Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

mrfrenzy skrev:Jag har en kombinerad tvättmaskin/torktumlare från Bosch.
Man kunde önska fler hade det, förresten hur gammal är den?

..måste repareras eller bytas ut mot en ny redan efter fem år.
Finns säkerligen många som tror att bara för att tex en tvätt eller torkmaskin är 5 år gammal så är den myyycket gammal och kommer säkert att haverera vilken sekund som helst.

"Men det var ju en väldigt bra maskin som fungerade i hela 5 år men jag måste köpa en ny så snart som möjligt så den inte bara går sönder och min tvätt inte blir klar. Se där, de har släppt en ny fin modell precis ja den kommer jag att köpa".
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mrfrenzy »

Den är bara ett halvår gammal än så länge. Men av tidigare erfarenheter brukar Bosch/Siemens vitvaror hålla 10år+.
https://www.tretti.se/vitvaror/tvattmas ... vg30443sn/

För ett litet hushåll där man inte tvättar flera maskiner per dag ser jag bara fördelar med en kombinerad maskin - man slipper ju flytta över kläderna till torktumlaren när dom är tvättade och färre enheter att serva.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MattisLind »

Henry skrev: Finns säkerligen många som tror att bara för att tex en tvätt eller torkmaskin är 5 år gammal så är den myyycket gammal och kommer säkert att haverera vilken sekund som helst.
Så är de säkert. TV apparater byter ju folk till tillverkarnas stor glädje med kortare interval än fem år verkar det som.

Vår Bosch tvättmaskin som fanns i huset när vi flyttade in för 15 år sedan pensionerades i höstas. Lagerhaveri var min diagnos. Sannolikt till följd av det börjat läcka i någon tätning så vatten kom in i lagret. Lät fördjävligt när den centrifugerade. Funderade allvarligt på att beställa lager och byta. Fast la ner det efter att frun tyckt det var dags för en ny och sedan funderat på hur mycket krångel det skulle vara att byta lagret. Maskinen hade fått ny rem och nya kol sedan tidigare och gått väldigt bra. Men den nya maskinen centrifugerar mycket bättre och hoppar inte omkring på golvet. Modern motorstyrning är bra, fast man funderar på hur lätt det blir att laga eländet när den pajar...
mrfrenzy skrev:Jag har en kombinerad tvättmaskin/torktumlare från Bosch.
Är det en med värmepump eller en klassisk med kondensor? Verkar ju rätt fiffigt att spola rent med kranvatten. Ingen mesig 0.6 meter fallhöjd här inte. Hur rinner det rakt ut i avloppet? Sitter det ingen pump som pumpar ut det i avloppet? Eller sitter kondensorn högt upp i maskin så att det finns självfall ner i avloppet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mrfrenzy »

Ingen värmepump utan "bara" kondensor energiklass A.
Jag har inte kollat servicemanualen men förmodligen använder den samma tömningspump som för tvättningen - det är ju en rejäl pump som tål lite partiklar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Anledning till att jag frågade om åldern är för att just kombinerade tork/tvättmaskiner har problem (tror inte det blivit fixat än så vitt jag vet och det är även svårt) med att få tätningen till axeln att hålla tätt en längre tid då det är vatten som smörjer den men inget smörjer den vid tumling och 60 - 70 gradig varm luft, så ha bra koll på garantipappren.
Fast la ner det efter att frun tyckt det var dags för en ny och sedan funderat på hur mycket krångel det skulle vara att byta lagret.
Det gjorde du rätt i, det är lite av ett helvete att byta för du måste plocka isär hela maskinen och ta ut trumman då lagret inte för sällan tas ut från det hållet. Det är fullt möjligt men en hel del jobb kan jag säga även om det tas ut från baksidan.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Det verkar väl som att tillverkarna siktar på kortare livslängd nu än förr i tiden.

Jag gav upp med en bänkdiskmaskin när bladen på "propellern" i vattenpumpen hade blivit så spröda att de trillat av. I övrigt funkade maskinen fint. Det fåniga är att dödsstöten var nog att jag rensade ur gammalt klegg där man ska rensa i maskinen, varpå det blev bättre flöde på vattnet, vilket lär ha dödat bladen. Det går säkert att köpa som reservdel, eller rent av kanske 3D-printa (jag har dålig koll på sånt), men det slutade med att den maskinen hamnade isärskruvad i garaget väntande på bättre tider. Jag har nån slags tanke på att antingen laga den med en korrekt reservdel eller helt enkelt montera in nån annan pump (tror att denna nog faktiskt är ansluten med slangar för både inlopp och utlopp, eller så bör det vara lätt att ordna slangar) för att ha en extramaskin för att diska sånt som inte har med livsmedel att göra, d.v.s. diska typ bildelar och liknande.

