Ca 2000:- inkl frakt för motor+växellåda och en nyare modell av spännare plus frakt..Glenn skrev: Har dock mailat tillverkaren och frågat vad en ny motor/låda/spännare kostar, säkert en hand och en arm.
Lådan behöver jag en ny, men spännaren kan jag nog tillverka en ny i fräsen om den är för dyr..
Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
Delarna kom i förrgår så igår klättrade jag ner i grunden med pannlampan på.
Inte kul att mecka där, och mycket pilligt att byta, men nu har avfuktaren ny motor, växellåda, driftkonding och remspännare (av uppdaterad modell)
Nu utan avfuktare var ju grunden uppe i 82% igårkväll, nu i morse var det 71%.. hygrostaten står på 60% så vi får se om den lyckats avfukta till det när jag kommer hem.
Inte kul att mecka där, och mycket pilligt att byta, men nu har avfuktaren ny motor, växellåda, driftkonding och remspännare (av uppdaterad modell)
Nu utan avfuktare var ju grunden uppe i 82% igårkväll, nu i morse var det 71%.. hygrostaten står på 60% så vi får se om den lyckats avfukta till det när jag kommer hem.
Re: Senaste reparationen
Bytte hjullager fram på T&C'n.
Helsike vad de satt. Aluminium och stål i kombination med saltlake är inte kul.
Mycket värme i kombination med ultravåld i form av handslägga och huggmejsel gjorde susen.vinterdäcken åkte på också eftersom jag skall till Luleå i morgon (sitter nu i Gävle på hotellet), fortsätter norrut i morgon.
Helsike vad de satt. Aluminium och stål i kombination med saltlake är inte kul.
Mycket värme i kombination med ultravåld i form av handslägga och huggmejsel gjorde susen.vinterdäcken åkte på också eftersom jag skall till Luleå i morgon (sitter nu i Gävle på hotellet), fortsätter norrut i morgon.
Re: Senaste reparationen
En Finlux 2714, liten 14 tums CRT TV fick följa med hem.
Den lilla Finlux TVn var ett containerfynd jag gjorde för två veckor sedan. Har haft upp ögonen för en liten nätt TV av ovan anledning ett bra tag, säkert ett halvår, men inget passande har dykt upp - förrän nu.
Innan jag ens fick för mig att sätta i sladden öppnade jag upp apparaten och blåste rent med tryckluft. Det såg ut som om TVn stått i ett kök, då damm och smuts satt fast i ett kladdigt fettlager. Nåväl, efter ett par minuters blåsande var det värsta borta. Kunde direkt se att en 400V 220uF elektrolyt verkligen INTE mådde bra. Denna insåg jag måste bytas innan jag kunde provstarta. Från en helt stekt VFD (användaren kopplade in den fel) tog jag reda på 4st 270uF 400V Nichicon - passade utmärkt, samma benavstånd. Vid den (som vanligt för mig) nervösa provstarten hände .. ingenting. En kabel till nätströmbrytaren på fronten hade lossnat. Efter att ha eldat fart på lödpennan och lött fast denna gjordes ett nytt försökt. TV startade och verkar nu OK. Seger! TV visar här testsignalen från RF modulatorn. Lite brusig bild eftersom jag inte hade rätt kabeln mellan modulatorn och TV .. fick stoppa ihop mittstiften (som var hona-hona) med en bit förtennad koppartråd.
Kan man få tag på en fjärr till denna TV tro?
Är han galen undrar ni? Ja det undrar jag också ibland. Jag har dock ett pågående projekt att ställa iordning så att jag kan använda mina gamla rör-TV apparater från tidigt 60-tal. Då behöver jag verifiera att jag får till bra signal från RF modulatorn - och en lite nyare nätt TV skulle vara perfekt till det. Den lilla Finlux TVn var ett containerfynd jag gjorde för två veckor sedan. Har haft upp ögonen för en liten nätt TV av ovan anledning ett bra tag, säkert ett halvår, men inget passande har dykt upp - förrän nu.
Innan jag ens fick för mig att sätta i sladden öppnade jag upp apparaten och blåste rent med tryckluft. Det såg ut som om TVn stått i ett kök, då damm och smuts satt fast i ett kladdigt fettlager. Nåväl, efter ett par minuters blåsande var det värsta borta. Kunde direkt se att en 400V 220uF elektrolyt verkligen INTE mådde bra. Denna insåg jag måste bytas innan jag kunde provstarta. Från en helt stekt VFD (användaren kopplade in den fel) tog jag reda på 4st 270uF 400V Nichicon - passade utmärkt, samma benavstånd. Vid den (som vanligt för mig) nervösa provstarten hände .. ingenting. En kabel till nätströmbrytaren på fronten hade lossnat. Efter att ha eldat fart på lödpennan och lött fast denna gjordes ett nytt försökt. TV startade och verkar nu OK. Seger! TV visar här testsignalen från RF modulatorn. Lite brusig bild eftersom jag inte hade rätt kabeln mellan modulatorn och TV .. fick stoppa ihop mittstiften (som var hona-hona) med en bit förtennad koppartråd.
