Billigt startbatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av ankan »

Det är inte livsnödvändigt att man kan starta motorn i luften ifall den stannar. Många paramotors har bara manuell start. Dvs ett startsnöre och när de stannar är det nog lite bökigt att försöka starta igen i luften. Då är det bara att glida istället. Man ska aldrig flyga så att man inte kan landa säkert i alla fall.

Så att kunna köra med elstart är en lite extralyx skulle man kunna säga eftersom jag kommer ha med mig manuell start också.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av ankan »

Köpte ett blyack tidigare och det gick bra hela sommaren men nu under vintern räcker det inte till varför jag funderar på ett nytt startbatteri med lite högre spänning som 1st 4-cell LiPo (14.8V) eller 2st NiMH (2x7.2V).

Hittade tex denna på Ebay:
http://cgi.ebay.com/2x-14-8v-4000mAh-15C-LiPo-4-Cell-4s-RC-Car-Battery- 14-8_W0QQitemZ270543131171QQcmdZViewItemQQptZ Radio_Control_Parts_Accessories?hash=item3efda09223

Kan man använda sladdarna som det står No Connector eller vad är de till för? Sladdarna med kontakt är väll till laddaren antar jag.
Kan ett LiPo batteri leverera tillräckligt hög tillfällig startström eller är NiMH bättre för ändamålet?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av netrunner »

Finns lite billigare här:
http://cgi.ebay.com/2x-14-8v-4000mAh-15 ... 3efd82aa47

Så kan man även festa loss 2USD på en mätare för att veta hur dom mår.
http://cgi.ebay.com/Li-po-battery-LED-V ... 1c10c5b0b3
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av ankan »

Netrunner: Tack....

Frågan är fortfarande om LiPo är lämpligt som startbatteri?
Ska man använda sladdarna som saknar kontakt?
Varför är det så många sladdar till laddaren?
Finns det bättre och sämre LiPo laddare eller sitter laddkretsen i batteriet?
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av bearing »

Den mindre kontakten är kopplad till knytpunkten mellan varje cell. Kontakten används för att kunna hålla batteriet i balans. Laddaren mäter spänningen över varje cell individuellt medans batteriet laddas. Ifall någon cell blir fulladdad innan de andra ser laddaren till att cellen inte blir överladdad genom att koppla ett motstånd parallellt med cellen. (Finns finare lösningar, men det här är den vanliga.) Under urladdning måste varje cells spänning övervakas, t.ex. med elektronik (inte inbyggd).

Jag skulle använt mer beprövade celler och övervakare, t.ex de här:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9177
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=8927 Denna piper när en cell har blivit urladdad.

Ovanstående har använts med framgång i elcyklar. Här är trådar om produkterna:
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 8a7ad3c3f6
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 8a7ad3c3f6
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av ankan »

Låter inte som att LiPo batterier är lämpliga som startbatteri med tanke på att man ska behöva övervaka urladdningen.

På LiPo, används sladdarna som saknar kontakt och hur i så fall?
Behövs elektronik kopplad till kontakten samtidigt då i så fall för att övervaka cellerna?

Kommer endast ha batteripacket för start och under själva startögonblicket hinner man inte reagera om en övervakare skulle börja larma under den korta stunden som man trycker startknappen.

Är det kanske lämpligare att använda tex ett batteripack med 2x7,2V NiMH?
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av bearing »

Kablarna utan kontakt är den huvudsakliga strömvägen. De små sladdarna som går till balanseringskontakten klarar bara 1A typ.

Batterierna kommer inte laddas ur på ett ögonblick. Du kan förmodligen köra startmotorn flera minuter innan du ens behöver börja oroa dig för batteriets laddningsgrad. Batterierna dör inte heller direkt av att elektroniken piper. De klarar förmodligen ett normalt startförsök utan problem, trots pip. Spänningsgränsen för pip är ställbar, så om den ställs relativt högt, t.ex 3.2V är det helt lugnt att köra några sekunder med pip. Om pipet däremot kommer först vid 2.7V måste man nog stänga av direkt efter pipet, för att förhindra att cellen laddas ur för djupt.

