Billigt startbatteri
Re: Billigt startbatteri
Jag har försökt använda ett av biltemas större MC-batterier till min MC, och det orkar INTE med startströmmen, det gamla "öppna" dom hade det orkade med nöd och näppe en sommar, det underhållsfria höll knappt en månad, och startmotorn var bra seg från dag ett.
1100cc då.. ett yuasabatteri med samma storlek/volt/Ah orkar hur fint som helst.
1100cc då.. ett yuasabatteri med samma storlek/volt/Ah orkar hur fint som helst.
Senast redigerad av Glenn 22 april 2009, 17:39:13, redigerad totalt 1 gång.
Re: Billigt startbatteri
lession no:1 ..... You get what you pay for..... fritt översatt .... Du får vad du betalar för.
Re: Billigt startbatteri
Precis - motorcycklar och Yuasabatterier är i prinsip ihopdesignade med varandra redan från början - stoppar man in något annat så får man ofta problem - speciellt om ett mindre batteri i 14 - 20 Ah skall dra runt en 1100cc, stor enstånkare eller BMW-boxer...
gel-batterier är inte valet om man skall ha hög startström - men tål vibrationer bättre än det mesta. AGM-startbatterier ger ofta mycket ström - men är svåra att hitta och är dyra - tål också vibrationer bra men inte i samma klass som gelbatterier.
Dom billigaste är förståss dessa med påfyllningspluggar och kräver regelbunden omvård - dock skiljer det sig i antalet blyplattor per Ah trots samma storlek och Ah-tal mellan olika fabrikat. Dom med många plattor tål inte djupladdning eller vibrationer särskilt bra - men kan istället ge mycket startström.
Det som kan skillja mellan en Yuasabatteri är dessa kanske har 5 'bruna' plattor medans biltema bara har 3 st, och Yusasabatteriet kanske kan ge 70% mer ström för samma spänningsfall under kort tid.
---
sedan är det inget onormalt att MC-batteri inte håller mer än 1 säsong bland gemene man - främst för att man inte underhållsladdar vintertid...
gel-batterier är inte valet om man skall ha hög startström - men tål vibrationer bättre än det mesta. AGM-startbatterier ger ofta mycket ström - men är svåra att hitta och är dyra - tål också vibrationer bra men inte i samma klass som gelbatterier.
Dom billigaste är förståss dessa med påfyllningspluggar och kräver regelbunden omvård - dock skiljer det sig i antalet blyplattor per Ah trots samma storlek och Ah-tal mellan olika fabrikat. Dom med många plattor tål inte djupladdning eller vibrationer särskilt bra - men kan istället ge mycket startström.
Det som kan skillja mellan en Yuasabatteri är dessa kanske har 5 'bruna' plattor medans biltema bara har 3 st, och Yusasabatteriet kanske kan ge 70% mer ström för samma spänningsfall under kort tid.
---
sedan är det inget onormalt att MC-batteri inte håller mer än 1 säsong bland gemene man - främst för att man inte underhållsladdar vintertid...
Re: Billigt startbatteri
Så vad är att rekommendera för min paramotor då?
I manualen har de använt ett 7.5Ah 12V batteri, vilket skulle väga runt 3kg vilket känns lite onödigt tungt ifall det går att använda ett lättare batteri. Jag kan tänka mig att de har valt en 7,5Ah batteri för att inte få allt för stor spänningsfall vid start, men funkar det med mindre batterier?
Att vikten är intressant är för att själva paramotorn väger ca 20kg som man ska ha på ryggen som en ryggsäck och sedan tillkommer batteri och soppa. Även fast man inte behöver springa många meter med utrustningen så underlättar det alltid med mindre vikt.
I manualen har de använt ett 7.5Ah 12V batteri, vilket skulle väga runt 3kg vilket känns lite onödigt tungt ifall det går att använda ett lättare batteri. Jag kan tänka mig att de har valt en 7,5Ah batteri för att inte få allt för stor spänningsfall vid start, men funkar det med mindre batterier?
Att vikten är intressant är för att själva paramotorn väger ca 20kg som man ska ha på ryggen som en ryggsäck och sedan tillkommer batteri och soppa. Även fast man inte behöver springa många meter med utrustningen så underlättar det alltid med mindre vikt.
Re: Billigt startbatteri
Prova med dom där 2,7Ah , ën sån borde orka driva startern lätt.
När det gäller biltemas startbatterier...när jag körde på reserkraften efter slängt ut det vanliga 14Ah som pajat så funka de fint.
Sen hämta jag ett biltema 14Ah som jag mätte upp vid köpet o ladda upp o slängde i så snurra de trögare än med dom små...
Lämna tillbaka o hämta ett nytt....samma skit - men dom slutna ups accarna har ganska bra värden - tror 2,7Ah har runt hundra amp i maximalt kortidsuttag - ja alltså CCA
När det gäller biltemas startbatterier...när jag körde på reserkraften efter slängt ut det vanliga 14Ah som pajat så funka de fint.
Sen hämta jag ett biltema 14Ah som jag mätte upp vid köpet o ladda upp o slängde i så snurra de trögare än med dom små...
Lämna tillbaka o hämta ett nytt....samma skit - men dom slutna ups accarna har ganska bra värden - tror 2,7Ah har runt hundra amp i maximalt kortidsuttag - ja alltså CCA
Re: Billigt startbatteri
Jepp prima vara - ta me multimetern o kolla polspänningen bara så det stått laddat - allt över 12,5 är bra.
