroMek »

Har i helgen som gick reparerat en gammal kompakt-stereo från 1990-talet: en SONY med CD-växlare (3 st). Den "slamrade" en del då man startade den - det lät som en lös drivrem. Och det var det: Det var 2 st drivremmar var kassa: en till Släden och en för att rotera de 3 CD skivorna, de hade tappat spänsten (men de var inte av, de var bara för långa). Bytte ut en lång drivrem (släden) mot ett gummiband och en kort drvrem (rotationen) mot en bit resårband (från fruns sylåda). Lämplig längd klippes till och den skarvades sedan ihop med ett modernt lim (ett som härdar med UV-ljus). Sedan dammsugning och avtorkning mm. Stereon fungerar bara bra nu.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Räddade för ett tag sen två stycken blackbox 19" KVM'er, först den ena, och sen några månader senare en likadan.

Båda var stendöda, powerdioden tändes inte ens och den ena gjorde ett surrande ljud.

Rev ur nätagget för jag insåg ju att det var där problemet ligger, och okulärbesiktigade det, såg fint ut, inga kondingar som lyft på hatten.

Jag tänkte börja med det som surrade (det där typiska ljudet man brukar få med switchade nätagg med dåliga kondingar) och löda loss kondingarna
en och en och mäta, detta visade sej dock inte vara så lätt, man hade hällt på nån jäkla massa på kortet som limmat fast kondingarna suck.

Tog med mycket möda loss dom två största, tyvärr mätte båda in på korrekta värden, kanske något högt ESR men man vet ju inte vad det ska vara.

Då tog jag den som satt närmast effekttrissan då erfarenheten säger att dessa brukar ta stryk både av värme och att dom sitter nära, tog loss den och kopplade in
i min multitestare som tyckte att "Detta är en diod", som dessutom hade 9,8uF kapacitans.. det var alltså en elyt på 10uF 25V..

Letade rätt på en 10uF 50V i lådorna och lödde dit den (samma bendelning men större, fast den fick plats ändå) och satte ihop allt, KVM'en startade snällt och lös med power
samt det gick att skifta datorer med knapparna.. testade inte att koppla in datorer dock då jag inte hade kablar tillgängliga.

Rev loss kortet ur den andra heldöda, lödde loss samma konding, denna hittades som en konding på 11uF men ganska hög ESR.. men när den ändå var loss byttes den med mot en likadan som i den andra, ihop med allt och yes, den startade också :)
Skriv svar