Hur många ampere drar startmotorn?
De jag hittat på eBay klarar 15*4 A = 60A, och jag misstänker att det är under en "burst" (kortvarigt). De jag länkat till klarar 20*5A = 100A kontinuerligt, eller 150A burst.

EDIT: Cellmonitorn har även anslutning till en transistor med öppen kollektor, vilken aktiveras samtidigt som pipet. Transistorn skulle kunna kopplas till ett relä som kopplar ur startknappen ifall batteriet har för låg spänning.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av ankan »

Jag anser att en paramotor bör ha så lite elektronik som möjligt för att undvika ev gnistbildning mm, med tanke på att man har en tank bensin precis brevid.
Men om jag nu ska kör på LiPo. Vad behöver jag mer än ett batteri, en laddare och en övervakningskrets? Hur kopplat jag förresten dit övervakningskretsen?

Är det inte LiPo som det finns explotions risk med?

Motorn är på 250W enligt manualen: http://www.radne.se/Store/Raket/Files/M ... 120_En.pdf

När jag kollar på Ebay tycker jag det verkar som att LiPo är billigare än NiMH som är äldre. Bode inte NiMH vara billigare eftersom det är så vanligt förekommande och påväg bort, eller är de dyrare att tillverka?
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av bearing »

Den krets jag länkade till sätts fast i balanseringskontakten. Cellerna tål inte att laddas till mer än 4.25V per cell, eller att laddas upp efter att ha hamnat 2.7V per cell, då kan de brunna upp. LiPo har gått ner kraftigt i pris på senare år, kanske är råvaru-/tillverkningskostnaden lägre än för NiMH.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av ankan »

Ska man kopplar övervakaren till kontakten på batteriet alltså.

Ska den vara påkopplad hela tiden då för att kunna få larm när spänningen sjunker för lågt vilket bara borde hända när man startar motorn?

Efter att ha sett alla explosions-filmer på LiPo så känns det inte särskillt tryckt att använda sig av ett LiPo pack. Kanske bättre att köra vidare på manuell snör-start.
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av bearing »

Övervakaren drar ström, så jag skulle nog kopplat ur den ifall jag inte ska använda batteriet på ett tag.

Ifall du sätter batteriet på laddning efter varje gång du använt det behöver du antagligen inte någon övervakningskrets. Batteriet räcker till över 100 starter, så om du gör färre än hundra starter mellan laddningarna behövs inte övervakaren.

LiPo med LiFePO4-kemi är säkra. De hamnar inte i den den exoterma reaktion som LiCo-kemin gör när det brinner upp.

Hobbycity har några LiFePO4-pack, dock inte i 12V-format. Eftersom att nominella spänningen är 3.3V krävs 4 celler i serie för att motsvara ett vanligt 12V-batteri. 2st av 2S2P-varianten i serie skulle funka.
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... FePo4_Pack
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... FePo4_Pack
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... FePo4_Pack
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av ankan »

Tycker nog att LiFePo4 batterierna var lite väl dyra och LiPo vågar jag nog inte ha uppe i luften med en stor tank bensin brevid.
Då är frågan om man skulle kolla på NiMH eller helt enkelt låta bli och inse att manuell start är det som gäller.
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av bearing »

Enligt det jag läst är det vanligast att brinner upp under laddning. Så uppe i luften behöver du nog inte oroa dig. Lägg batteriet i ugnen under laddning så finns ingen risk för att hemmet kommer till skada

Placera batteriet en bit ifrån motorn så att det inte blir så varmt bara, några incidenter verkar ha orsakats av att batteriet värmts av omgivningen.

Det är ju ett extremt fåtal batterier som haft problem. Förmodligen är risken att krocka i trafiken större.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av ankan »

Skulle gärna vilja läsa det på några fler ställen att det är lugnt innan jag sätter ett sånt batteri på paramotorn. 14.8V istället för 12V borde räcka för att få igång motorn.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Billigt startbatteri

Inlägg av danielr112 »

NiMh har väl i vissa fall problem med kyla också? NiCd släpper väl mer ström och klarar väl kylan bättre? Eller hur var det nu igen?
Skriv svar