Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Klickmans »

Glenn skrev: 25 februari 2021, 08:18:07
Klickmans skrev: 24 februari 2021, 23:28:54
Själv kör jag kulmus sen 80-90 nångång, alltid Logitech, denna heter MX.
Laddningsbar, kan kopplas till (2) datorer, och är mycket skön att pilla på.
Men VARFÖR har man batteri och trådlöst i en enhet som är avsedd att stå still ?

Känns som att en sladd vore en fördel på alla sätt där.


Jag har f.ö en äldre version av den där, vit med rödprickig kula, men gillar den inte alls.. fick på nåt gammalt jobb nån gång.

Har även en med stor kula i mitten, gillar den bättre men föredrar iaf mus.

Fast riktigt så illa är det inte, varför?


För att MX inte är tänkt att stå still, ibland har jag den på ena knäet, lite beroende på hur jag sitter.
Tänk skräddare (Buddha), precis som min logga. Det är jag på den bilden, ryggen gör mindre ont då.
Lutar man sig tillbaks i stolen som när jag läser kan man lägga den på magen istället, eller på låret.

Aldrig mer en trådbunden musjävel, det är rena döden för musarmen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GeekJoan »

rvl skrev: 25 februari 2021, 11:29:36 Finn fem fel... stackuppen av visarna är annorlunda, men det var väl därför du fick fabricera nya. Kommer inte på rak arm ihåg att ha sett sekundvisaren underst tidigare.
Det var ett konstigt verk som satt där innan. Sekunderna hade en egen motor och ingick inte i konstruktionen för timmar och minutverket. Så dom gjorde det nog lätt för sig själva och sätta sekundrarna unders för att komma utanför det andra verket. Det nya verket hade ju allt i ett så det var inte mycket att fundera på.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Klickmans skrev: 25 februari 2021, 12:50:59

Fast riktigt så illa är det inte, varför?


För att MX inte är tänkt att stå still, ibland har jag den på ena knäet, lite beroende på hur jag sitter.
Tänk skräddare (Buddha), precis som min logga. Det är jag på den bilden, ryggen gör mindre ont då.
Lutar man sig tillbaks i stolen som när jag läser kan man lägga den på magen istället, eller på låret.

Aldrig mer en trådbunden musjävel, det är rena döden för musarmen.
Den jag har är helt klart tänkt att stå still, tung och med fötter, tror nog den där rä det med, även om man ju kan göra som man vill.

Jag körde länge trackball på laptops, tills det inte gick att få tag i sådana och jag fick övergå till pinne.

Stationärt kör jag bara trrådbunden lasermus för jag tycker det är enklast och vill inte hålla på att krångla med batterier utan att det ger nån fördel.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndersG »

Electrolux Kyl/frys:
IMG_20210307_103543.jpg
Kortet har två PIC16C505 och de skall ha 5V, inte två. Om de får två så brownout-resettar den oupphörligt och blinkar. Kortet finns inte som reservdel. Felet var en 1,2u 250v~ MKP som tappat sitt värde. Sitter en 1u 250V~ där nu så drivspänningen är litet låg, bara 4,5V. Skall se var jag hittar en lämplig, 30mm längd x 10mm dia, axiell.

Månne denna skulle funka? https://www.mouser.fi/ProductDetail/Cor ... s9Sw%3D%3D

Den sitter mellan 230V och en likriktarbrygga.

Orginalet har en logga som ser ut som AV hopskrivet, sedan
1.2/10
250V~
1.70MKP
1.2/10
250V~
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av JimmyAndersson »

Hittade just orsaken till varför ett trådlöst tangentbord inte kunde ansluta till mottagaren...

Trots nya batteri så fick tangentbordet 0,2V istället för 3V.

Bilden visar den svarta sladden (-) som går mellan batterhållaren och kretskortet...
8AEA6A1C-C90C-4803-B119-F1CF166C92B3.jpeg
Jättebra idé med löst liggande sladdar i ett skal som skruvas ihop med 16st skruvar....

(Det är jag som orsakat hålet. Sanerade batterihållaren efter läckage för ett par år sedan och måste ha råkat få sladden mitt i prick. Men det fungerade då.
Jo jag vet, jag borde ha limmat fast sladdarna..)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Bytte ut frontkameran i telefonen, eftersom jag lyckades förstöra kontaktdonet till den när jag skulle byta batteri.
Telefonen hoppskruvad, skall bli intressant och få se batteritiden nu.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Senaste reparationen

Inlägg av tingo »

Reparerte strømforsyningen i en switch, HP ProCurve 1800-24G. Symptom: power-LED blinket med omtrent 1 Hz, det samme gjorde LED'en på strømforsyningen når switchen var koblet fra. Strømforsyningen er fra Delta Electronics, modell DPSN-30BP B Rev: 02. Kondensatorene C152 (2200 uF, 16V, 105 (degrees)C) og C154 (1500 uF, 16V, 105 (degrees)C). Hadde ikke samme verdi liggende, så brukte 2 stk 2700 uF 16V istedet. Funker igjen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skruvat fast displejen på min EOS M3 med skruvarna jag fick hem idag. Gjorde ett tappert försök att förhindra framtida "bortfall" genom att lägga en klutt segt lim i gängorna och likaså på på och runt skruvskallen.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Senaste reparationen

Inlägg av cittra49 »

Bytt lager och tätning på tvättmaskinstrumman, bytte även lager på elmotorn när jag höll på.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av limpan4all »

Monterat isär en Siemens iQ500 tvättmaskin för att få bort stoppet som satt mellan trumman och tömningspumpen. Det bestod av ett pokerchip och en femkrona samt en massa hår förstås, själva filtret/pumpen hade två enkronor ett BH bygel samt en hårnål.
Tack för denna YouTube video som visade exakt hur man skulle montera isär den (trots att det var ett annat fabrikat :shock:), fast jag behövde ta bort lite till...

Nu är allt i hopmonterat och ställt på plats igen samt den provkörs (på 90 graders vit-tvättprogramet för det ligger en massa "gunk" i tömningsslangen (konsistens som slammat gips)) vilket jag hoppas löser upp sig och försvinner.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hsd »

Glömde kameran i bakfickan , skärmen dog, efter en stunds bilkörning
Men nu är den bytt å allt funkar igen
IMG_20210415_183904.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Fortran »

En kompis hade (förståeligt nog) problem med centrallåset på bilen.
Bytte lite strössel, stiftade om en kontakt samt lappade en hel del ledningsbanor.
Nu funkar det perfekt och kompisen blev jätteglad. :)

DSC_0551.jpg
DSC_0599.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ToPNoTCH »

Smart att du lackade grejorna.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

IMG_20210419_193416.jpg
Nytt värmeelement i min WSP 80, kostade endast 1415 kr med frakt och moms från Elfa. Nu blir den varm igen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Senaste reparationen

Inlägg av pfyra »

Lagade styrningen till ett elektriskt höj-och-sänkbart skrivbord från Ikea (äldre "bekant" tror jag). Fungerade ibland, ibland inte så jag tittade noga efter någon lödning som kunde ha släppt men hittade bara att ena röda kabeln från stickproppen inte ens var fastlödd. Tyvärr var det inte det som orsakade felet utan kabeln mellan stickproppen (med relä mm) och styrboxen hade ett halvdant kabelbrott på ena 230V kabeln. Klippte kabeln strax innan kabelbrottet och kortade ner den.
IMG_20210414_213730.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar