Elskåp, undercentral

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av säter »

Ursäkta att knycker tråden för en fråga.

mrfrenzy
Min fastighet är kanska hög, drygt 20m. På ett antal ställen utmed ytterväggarna sitter det "vajrar" som försvinner ner i backen. I övre änden är dom indragna och spikade i takstolarna.
Är det här nån form av åskledare? Det finns inget spröt på taket som på kyrkan t.ex.
Om dom här vajrarna är anslutna till ett jordtag, kan man använda ett sånt för att jorda ett reservkraftverk?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle gissa att det antingen är nån form av potentialutjämning, eller mer troligt jordplan till någon tidigare antenn? Men jag har ingen aning.

Angående jordning till reservelverk: nej, ett sådant måste mätas upp och anmälan skall göras till nätägaren före man kopplar in sitt elverk.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av säter »

Är du säker?
Om jag har en godkänd frånskilljare till nätet,
har väl nätägaren ingeting att göra med vad jag matar mina ledningar med?
Ang. jorden, brukar ju bara vara ett jordspett nomalt till reservkraftverken. Tänkte ett jordtag skulle vara lite bättre.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av mrfrenzy »

Enligt gällande regler råder det anmälningsplikt för reservelverk. Det innebär att en behörig elinstallatör måste underrätta nätägaren via förfarandet med för-och färdiganmälan. Det krävs, som skrivits ovan, en reservkraftsomkopplare. Vidare krävs enl. SS4364000 att reservelverket samt det nät det försörjer, kan fungera på ett säkert sätt utan ett matande elnät. Vilket kräver att ett eget jordtag upprättas, som skall uppmätas.
Främsta anledningen är att det under inga förhållanden får komma ut spänning på nätet, flera linjearbetare har fått sätta livet till pga felaktigt installerade reservkraftsomkopplare. Transformatorn fungerar ju även baklänges så om du råkar skicka ut 400V så får man 10kV på linjen.

Att jordtaget ska mätas upp är ju för dig och din egen utrustnings skull.

Ett elverk med jordspett får bara användas för fristående utrustning med stickpropp, inte kopplas in till en fastighet.
Se lite längre diskussioner i ämnet:
http://www.byggahus.se/forum/el/83334-k ... lverk.html
http://www.byggahus.se/forum/el/85884-e ... plare.html
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av säter »

mrfrenzy
Tack för en utmärkt förklaring.
Det kan ju vara ide att mäta upp stället där vajern går ner, innan man börjar gräva ett nytt jordtag.
elbogen
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2007, 18:45:04
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av elbogen »

Oki, mitt första inlägg i forumet. Jag har en bild som jag vill dela med mig angående sk. "0-fel." Det är en PDF-fil. Kan någon beskriva hur man går till väga?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av blueint »

En .pdf fil är inte en bild!
Men du kan klistra in länken till .pdf filen.
(alt skärmdump)
elbogen
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2007, 18:45:04
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av elbogen »

Måkej, jag skannade in bilden och det blev en PDF-fil
Elyrkesman
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 september 2012, 10:05:29

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av Elyrkesman »

mippen skrev:Då har elektrikern varit här på ett första besök.
Hade med sig lite kabel som han tyckte jag skulle köra med...
EKKJ 4x6/6
Blev lite misstänksam då det bara var 4 ledare men då kabeln har skärm så är det tydligen den som fungerar som skyddsjord.
6mm2 tyckte han räcker för 20A avsäkrad (25A max) inkommande ledning.

Nu måste man få tummen ur och spackla upp/ måla väggar etc innan man kan göra så mycket mer..
Allt sådant där roligt jobb med ett garage.. gaah..

Är det någon som har någon bra länk till symboler för elritningar?
Tänkte planera upp uttag, belysning, 3fas etc och då vore det trevligt att använda någerlunda riktiga symboler.
Skärmen om den har en sådan " enstrumpa av metall under gummi höljet " ska kopplas ihop med skyddsjod då den skyddar den som typ kräver av eller sätter spade/spätt i kabeln eller på annat sätt gör åverkan och då fångar skyddsjorden upp strömmen.
Är väl krav på detta när man kräver ner en kabel om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av anlamotte »

Nja, skärmen är inte endast för att skydda själva kabeln, utan det är den som används som den 5:e ledaren till skyddsjorden.

(TN-S)
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av -=Fullmoon=- »

En sak att nämna är att man inte får gå från TN-S till TN-C. Strängeligen förbjudet.
Givetvis ska man kontakta en elektriker eller någon BB2 behörighet etc. Man får inte göra något själv utan byta proppar,glödlampor, göra skarvsladdar och byta en strömmställare och uttag men ej bygga ut med mer. Detta får man endast göra om man känner sig säker på vad man gör.
Bygger man om där hemma och drar nya rör och slangar så får du egentligen inte göra det.

Och det är hemskt stor skillnad på elmaterial som köps på någon grossist eller på tex Jula,Biltema, Harlad nyborg, clas ohlssen etc. En elektriker med lite känsla gör oftast jobbet bättre, snabbare och framför allt säkrare med bättre material.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Elskåp, undercentral

Inlägg av danei »

Jag kan tänka mig att problemet är löst efter som tråden dog för 3 år sedan.
Skriv svar