Kan man få tag på en fjärr till denna TV tro?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Finns universella som kan funka hyfsat, svindyra som kan fungera i princip perfekt.
Org till den kan ev finnas.
Org till den kan ev finnas.
Re: Senaste reparationen
Låter ju hoppfullt.
En fjärr är absolut inget prioriterat i det här läget. Nu har jag en mindre TV apparat att provköra uppställningen med RF modulatorn och det räcker. Vid lämpligt tillfälle skall jag bege mig upp på kallvindan på huset och gräva igenom den stora kabelsäcken Där finns med all säkerhet en passande kabel mellan RF modulatorn och TVn.
En fjärr är absolut inget prioriterat i det här läget. Nu har jag en mindre TV apparat att provköra uppställningen med RF modulatorn och det räcker. Vid lämpligt tillfälle skall jag bege mig upp på kallvindan på huset och gräva igenom den stora kabelsäcken Där finns med all säkerhet en passande kabel mellan RF modulatorn och TVn.
Re: Senaste reparationen
Min instrumentbelysning på bilen har lyst med sin frånvaro och nån påstod att det ska vara glödtrådar i lamporna för att dom ska lysa,,,,,,,konstig människa, då blir det ju faaaarligt om det ska glöda därbakom.
Nu blev det lite modernare, ledchipen matas med underspänning så dom lär hålla bilen ut och lyser alldeles lagom på "halvfart" på knappen, här är det full kräm på knappen men underspänning på chipen.
Nu blev det lite modernare, ledchipen matas med underspänning så dom lär hålla bilen ut och lyser alldeles lagom på "halvfart" på knappen, här är det full kräm på knappen men underspänning på chipen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Jag köpte en bil där nån idiot hade bytt originalets glödlampor med gröna kondomer mot högintensiva blå lysdioer, det såg ut som en epatraktor.
Jag bytte då till gröna LED-"lampor", färgen blev bra men justeringsmånen på belysningsratten blev konstig, inställningen blev typ mellan för mycket och släckt dom sista millimetrarna i botten på ratten, och fick man till det lyste alla andra belysta saker fel (typ knappar osv lös inte alls)
Jag gav upp och satte dit riktiga glödlampor igen, dock utan de gröna kondomerna då toyota skulle ha nåt helt horribelt pris för dom, typ 20-30 spänn styck, och det var väl ett tiotal lampor.. Men det blev helt okej med varmvitt också.
Jag bytte då till gröna LED-"lampor", färgen blev bra men justeringsmånen på belysningsratten blev konstig, inställningen blev typ mellan för mycket och släckt dom sista millimetrarna i botten på ratten, och fick man till det lyste alla andra belysta saker fel (typ knappar osv lös inte alls)
Jag gav upp och satte dit riktiga glödlampor igen, dock utan de gröna kondomerna då toyota skulle ha nåt helt horribelt pris för dom, typ 20-30 spänn styck, och det var väl ett tiotal lampor.. Men det blev helt okej med varmvitt också.
Re: Senaste reparationen
Nu ca 2 veckor senare ligger den konstant på 54-56%, antar att det är vad den är inställd på, min "kalibrering" av hygrostaten (enligt manualen) var minst sagt grov. ..Ska nog ner och justera upp den lite, onödigt att ha så lågt som ~55%, typ 62-63% är nog bättre.Glenn skrev:Delarna kom i förrgår så igår klättrade jag ner i grunden med pannlampan på.
Inte kul att mecka där, och mycket pilligt att byta, men nu har avfuktaren ny motor, växellåda, driftkonding och remspännare (av uppdaterad modell)
Nu utan avfuktare var ju grunden uppe i 82% igårkväll, nu i morse var det 71%.. hygrostaten står på 60% så vi får se om den lyckats avfukta till det när jag kommer hem.
Re: Senaste reparationen
Dom här är varmvita och blev exakt lika i både färg och reglering som originalet då dom körs på 4/5 delar spänningsmässigt, bilden gör inte färgen rättvisa. Jag vet många som fått som dig, allt eller inget i reglering därför byggde jag egna och 14,5 volt i systemet då blev 3 volt per diod väldigt lagom som max när dom körs i par och skillnaden mellan ljusstyrkan mellan 14,5 och 12 volt är marginell.Glenn skrev:Jag köpte en bil där nån idiot hade bytt originalets glödlampor med gröna kondomer mot högintensiva blå lysdioer, det såg ut som en epatraktor.
