Hur funkar y-d start?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17153
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av AndLi »

säter: Ja det är alltid 400V fas till fas.
Vad jag menade var att ansluter man en Y kopplad motor till ett trefasuttag får man en spolspänning på 230V och D kopplar man motorn ansluten till uttaget får man 400V.
Så precis som det är påpekat tidigare, man kopplar inte om uttagen, CEE16 donen har faserna och nollan på samma ställe oberoende av hur man ansluter motorn i andra ändan av sladden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av TomasL »

danei skrev:Vilket visar att du inte fattar vad vi pratar om.
En kompressor har ett förhållandevis lågt tröghetsmoment. Så det behövs inte en Y-D start. Det du parat om är för att minska inrusnings strömmen i start ögonblicket. Y-D starten är för att säkringen ska hålla under uppvarvningen. När du säger tuff last menar du nog att motorn går med märkeffekt en stor del av tiden. Det beror på att lasten är jämn. Något som jag tror andra skulle kalla en snäll last.
YD starten ÄR enbart till för att minska Startströmmen inget annat, orsaken till att det tar längre tid för att varva upp en YD-Kopplad motor beror på att, oavsett hur liten last det är på den bromsas den upp.
En helt olastad motor som startas i Y-Läge varvar upp lika fort som om den vore DOL.
Och nej lasten på en kompressor är INTE jämn, den varierar rätt mycket, en kompressor behöver alltid ett relativt högt vridmoment vid start.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av säter »

AndLi:
Då menar vi nog precis lika.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av danei »

TomasL skrev: YD starten ÄR enbart till för att minska Startströmmen inget annat, orsaken till att det tar längre tid för att varva upp en YD-Kopplad motor beror på att, oavsett hur liten last det är på den bromsas den upp.
Visst men vi verkar inte mena samma sak med startström. Jag menar strömmen under accelerationen, du verkar prata om inrusningsstömmen den första perioden.
Vad menar du med att den bromsas upp?
TomasL skrev: En helt olastad motor som startas i Y-Läge varvar upp lika fort som om den vore DOL.
DOL?
TomasL skrev: Och nej lasten på en kompressor är INTE jämn, den varierar rätt mycket, en kompressor behöver alltid ett relativt högt vridmoment vid start.
Så det är högt startmoment som är en tuff last? Ja då är ju inte Y-D start så bra. Men faktum kvarstår att tröghetsmomentet är ganska lågt.

Är jag så dålig på att förklara?
1802
Inlägg: 6206
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av 1802 »

Kan det ha nått att göra med att y koppling bara är 1/3 i effekt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av danei »

Vad?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av TomasL »

Danei.
Startströmmen är definerad som den maximala strömmen en kompressor drar vid uppstart.
De flesta motortillverkare brukar specificera maximal tid innan motorn måste vara uppe i sitt asynkrona varvtal, för att inte bli skadad.
Man vill i alla lägen ha en så snabb uppstart på motorn som det går.
Förr i tiden, när YD-starten uppfanns var det den enda möjligheten att begränsa startströmmarna, nu finns det bättre metoder.
En motor får inte dra mer ström än märkplåten anger, med undantag under mycket korta stunder.

DOL. läs mitt första inlägg
DOL-startas (DirectOnLine)
.
Vedertagen benämning på motorer som direktstartas utan vare sig mjukstart PW eller YD.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av danei »

Då har du fel. Den tar väl typ tre gånger så lång tid på sig.

Dina "mjukstarts" prylar som begränsar under max 0,7s hjälper liksom inte.
Varför skulle man vilja upp så fort som möjligt? Ur motorsynpunkt vill man snarare upp i varv med så liten energiförlust som möjligt.
En elmotor kan överbelastas förhållandevis länge.
1802
Inlägg: 6206
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av 1802 »

Y-kopplad tar bara motorn en 1/3 jämfört med D-kopplad. Startströmen borde bli mindre då?

OBS när jag frågar är det för att jag inte vet. Och inte för att vara sarkastisk.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av JanErik »

Torkfläktarna och elevatorerna i våra kallufts-spannmålstorkar har helt manuella Y-D-starter, brukar räkna till tio innan man slår om.
Senast redigerad av JanErik 4 september 2009, 20:02:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av TomasL »

Danei, detta är ärligt talat rent kvalificerat skitsnack, eller, har du andra källor än applikationshandledningar från ABB/Siemens mfl.

En elmotor som går överbelastad brinner rätt snart upp, ofta pratar vi om dagar innan det händer, då pratar vi relativt måttliga överlaster, säg 10% eller så.
Det hela är rätt enkelt, ju längre från det asynkrona varvtalet du kommer, desto mer ström drar motorn desto varmare blir den, en elmotor får aldrig någonsin köras med överlast.

En Asynkronmotor når sitt fulla varvtal om den är olastad inom nån halvsekund eller så, Naturligtvis beror det på motorstorleken, men nu pratar jag om mindre motorer upp till säg 30-40 kW eller så.
Enligt ABB får en DOL start med kall motor maximalt ta 10s sedan måste motorn vara uppe asynkront varvtal.
Vid YD-Start får man inte ha mer belastning på motorn än att den uppnår asynkront varvtal inom 30s, dock får man betänka att motorn bara ger ca 25% moment vid YD. Har man mer last kan man inte YD starta den.
Dessa tider reduceras kraftigt om motorn är varm.

Man kan väl säga så här om mjukstarters, det är en mycket stor marknad, då det är det enda sättet att hantera startströmmarna på ett vettigt sätt, i alla typer av motorer.
Har du nånsin sett en mjukstartare i funktion?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av TomasL »

1802 skrev:Y-kopplad tar bara motorn en 1/3 jämfört med D-kopplad. Startströmen borde bli mindre då?

OBS när jag frågar är det för att jag inte vet. Och inte för att vara sarkastisk.
Javisst, den blir ca 33 % av den nominella startströmmen och momentet sjunker till ca 25%
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av danei »

Det är inte vad som står i min bok. Där får man 1/3 av momentet också.

Okej, med relativt lång tid menade jag minuter, inte dagar. Det är ju temperaturen som är farlig, och den stiger ju inte hastigt.

Vad är det du inte förstår med tröghetsmoment? En "mjukstart" som är inkopplad i ms hjälper inte.

Kan någon annan tala om för mig om jag är trög eller dålig på att förklara?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av TomasL »

Visst är det så finns väl gissar jag ett par tusen kompressorer med motoreffekter upp till runt 20 kW som körs på det sättet, enbart i Sverige, över hela värden, tja nått miljontal.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av danei »

Och vad har de för tröghetsmoment?
Jag gissar att dessa kompressorer är olämpliga att starta med Y-D start. Men Y-D start är bra till mycket annat. Dock inte laster där momentet ökar kvadratiskt mot varvtalet, eller något åt det hållet.
Skriv svar