Normalt brukar man ju ha kondensatorer som faskompensering när man har stora induktiva belastningar typ elmotorer.
Jag vill minnas, att jag för länge sedan läste om att man på något sätt, kunde koppla ihop två asynkronmotorer mekaniskt och använda som kompensator.
Motorerna bromsas fast, och genom att vrida rotorn kunde kompenseringen ändras.
Är det nån som har koll på det här. Skulle vara kul att veta hur det var konstruerat.
Dubbla asynkronmotorer som faskompensering
Re: Dubbla asynkronmotorer som faskompensering
Annars använder ju de stora grabbarna synkronmotorer för faskompensering
http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_condenser
http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_condenser
Re: Dubbla asynkronmotorer som faskompensering
Nu är jag lite knackig på engelska, men det du länkade till är en annan metod.
Det jag menade har motorerna fastbromsade.
Det jag menade har motorerna fastbromsade.
Re: Dubbla asynkronmotorer som faskompensering
rotorns läge i en stillastående asynkronmotor påverkar inget alls. Jag tycker att det låter konstigt. Det är inget jag har hörtalas om. Om du hittar någon information så länka gärna till den.
Re: Dubbla asynkronmotorer som faskompensering
Jag har letat, men jag kommer inte i håg var jag läste det. Det var nån äldre artikel, typ från 50-talet.
Jag drar mig till minnes, att egentligen behövdes bara en motor. På grund av det stora reaktionsmomentet på rotorn, när den är fastbromsad, sammankopplade man två motorer mekaniskt.
Dessa var elektriskt kopplade åt motsatt håll, och därmed tar reaktionsmomenten ut varandra, och rotorn går att rotera utan större krafter.
Frågan är, fungerar motorn som nån slags variabel drossel? Minns inte exakt, men det kanske bara var åt det hållet man kunde kompensera.
Jag drar mig till minnes, att egentligen behövdes bara en motor. På grund av det stora reaktionsmomentet på rotorn, när den är fastbromsad, sammankopplade man två motorer mekaniskt.
Dessa var elektriskt kopplade åt motsatt håll, och därmed tar reaktionsmomenten ut varandra, och rotorn går att rotera utan större krafter.
Frågan är, fungerar motorn som nån slags variabel drossel? Minns inte exakt, men det kanske bara var åt det hållet man kunde kompensera.
Re: Dubbla asynkronmotorer som faskompensering
Man borde ändå inte få något annat än en induktiv last av det.