Jag bytte då till gröna LED-"lampor", färgen blev bra men justeringsmånen på belysningsratten blev konstig, inställningen blev typ mellan för mycket och släckt dom sista millimetrarna i botten på ratten, och fick man till det lyste alla andra belysta saker fel (typ knappar osv lös inte alls)
Jag gav upp och satte dit riktiga glödlampor igen, dock utan de gröna kondomerna då toyota skulle ha nåt helt horribelt pris för dom, typ 20-30 spänn styck, och det var väl ett tiotal lampor.. Men det blev helt okej med varmvitt också.
Jag vet dom som kört blå högintensiva och fått lov att besikta efter att ha bytt när dom blev stoppade då dom högintensiva riskerade att blända föraren.
Re: Senaste reparationen
Fixat min läckande badrumskran.
Den gick från att inte droppa alls till att droppa >1l/h på mindre än ett år, nu lessnade jag och tog kort, mailade kortet till lämplig firma som talade om vilket renoveringskit jag skulle ha (Mora ESS 010 tydligen), beställde och bytte nu i helgen.
Det jobbigaste var ju att gå ut och klättra ner i "pumpgropen" för att stänga av vattnet, och sen göra om detsamma för att slå på vattnet igen.
Lätt värt ~200 spänn för att slippa droppandet ..att kranen går mjukt och lätt nu är bara en bonus.
Den gick från att inte droppa alls till att droppa >1l/h på mindre än ett år, nu lessnade jag och tog kort, mailade kortet till lämplig firma som talade om vilket renoveringskit jag skulle ha (Mora ESS 010 tydligen), beställde och bytte nu i helgen.
Det jobbigaste var ju att gå ut och klättra ner i "pumpgropen" för att stänga av vattnet, och sen göra om detsamma för att slå på vattnet igen.
Lätt värt ~200 spänn för att slippa droppandet ..att kranen går mjukt och lätt nu är bara en bonus.
Re: Senaste reparationen
Även bra att ta ett vattenprov.
För mycket järn i vattnet gör att de keramiska blandarventilerna kärvar igen...
/// Marcus
För mycket järn i vattnet gör att de keramiska blandarventilerna kärvar igen...
/// Marcus
Re: Senaste reparationen
Borde ta ett igen, men det togs ett vattenprov när vi flyttade in för 7 år sen, då framkom det höga halter av kalcium och något förhöjda värden av flourid.
Misstänker att kalken sliter på blandarna med, men dessa ventiler/säten satt ju där vid köpet så dom håller ju ett tag i alla fall.
Gissningsvis hade jag väl inte behövt byta sätet heller utan bara kolven, men prisskillnaden var 70:- tror jag..
Misstänker att kalken sliter på blandarna med, men dessa ventiler/säten satt ju där vid köpet så dom håller ju ett tag i alla fall.
Gissningsvis hade jag väl inte behövt byta sätet heller utan bara kolven, men prisskillnaden var 70:- tror jag..
Re: Senaste reparationen
Min symaskin (Husqvarna Prisma 950 S) begynte att strula med "reverse"-knappen, alltså det gick inte att få den att sy tillbaka när man skulle låsa syningen.
Det är ju en enkel tryckknapp med tactile feeling så det borde ju vara enkelt!
Det visade sig att det var en dome-under-tejp och att tejpen hade varit lite öppen just vid den knapp varför kontaktytorna på mönsterkortet hade oxiderat en aning.
Lyfte lite på tejpen och topsade aggressivt (gnuggade) med en tops. Oxideringsfärgen minskade i färgton - men inte tillräckligt för min smak. Bröt därför topspinnen (bambu!) och gnuggade med den brutna ändan också och det gjorde underverk.
Samlade maskinen nog för test och den klarade det hela o lite mer! Så nu är den ihopsatt igen och jag är nöjd.
Det är ju en enkel tryckknapp med tactile feeling så det borde ju vara enkelt!
Det visade sig att det var en dome-under-tejp och att tejpen hade varit lite öppen just vid den knapp varför kontaktytorna på mönsterkortet hade oxiderat en aning.
Lyfte lite på tejpen och topsade aggressivt (gnuggade) med en tops. Oxideringsfärgen minskade i färgton - men inte tillräckligt för min smak. Bröt därför topspinnen (bambu!) och gnuggade med den brutna ändan också och det gjorde underverk.
Samlade maskinen nog för test och den klarade det hela o lite mer! Så nu är den ihopsatt igen och jag är nöjd.
Re: Senaste reparationen
Jag gick ner förra veckan och justerade upp ratten lite "på känn", nu är den 57-58%.. borde klättra ner och skruva upp den lite till.. 62% är målet.Glenn skrev: Nu ca 2 veckor senare ligger den konstant på 54-56%, antar att det är vad den är inställd på, min "kalibrering" av hygrostaten (enligt manualen) var minst sagt grov. ..Ska nog ner och justera upp den lite, onödigt att ha så lågt som ~55%, typ 62-63% är nog bättre.