Bygga en MIDI-blockflöjt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wilhelm
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 juni 2010, 22:18:13

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av wilhelm »

Jag såg en sådan där i verkligheten för 15 år sen eller så, innan jag fick mitt musikintresse, trodde att det var en leksak. Ett klart misslyckande hos formgivaren.

Tack för länken till servicehandboken!
wilhelm
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 juni 2010, 22:18:13

Knappar

Inlägg av wilhelm »

För enkelhets skull siktar jag in mig på knappar nu, och så får jag bygga en reviderad version när jag fått kläm på det där med touchsensorer längre fram.

http://ly.rsdelivers.com/product/saia-b ... 28005.aspx

Den här verkar vettig. Lätt att trycka ner, vilket är viktigt. Men den har lite omständig form. Jag hade så smått hoppats hitta någon rund knapp som kunde monteras busenkelt i ett helt vanligt runt borrat hål. Men hittar jag inget bättre blir den nog bra. Lite dyrare än jag hoppats, verkar gå lös på kring 30kr/st i de volymer som är relevanta för mig.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av lgrfbs »

Vad tror du om detta?
http://www.electrokit.se/givare-o-senso ... t_41003790
om länken ovan inte fungerar:
http://www.electrokit.se Artikel# 41003790
okej bra mycket dyrare än brytarna....
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av Walle »

För den mest "äkta" känslan så borde väl någon form av LDR monterad under var hål vara en het grej? Då går det såklart inte att spela i mörker, men hur ofta gör man det? I kombination med en "oblockerad" LDR som känner av omgivningsljuset borde det gå att få det att fungera tillfredsställande.
wilhelm
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 juni 2010, 22:18:13

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av wilhelm »

lgrfbs: Den hade jag inte sett, men även oräknat priset undrar jag om den verkligen är så passande. Som jag förstår det vill den mäta i intervallet 100g-10.000g, 100g är rätt mycket i sammanhanget.

Jag har funderat på hur mycket motstånd jag vill ha, och vad olika tryck egentligen motsvarar rent praktiskt. På någon sida såg jag en uppgift om att 200g är rätt vanligt på fjärrkontroller och liknande. Så jag tog fjärren till DVD-spelaren och lekte flöjt med den en stund, 200g är på tok för mycket för att det skall gå bra att spela.

Ju lättare beröring desto bättre tror jag faktiskt.

Walle: Som den nybörjare jag är har jag inte riktigt koll på vad en LDR är, men av beskrivningen antar jag att det är ett ljuskänsligt motstånd eller liknande som ändrar resistans (eller motsv.) beroende på hur mycket det belyses.

Jag har faktiskt funderat på den lösningen, om man får den att funka bra kan det nog bli riktigt häftigt, då borde det gå att få till rätt hyfsad emulering av halvt täckta hål också (Guld för den som vill bygga en elektrisk tin-pipe (sådan flöjt som de har i irländsk folkmusik)). Men hur mycket intelligens måste jag bygga runtomkring för att det skall funka? Det kan väl knappast räcka att koppla dem rakt av på en digitalingång på mikrokontrollern?

Vad gäller spela i mörker är det väl inget som är helt ovanligt för mig, men man kanske kan ta sig tid att tända en lampa eller så innan man kör igång. Ett av hålen är dock på flöjtens undersida, där man kan förvänta sig att det är mörkare. Och även de öppna hålen kommer att skuggas av fingrarna. Man lyfter inte fingrarna mer än någon centimeter när man spelar.

(I liknande tankegångar funderade jag ett tag på att ersätta blåssensorn med en liten mikrofon/piezo och ta vindsuset när man blåser på den som insignal för blåsandet. Men jag tror det blir en del stomljud i flöjten när man fingrar på hålen, och omgivningen är nog tillräckligt tyst när jag sitter hemma och spelar, om jag åker ut med flöjten någon gång blir det nog värre. (Jag har sett att det finns iPhone-program som gör en enkel occarina (lerflöjt) av telefonen, där blåsningen registreras just av hur mycket det susar i mikrofonen när användaren blåser på den. ))
wilhelm
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 juni 2010, 22:18:13

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av wilhelm »

Jag har funderat kring mikrokontroller också; Arduino Duemilanove verkar trevlig, och det finns rätt mycket skrivet om den, och andra färdiga projekt att inspireras av/upprepa om man får upp suget ordentligt. Den var inte så jättedyr heller och behöver ingen programmerare. (Jag har en AVRISP mkII liggande om jag skulle vilja gå ner mig djupare i Atmel-träsket någon gång.)

Vidare har jag sett att det finns en färdig MIDI Shield ( http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=9595 ), men frågan är om inte den är lite overkill för mig. Jag behöver ju bara MIDI-OUT. Knappar och potentiometrar på skölden kommer att gå oanvända som mina planer ser ut nu.

