Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Jag är nyreggad och hoppas att detta är rätt del i forumet för min fråga.
Jag undrar vad de två inringade komponenterna kan tänkas ha för funktion.
Den orange "plattan" sitter på pluskabeln, mellan batteriet och motorn.
Den svarta (?) sitter brevid en slags omställningsmotor som "växlar" beroende på om grabben väljen "backen" eller att köra framåt. Det sitter två sådana där. En på varje sida om "växlarmotorn"
Batteriet är ett 6V, 12Ah
Vore kul om någon av er vet på rak arm, men jag kanske inte har gett tillräckligt med info.
Ni får ursäkta amatörspråket, men jag kan inte facktermerna på småkomponenter inom el.
Dock så är jag en hejare på fordonsmekanik.
Jag undrar vad de två inringade komponenterna kan tänkas ha för funktion.
Den orange "plattan" sitter på pluskabeln, mellan batteriet och motorn.
Den svarta (?) sitter brevid en slags omställningsmotor som "växlar" beroende på om grabben väljen "backen" eller att köra framåt. Det sitter två sådana där. En på varje sida om "växlarmotorn"
Batteriet är ett 6V, 12Ah
Vore kul om någon av er vet på rak arm, men jag kanske inte har gett tillräckligt med info.
Ni får ursäkta amatörspråket, men jag kan inte facktermerna på småkomponenter inom el.
Dock så är jag en hejare på fordonsmekanik.
Senast redigerad av blueint 1 augusti 2010, 02:56:10, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: -"Hej allihopa!" till saken
Anledning: -"Hej allihopa!" till saken
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4695
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Hej och välkommen
Orange = PTC motstånd. Fungerar som säkring. Om motorn drar för mycket ström blir denna varm
och bryter strömmen till motorn. Då den kallnat funkar den igen.
Svarta. Ser ut som en drossel av något slag. Troligtvis för att dämpa störningar orsakade av motorn
Swech
Orange = PTC motstånd. Fungerar som säkring. Om motorn drar för mycket ström blir denna varm
och bryter strömmen till motorn. Då den kallnat funkar den igen.
Svarta. Ser ut som en drossel av något slag. Troligtvis för att dämpa störningar orsakade av motorn
Swech
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Nummer ett är en "PolySwitch" som är en typ av självåterställande automatsäkring som återställs när den svalnat.
Nummer två ser ut att vara en drossel (spole), det är svårt att se exakt hur den är kopplad men troligtvis för att minska störningarna från motorn.
Nummer två ser ut att vara en drossel (spole), det är svårt att se exakt hur den är kopplad men troligtvis för att minska störningarna från motorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Bugar och bockar för ett så snabbt och informativt svar!
Jag läste om polyswitchen via länken och i pdf-databladet från LaRdA.
Dock så hittade jag inget om beteckningen W/L700/16 som står på motståndet.
Har jag helt fel när jag tänker att PolySwitchen på sätt och vis "reglerar" strömmen med sin egen maxgräns som limit, utan att det riktigt märks (ingen brunnen säkring)?
Det enda man rimligtvis då borde märka är, att bilen blir lite slöare än vanligt en stund när polyn blir "för" varm.
Innan jag vet om motståndet är optimerad för huvudmotorn så kan jag väl se PolySwitchen som en "strypning".
Jag tänker lite som så att, en moppe som vill gå "lite för fort" för regelverket, har en ring i avgassystemet med ett maxflöde som sätter en gräns för maxhastigheten utan att stänga av motorn.
Kan det inte vara mer optimalt att räkna på vad maxströmmen borde vara och säkra av med en glassäkring istället, då jag ibland märker att pojken min tittar lite förundrat på mig, nästan som om han vill säga "Farsan... kunde du inte ha köpt nå´t som går lite snabbare än en sköldpadda på söndagspromenad"?
Den kostade ju lite trots allt.
Jag läste om polyswitchen via länken och i pdf-databladet från LaRdA.
Dock så hittade jag inget om beteckningen W/L700/16 som står på motståndet.
Har jag helt fel när jag tänker att PolySwitchen på sätt och vis "reglerar" strömmen med sin egen maxgräns som limit, utan att det riktigt märks (ingen brunnen säkring)?
Det enda man rimligtvis då borde märka är, att bilen blir lite slöare än vanligt en stund när polyn blir "för" varm.
Innan jag vet om motståndet är optimerad för huvudmotorn så kan jag väl se PolySwitchen som en "strypning".
