Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av limpan4all »

Tror väl mera på att någon har flyttat på den, slarvat bort bultarna och sen tagit vad som varit tillgängligt...
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av dar303 »

Det borde i alla fall vara möjligt att designa bort den möjligheten med t.ex ett metallbleck eller liknande!
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Senaste reparationen

Inlägg av dechaine »

Jag är tacksam för de bultarna :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Meduza »

Vill föreslå att du inte printar några större grejor med den, den är ruggigt dyr i drift med sina färgband...

Vi sålde vår pc-600 på jobbet för nåt år sedan efter ett par år i förråd som reserv, vår nya skrivare är löjligt mycket billigare i drift om man jämför... däremot är den rätt bra på att skära vinyl... :)
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Senaste reparationen

Inlägg av dechaine »

Det är tänkt att i första hand bara skära.. Killen jag köpte den av sade också att det är svårt att göra det lönsamt med printade dekaler. Hur mycket band gör den åt egentligen? Om man tänker sig att skriva ut en bild på 1000x600mm som exempel..?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Meduza »

Jag vet inte exakt för jag har personligen aldrig kört den i produktion, har bara kört vår nyare skrivare :)

De siffror jag har hört från mina kollegor är dock runt 500kr/m2, i bland högre, plus att själva printhuvudet brakade ett antal gånger till en kostnad av ca 5kkr att byta.

EDIT: Gjorde en snabb googling, och där ser man siffror där folk berättar om $8 per kvadratfot, det går ca 11 kvadratfot på en kvadratmeter =88$/m2 vilket med den extremt låga dollarkursen i dag blir 544kr/m2 och troligtvis skrevs detta när dollarn låg runt 8-9kr iaf, så 700kr/m2 kanske...
Senast redigerad av Meduza 17 april 2011, 14:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Senaste reparationen

Inlägg av dechaine »

:oops: Tur att jag fick maskinen billigt! :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Meduza »

Som sagt, svindyr att köra :)

Vår nyare maskin ligger snarare runt 30kr/m2 i snitt, så en viss skillnad är det ^_^

Däremot som vinylskärare är det en scysst maskin.

EDIT: Slö att printa med är den också... :
Observera vem som har laddat upp videon... ;)
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Senaste reparationen

Inlägg av dechaine »

Haha! Såg den här om dagen.. går fortare att måla själv :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Klas-Kenny »

Mors torktumlare hade tydligen lagt ner verksamheten, tydligen så fungerade allt som det skulle förutom att trumman inte snurrade.

Jag hade aldrig skruvat med en torktumlare innan men antog att det inte kunde vara något större fel, troligen någonting i kraftöverföringen.

Började skruva sönder tumlaren och fann snart en trasig rem. Googlade lite och hittade http://www.reservex.se som sålde en ny rem för 159kr, helt okej. Beställde och efter två dagar(idag) låg den nya remmen i brevlådan, fick riva mer än jag trott för att kunna sätta dit den nya, men det gick bra.

Dock var remmen inte spänd nog, och efter en stunds letande insåg jag att en fjäder i rem-spännaren lossnat. Satte tillbaka fjädern och vips blev det bra spänn på remmen och trumman snurrade fint när jag provade.
Skruvade ihop det sista, och fick en glad mor! :)
Användarvisningsbild
rectumfrier
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 juli 2008, 12:49:54
Ort: Falun

Re: Senaste reparationen

Inlägg av rectumfrier »

Senaste reparationen var Låsa-upp-knappen på en Peugeotnyckel.

Bild

Under plastbiten man trycker ner fann jag en miniatyrbrytare som hade lossnat från kretskortet.

...Jättelätt att åtgärda med lödpenna modell stor, samt darriga händer :shock:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

Ikväll har två nyinköp lagats.
En Texas Instruments SR50A, denna hade accpaketet gått åt h-vete på, och att köra bara på nätenheten gick inte, så fick tyvärr bryta sönder det gamla accpaketet så lite som möjligt och löda ihop tre biltema laddningsbara och ersätta med. Den fungerar fint att räkna med nu, men tyvärr måste jag sätta en tejpbit på baksidan.

Sen köpte jag även en AEG OFE630 handöverfräs idag, tänkt att ha som spindel i min kommande CNC-maskin, priset var rätt, 100kr. Tyvärr saknades kol, men jag tänkte att det går säkert att få tag i (vilket det gör vet jag nu). Jag ville dock testa att det var liv i den öht innan jag beställde kol från Tyskland, så jag skruvade upp den första maskin jag hittade en RYOBI elhyvel från 80-talet (på den tiden var Ryobi bra grejer har jag hört), och se på f-n, jag behövde inte fila eller shimsa nånting, förutom anslutningen så var kolen helt rätt, storleken kunde nog inte stämma bättre. Jag lät kolen vara som de var då de ju spänns med metallfjädrar och därmed fick spänningen genom dem. Stoppade i sladden, slog på strömbrytaren och minsann, visst snurrade den. Tyvärr uppdagades ett annat fel, den verkade gå på fullvarv oavsett hur ratten stod. Så fartreglaget är nog kört, tyckte det var konstigt att den gick alls, men tydligen kan fartreglaget gå sönder så. Att laga fartreglaget lär bli svårare... Funderar på att byta till ett från en billig maskin (fräs från ÖoB)jag har stående istället, kan det funka?

EDIT: Tydliggjorde lite.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Hehe, jag har en exakt likadan TI-räknare jag köpte för 5:- på loppis, där accpaketet (NiCd ?) hade läckt nåt helt otroligt på, måste ta tag i den också vid tillfälle :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

Det finns piratpack på eBay, men 45 dollar lockar inte. Ett tips är att försöka få bort all gegga innan du öppnar accet, blir lättare att se hur du inte skall förstöra det då. Mitt var sprött så det hade inte gått oavsett.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

Jaha då har jag lagat något igen. Denna gång var det vinkelslipen som varit utlånad och helt plötsligt slutat fungera. Jag misstänkte kolen direkt, men de var så fina så. Mätte mig fram och kom fram till att strömbrytaren var boven. Öppnade den, petade till något som hade hoppat snett och sen var det bara att montera ihop igen. Success!
Skriv svar