Någon som har någon åsikt om boken http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0596155514 Getting started with Arduino? Jag tänkte att jag skulle skaffa någon bok på nybörjarnivå inför projektet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av jojje »

En bok är nog inte så dumt, men det finns massa att hämta även på deras forum.

http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl
wilhelm
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 juni 2010, 22:18:13

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av wilhelm »

jojje: Jo, jag har sneglat runt på forumet också, de har många musik-relaterade trådar där. Det har ingett hopp om att mitt projekt är genomförbart även som nybörjare. Men jag har också sett en massa andra kul saker som folk har gjort, och det lockar att börja fler projekt. Jag får ta och ro det här i land först bara, hellre ett klart projekt än tio påbörjade.

Jag tänkte dock att en bok kunde vara bra för att inte råka missa någon kritisk grundläggande grej, sådant som man missar om man bara gör djupdykningar på exakta frågor.

--

Nuvarande funderingar:

* Jag skall försöka få iväg lite beställningar på prylar i helgen.

Arduino-kortet

Breadboard, midi-kontakt och några resistorer, kanske en sådan där optisk isolering som jag har sett i en del diagram, för att mota Murphy i dörrn. Då kan jag börja med den delen medan jag funderar vidare på själva flöjten. Testa att jag får Arduinon att prata med en synth osv.

Kanske måste köpa en lödkolv också för att få på trådar på midi-kontakten.

Boken, av anledningen ovan.

* Det lockar med den där optiska avläsningen som Walle pratade om. Frågan om hur krångligt det blir att gå över i digitala värden är i hårdvara. Alternativet är att inte göra övergången utan skaffa någon sorts multiplexer så jag kan ha massor av analoga in, och sedan göra konverteringen till digitalt i mjukvara (då kan man hacka om flöjten till någon pervers flerkanalig ljusorgel om man är på det humöret någon dag). Det gäller att inte latensen rusar iväg bara.

* Om jag går vidare med knappar, skall jag ändå köra någon multiplexing? Då får jag ju möjligheten att ha in lite fler knappar än de nödvändiga 10. Kanske lite oktav-val eller någon kalibrerings-knapp eller liknande.
Senast redigerad av wilhelm 29 juli 2010, 13:25:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av jojje »

wilhelm
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 juni 2010, 22:18:13

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av wilhelm »

Verkligen en intressant pryl!

Jag läste kommentarerna omkring och där stod det att multiplexing i sig är väldigt snabbt, men att avläsning av analoga värden är långsamt. Börjar bli dax att försöka få fram lite siffror så jag får perspektiv på vad som är "snabbt" och "långsamt" i sammanhanget.

Saker som mäts i micro och nano-sekunder torde inte vara något problem. Men millisekunder måste jag akta mig för. Även bråkdelar av en sekund blir märkbart när man spelar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av jojje »

På en vanlig Arduino kan man använda dom analoga ingångarna som digitala in/ut.
Då får man iaf lite flera. En Mega har många flera från början. Annars kan man
kanske använda en sån här. Den kostar ju inte många kronor heller.

http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=9056

Hur det är med tider, har jag ingen aning om.
wilhelm
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 juni 2010, 22:18:13

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av wilhelm »

Den ser så liten ut att man skulle kunna stoppa den innuti flöjten, då blir det färre ledningar som måste dras mellan flöjten och kontrollerlådan. Mycket listig pryl.

---

Första inköpet kom med posten idag för övrigt: Två stycken MIDI-USB-övergång, så jag kan köra labprogram på datorn och provköra. Funktionskontroll är gjord och det funkar både att skicka och ta emot data mellan en Electribe och Rosegarden i Linux.


5000 - 140 = 4860kr kvar i budgeten.
wilhelm
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 juni 2010, 22:18:13

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av wilhelm »

Har googlat LDR för att se om den optiska lösningen kunde vara något. Rent kopplingsmässigt verkar det ju rätt trevligt fraktiskt, Någon som har tips på något passande sådant fotomotstånd för mitt projekt?

Jag är ute efter snabba (hellst inte mer än någon ms) motstånd, jag vet inte vad som är rimligt, hittade ingen info om hur snabbt de slår om i databladen på ELFA. Alla motstånden jag hittade där verkade vara till för någon sorts förbrännings-sensorer och var inkapslade i glas. Men jag kanske är dålig på att söka.

http://www.electrokit.se/motstand-fotom ... m_40850005 hade ju ett attraktivt pris om inte annat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en massa sådana fotomotstånd du kan få av mig.
wilhelm
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 juni 2010, 22:18:13

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av wilhelm »

Tack så mycket! Men jag fick kalla fötter när jag såg ett datablad. Omställningstider på 50ms verkar lite för långsamt för mig.

Fotodioder tycks vara minst 1000ggr snabbare, jag kanske borde försöka mig på en sådan lösning istället.
Skriv svar