Jag tänker lite som så att, en moppe som vill gå "lite för fort" för regelverket, har en ring i avgassystemet med ett maxflöde som sätter en gräns för maxhastigheten utan att stänga av motorn.
Kan det inte vara mer optimalt att räkna på vad maxströmmen borde vara och säkra av med en glassäkring istället, då jag ibland märker att pojken min tittar lite förundrat på mig, nästan som om han vill säga "Farsan... kunde du inte ha köpt nå´t som går lite snabbare än en sköldpadda på söndagspromenad"?
Den kostade ju lite trots allt.
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Nog borde den där polyswitchen ta mer effekt än en vanlig trådsäkring. Vet dock inte hur mycket den stryper.
Det går ju att mäta över switchen och se spänningsfallet över den mät också strömmen om du har verktyg för det.
Hur stor är motorn som den skyddar?
Det går ju att mäta över switchen och se spänningsfallet över den mät också strömmen om du har verktyg för det.
Hur stor är motorn som den skyddar?
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Rätta mig om nån vet bättre, men den där polyswitchen är en *säkring*. Den har inget med bilens maxfart att göra. En säkring är ett skydd ifall något går galet, dvs kortslutning någonstans eller liknande fel. Polyswitchen har den trevliga egenskaper att den återhämtar sig när den kallnat, dvs det är en automatsäkring.
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
För att höja farten måste spänningen höjas. Varvtalet är nämligen direkt proportionellt mot spänningen. Dubbel spänning = dubbelt (obelastat) varvtal. Ifall bilen innehåller elektronik måste den så klart tåla den högre spänningen. En risk med att höja spänningen är att startströmmen blir högre, vilket kan få både mekanik och elektronik att gå sönder.
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Skaffa en trampbil till barnet i stället. Det går fortare.
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
@ orvar-e, mri och bearing. Tackar för kloka svar!
@ danei. Det har han redan! Kul va?
Jag förstår. Motståndet har alltså inte något med själva topphastigheten att göra.
Men jag undrar fortfarande lite över huruvida det maximala vridmomentet som motorn klarar att leverera, uppnås snabbast möjligt eller om PS:en hinner bli "för" varm och dra ner stömmen till motorn så fort det blir lite motstånd. Eftersom den blir seg i minsta uppförslut, och nu talar jag verkligen om minsta lilla.
2-3meter i 10-15graders uppförslut så går den med en snigels hastighet och orkar knappt starta om grabben släpper "gasen".
På planmark så går den helt okej, men det är ju inte överallt som det är plant.
@ danei. Det har han redan! Kul va?
Jag förstår. Motståndet har alltså inte något med själva topphastigheten att göra.
Men jag undrar fortfarande lite över huruvida det maximala vridmomentet som motorn klarar att leverera, uppnås snabbast möjligt eller om PS:en hinner bli "för" varm och dra ner stömmen till motorn så fort det blir lite motstånd. Eftersom den blir seg i minsta uppförslut, och nu talar jag verkligen om minsta lilla.
2-3meter i 10-15graders uppförslut så går den med en snigels hastighet och orkar knappt starta om grabben släpper "gasen".
På planmark så går den helt okej, men det är ju inte överallt som det är plant.
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Har du kollat att batterierna är ok, så det inte är att dom inte klarar att leverera nog med ström pga hög inre resistans?
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Om jag var i liknande situation så hade jag provat att bygla eller tillfälligt tagit bort den där säkringen kanske satt dit en vanlig bilsäkring av lämplig storlek för att se om den verkligen är boven. Bara för test såklart, kanske är det så att motorn är ohyggligt klen, bilen kanske är byggd för nysopat parkettgolv och inte svår terrängkörning ............ allt utom parkett verkar vara svår terräng.
- Mathias@Åland
- Inlägg: 241
- Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
- Ort: Åland
- Kontakt:
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Om det nu skulle vara polyswitchen som skulle begränsa så skulle den göra det genom att få motorn att stanna helt. Så det är nog ingen idé att testa att plocka bort den. Och skulle den göra så att motorn tappar kraft så skulle nog effektutvecklingen i den märkas ganska tydligt (rök).
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
@ LaRda. Jo Batteriet är nyinköpt och slutkört/fulladdat (laddning ca 10-12 timmar/gång)
2 ggr, efter att jag misstänkte din teori med det gamla. Dock med samma resultat som med det gamla batteriet.
Det gamla - 6V 7.5Ah
Det nya - 6V 12Ah, så det borde väl räcka en liten stund längre, om allt annat fungerar som det ska.