Det blev en ny maskin, billigaste MediaMarkt hade, nån Sharp för 2399:- eller liknande, och dessutom en fullstor maskin. För 600:- till hade det gått att få en med lägre buller och något lägre energiförbrukning. Det känns som att för 600:- skulle jag kunna trycka in isoleringsmaterial i maskinen själv. (Typ det är nära noll isolering i maskinen och uppifrån är det lätt att komma åt att isolera åtminstone delar av maskinen om man skulle vilja).

Om man vill att en modern maskin ska hålla riktigt länge så tror jag att man ska nog leta efter maskiner för proffsbruk som säljs på typ nån konkursauktion eller liknande. Typ tänk den typ av tvättmaskin som brukar stå i tvättstugan i flerfamiljhus. De har ju också fördelen att de är rejält mycket snabbare än en hemmamaskin, typ 40 minuter för 40-tvätt och 50-minuter för 60-tvätt och det blir rent även om maskinerna är fyllda med mer tvätt än vad en hemmamaskin brukar vara specad att lyckas få rent. Nackdelen är väl att centrifugeringen brukar inte vara nåt vidare på dessa maskiner, men det är kanske en programmeringsfråga (ställa om så att de kör längre tid). Dessa lär väl också i vissa fall ha ingångar både för kallvatten och varmvatten, så om man utför VVS-installationen själv och har nåt annat än elvärme för varmvattnet så kan man spara några ören driftkostnad men kanske framförallt nog få ner tvättiden ytterligare.

Se dock upp för diskmaskiner för proffsbruk. De brukar bygga på att man fyller upp nån slags vattenbehållare vid början av en "användningsperiod" (typ dag eller motsvarande), sen tar varje disk väldigt kort tid typ 3 minuter eller så, och sist måste man tömma ur vattnet manuellt på något vis. De är nog rejält oekonomiska och dessutom omständliga om man bara kör vanlig hemmanivå på diskande. Dessutom så tar de väl oftast en enda såndär "plastpall", så man behöver köra maskinen två gånger för att få ungefär samma mängd disk som en stor hemmamaskin tar en gång, varpå man står där med en plastpall med droppande disk som man måste placera nånstans. Dessa maskiner torkar ju dessutom disken rätt uselt, inte som en hemmamaskin där man öppnar luckan och vädrar ur exakt när den är färdig, och sen är allt något sånär torrt relativt snart.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Jag tror mer det är att numera livstidsberäknar man, förr fick det bli "så bra som möjligt".

När japanska bilfabrikanter började livstidsberäkna delar på.. 80talet? så gnälldes det mycket från europeiska biltillverkare om det, nuu gör ju alla det.

Men man blir ju SÅ less när saker går sönder efter bara några år, hädanefter ska jag aktivt undvika företag som har usel reservdelspolicy och premiera sådana som har en vettig.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

^^
Det var väl dessutom inte bara japaner som började med detta på åttiotalet? Om jag förstått rätt så var t.ex. Ford Granada Mk2 (lades ner 1985) den sista (europeiska?) bilen från Ford som inte livstidsberäknats.

Det här måste vara ett svårt dilemma för tillverkarna. Fram till åttiotalet så var ju rosten något som alla däremot räknade med, och som väl avgjorde hur länge en bil användes. När tillverkarna fått ordning på rostskydd och fått det att fungera med modernare mer miljövänliga färger o.s.v. på 90-talet så blev väl istället problemet att bilarna kunde överleva utan att rosta nämnvärt (tänk en Volvo V70 av första generationen eller liknande) fast de gått >30k mil och började visa upp andra krämpor. Serviceintervallen tog ju liksom inte upp saker som behöver göras när bilarna gått så långt (mer än byte av kamrem för andra eller tredje gången, typ).
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Senaste reparationen

Inlägg av matsadona »

Skit också, ibland går det inte riktigt som tänkt.... :evil: :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Sparky »

Så har det blivit gjort lite fix sen min förra påloggning här:

Efter reparationen av våran Mikron VCE 1600 (se egen tråd) fick jag fortsätta med DRO:n till våran gamla Bridgeport fräs, ett gammalt as av en Heidenhain där alla skalor hade slutat fungera. Två skalor ville inte vara med överhuvudtaget och den tredje ville bara visa värden en väg, oavasett hur man satte memofix-knappen. Med hjälp av två begagnade skalor från eBay fick jag ihop tre fungerande skalor till våran maskin. Visade sig sen att två av segmenten i varje nuffra till Z-skalan hade "hängt upp sig", så istället för "1" visade den "7", istället för "5" visade den "9" osv. Plockade isär själva DRO:n, bytte en IC samt sex darlingtontransistorer sen var det fixat. Bytte alla kondingar i samma vevan, bara för att jag hade isär den.