@ orvar-e. Precis så tänkte jag , men har inte räknat ut vad för säkring jag borde använda än.
Det står ju nämligen ingen Amperestyrka på PolySwitchen.
@ Matthias. Jag läste lite på Wiki om PolyS:n, och vad jag förstår av texten så utifall strömmen inte blir alltför hög, så bryts den inte helt, utan motståndet ökar tills temperaturen sjunker i "säkringen", vartefter den släpper på mer kräm igen.
Så motorn borde rimligtvis inte stanna helt vid minsta ojämnhet i backen innan den börjar "sega", om sonen inte försöker bestiga Kebnekaise med bilen då förstås
Jag menar att den tappar kraft först, sen stannar helt om jag inte har förstått funktionen i den helt galet.
Jag kände på PolynS:n medan sonen körde bilen och den slöade ner. Den ökade markant i temperatur och sjönk sedan när bilen kom till lite planare mark.
2 ggr, efter att jag misstänkte din teori med det gamla. Dock med samma resultat som med det gamla batteriet.
Det gamla - 6V 7.5Ah
Det nya - 6V 12Ah, så det borde väl räcka en liten stund längre, om allt annat fungerar som det ska.
@ orvar-e. Precis så tänkte jag , men har inte räknat ut vad för säkring jag borde använda än.
Det står ju nämligen ingen Amperestyrka på PolySwitchen.
@ Matthias. Jag läste lite på Wiki om PolyS:n, och vad jag förstår av texten så utifall strömmen inte blir alltför hög, så bryts den inte helt, utan motståndet ökar tills temperaturen sjunker i "säkringen", vartefter den släpper på mer kräm igen.
Så motorn borde rimligtvis inte stanna helt vid minsta ojämnhet i backen innan den börjar "sega", om sonen inte försöker bestiga Kebnekaise med bilen då förstås
Jag menar att den tappar kraft först, sen stannar helt om jag inte har förstått funktionen i den helt galet.
Jag kände på PolynS:n medan sonen körde bilen och den slöade ner. Den ökade markant i temperatur och sjönk sedan när bilen kom till lite planare mark.
The expansion separates the carbon particles and breaks the conductive pathways, causing the resistance of the device to increase. This will cause the device to heat faster and expand more, further raising the resistance. This increase in resistance substantially reduces the current in the circuit. A small current still flows through the device and is sufficient to maintain the temperature at a level which will keep it in the high resistance state. The device can be said to have latching functionality.
- Mathias@Åland
- Inlägg: 241
- Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
- Ort: Åland
- Kontakt:
Re: Elbil för barn, vad är det på bilderna?
Tja, det är väl inget som förhindrar dig att koppla förbi den och testa.
Men den lär nog bli så varm att du bränner dig på den om den begränsar något, om den inte är trasig dvs.
Dock lär den slå av helt rätt fort pga. effektutveckligen = värmen som bildas i den när den begränsar.
Om vi säger att det går 20A ström till motorn så blir det 20 watt värme redan vid en volts spänningsfall, vilket är en hel del. Tänk dig värmen från en 25-watts glödlampa i den där lilla säkringen.
Märkströmmen för Poly:n skulle kunna vara 16 ampere med tanke på märkningen. Tänk dock på att det är strömmen som den garanterat skall klara utan att bryta, inte strömmen den bryter vid!
Jag misstänker nog att problemet är att motorn helt enkelt är för klen, eller att spänningen i batteriet sjunker för mycket. Ett tips är att koppla in en voltmätare till batteriet och kolla hur mycket spänningen sjunker under drift. Mät också gärna direkt vid motorn så ser du om nått försvinner på vägen.
Men den lär nog bli så varm att du bränner dig på den om den begränsar något, om den inte är trasig dvs.
Dock lär den slå av helt rätt fort pga. effektutveckligen = värmen som bildas i den när den begränsar.
Om vi säger att det går 20A ström till motorn så blir det 20 watt värme redan vid en volts spänningsfall, vilket är en hel del. Tänk dig värmen från en 25-watts glödlampa i den där lilla säkringen.
Märkströmmen för Poly:n skulle kunna vara 16 ampere med tanke på märkningen. Tänk dock på att det är strömmen som den garanterat skall klara utan att bryta, inte strömmen den bryter vid!
Jag misstänker nog att problemet är att motorn helt enkelt är för klen, eller att spänningen i batteriet sjunker för mycket. Ett tips är att koppla in en voltmätare till batteriet och kolla hur mycket spänningen sjunker under drift. Mät också gärna direkt vid motorn så ser du om nått försvinner på vägen.