Sen sitter det en Sony(!) DRO på verktygsmätarn, för att mäta diameter. Denna har NÅGRA år på nacken (1982) och nuffrorna har på sistone bara fladdrat såpass att den har varit oanvändbar. Bytte alla kondingar här också (mätte 4V rippel på 5V-linjen) så nu borde den fungera i 20-30 år till. :)

Glömde nästan ett av våra motordrivna höj/sänkbara bord, där ett av kugghjulen på varje sida hade rest. På ena sidan på grund av tröghet i glidytorna (måtte banka ut bordsbenet med handslägga) och på andra sidan på grund av att gränslägesbrytarna sitter på den sidan som först pajade, och användaren bara körde vidare fast bordet lutade mer och mer mot vänster. Bankade som sagt ut höger bordsben med handslägga, bytte axiallagret och ett kugghjul här, fettade in alla glid- och skruvytor på nytt, repeterade proceduren på vänstersidan fast här var det lättare att få isär grejerna, lite mera fett kvar i glidytorna. Befintliga axiallager såg inte fina ut, rostiga som bara den. Nya SKF-lager blev infettade innan montering så nu bord-e (pun intended... :D ) eländet fungera tills dom lägger ner den delen av produktionen.

-Sparky
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Sparky »

Jah, då har det blivit gjort lite mer småpillerier. Det här har retat mig sen ett tag efter att jag köpte bilen, nämligen att CD-spelaren inte fungerade. Clarion "originalstereo", samma elände nu som för 30 år sen! Okej, dom har fått pli på kablarna, "på min tid/när jag var ung" var det trådar överallt i stereon, nu är det bara etpar flatkablar under locket. Men dom använder fortfarande samma kassa plast som förut, som går sönder bara man nyser snett.

Min stereo vägrade svälja en CD så jag plockade isär spelaren och fick mekaniken tillbaks i rätt läge. Nu svalde den skivan, spelade den men vägrade spotta ut den igen! Okej, isär med eländet igen och hittade en plastbit, en hållare för ett kugghjul som hade gått av. Limmade ihop grejerna och lade på ett extra lager med CA samt en liten förstärkning av kolfiber över skarven, så nu borde det hålla tills jag byter bil. Visar sig också att det där nog är ett standardfel på den där typen av CD-mekanik, för jag hittade beskrivning på nätet om hur man fixar det - självklart efter att jag var färdig med min reparation... :doh:

-Sparky
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Mitt kylskåp.

Genom att byta en kondensator.

Se: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 13&t=94457
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Sparky »

Bromsoket vänster fram på min bil har kärvat ett tag, så jag fick plocka isär och smörja upp glidpinnar och bromskolv. Blir nog byte av hela oket med tiden IOM att damasken till kolven är trasig och sen har det kommit saltvatten mellan kolven och cylindern. Men än så länge fungerar det finemang.

-Sparky-
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Senaste reparationen

Inlägg av xxargs »

Damasker borde väl gå att köpa nytt - förstabilen jag hade med mer energi på att reparera, svetsa etc än vad som var rimligt när man ser tillbaka, var det inte lite rost på kolvarna - ja vi pratade om gravrost, det putsades upp med våtslippapper mm och så nya packningar och damasker och det var inget problem med dom oken flera år efter det...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Går vanligen att köpa både kolvar och damasker som reservdelar, biltillverkaren säljer oftast bara "renoveringskit" med alla packningar för två ok, men man kan ofta köpa bara damasken löst hos firmor som sysslar med bromsrenovering.

På en bil med billiga ok kanske det inte lönar sej, men på en bil jag har kostade nya ok 4800:- och beg fanns inte att få tag i, då var det bättre att betala 200:- för två av kolvarna (fyrkolvsok) och 500:- för en packningssats..
Skriv svar