Re: Billigt startbatteri
Finns ingen sådan med 2,7Ah så det får bli 4,5Ah i stället. Gillar dock inte formen med tanke på att jag måste sätta fast det på något bra sätt. Finns det någon passande låda man skulle kunna stoppa det i kanske och sedan skruva fast lådan?
-
- Inlägg: 8051
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Billigt startbatteri
när ja cyklade körde ja innan med 4.5ah i ryggan. vägde inte direkt mycke.
kör med ett 11 ah lipo ack nu dock. väger mindre och håller längre och högre spääning.
men sved saftigt i plånboken.
kör med ett 11 ah lipo ack nu dock. väger mindre och håller längre och högre spääning.
men sved saftigt i plånboken.
Re: Billigt startbatteri
Du skulle också kunna lösa det genom 4 seriekopplade 2.3Ah 3.2V A123-celler á 70 gram. A123 gör LiFePO4-celler som kan ge hög ström. Finns att köpa på eBay för < $8 st. Tänk bara på att de behöver en speciell laddare om du vill ladda dem i serie. Annars kan de laddas en-och-en med 3.6V.
vIdEo -34 celsius yesterday... A123 saved dead car battery
vIdEo -34 celsius yesterday... A123 saved dead car battery
Re: Billigt startbatteri
Asså du ska ha detta för att starta motorn på ett "flygmojäng" som du ska åka i???
dvs du kan vara i behov av att kunna starta igen vid motorstopp då du flyger?
Ett misslyckat försök att starta motorn skulle kunna innebära "landning" i en sjö / tät skog / hus / berg / trafikerad väg, med person skada eller död som följd.
Jag skulle köpa en blyacc av mycket god kvalite tillsammans med en laddare som kan mäta hur det är med livet för blyaccen. Laddare har DX.
I reserv skulle jag ha så att man med en strömbrytare kan växla till att köra med tre eller fyra litium batterier.
Det går att ersätta med nya litium batterier senare, det går INTE att ersätta en krossa rygg senare.
dvs du kan vara i behov av att kunna starta igen vid motorstopp då du flyger?
Ett misslyckat försök att starta motorn skulle kunna innebära "landning" i en sjö / tät skog / hus / berg / trafikerad väg, med person skada eller död som följd.
Jag skulle köpa en blyacc av mycket god kvalite tillsammans med en laddare som kan mäta hur det är med livet för blyaccen. Laddare har DX.
I reserv skulle jag ha så att man med en strömbrytare kan växla till att köra med tre eller fyra litium batterier.
Det går att ersätta med nya litium batterier senare, det går INTE att ersätta en krossa rygg senare.
Re: Billigt startbatteri
Du framställer det som att blybatterier är mer tillförlitliga. Jag tror tvärtom. Blybatterier är beprövade, billiga och enkla att ladda, det är nog det enda bra som kan sägas om dom.
Blybatterier har hög Peukert-effekt vilket gör att misslyckade startförsök måste skiljas med paus då batterierna återhämtar sig. Blybatterier går sönder om de lämnas oladdade bara några dagar. A123-batterier (och andra LiFePO4 med hög kvalitet) "saknar" Peukert-effekt (den finns, men är minimal). De kan ligga oladdade i >1 år utan att ta skada alls.
Till Li-po/LiFePO4 finns en uppsjö av intelligenta produkter som håller kolla på batteriernas kondition. Varje individuell cell övervakas - det går inte med vanliga blybatterier.
I länken ovan finns en video som visar en bil som inte startar, helt död när nyckeln vrids. 320 gram 12V 2.3Ah A123 kopplas in parallellt med blybatteriet. Bilens startar direkt.
Blybatterier har hög Peukert-effekt vilket gör att misslyckade startförsök måste skiljas med paus då batterierna återhämtar sig. Blybatterier går sönder om de lämnas oladdade bara några dagar. A123-batterier (och andra LiFePO4 med hög kvalitet) "saknar" Peukert-effekt (den finns, men är minimal). De kan ligga oladdade i >1 år utan att ta skada alls.
Till Li-po/LiFePO4 finns en uppsjö av intelligenta produkter som håller kolla på batteriernas kondition. Varje individuell cell övervakas - det går inte med vanliga blybatterier.
I länken ovan finns en video som visar en bil som inte startar, helt död när nyckeln vrids. 320 gram 12V 2.3Ah A123 kopplas in parallellt med blybatteriet. Bilens startar direkt.
Re: Billigt startbatteri
Jag syftade på mitt tidigare inlägg! (när jag skrev ovan)
Här är en direktlänk till videon
Här är en direktlänk till videon
Re: Billigt startbatteri
Det räcker med ganska små reservkraftsbatterier för att supporta ett ganska urladdat batteri.
Fast man kör direkt mot batteriet.
Men det finns ännu bättre sätt.
Många fordon skulle kunna starta på även på det med 10,5 om inte elektroniken slagits ut (tänding och ecu stängs av om spänningen sjunker för mycket) - alltså bara startmotorn snurrar, visserligen långsamt men ändå.
Jag har har diod baserad backupp med till ecu linan så den har strömmatning fast startmotorn snurrar och sänker systemspänningen till 8 volt - utan skulle startmotorn ha snurrat men de skulle vatt helt dött, inge gnista,insprutning eller nått.
Antingen kör man med feta kondingar eller nått ytterst litet blyacc kopplat bakom en diod till den
spänningslinan som försörjer det viktiga.
Fast man kör direkt mot batteriet.
Men det finns ännu bättre sätt.
Många fordon skulle kunna starta på även på det med 10,5 om inte elektroniken slagits ut (tänding och ecu stängs av om spänningen sjunker för mycket) - alltså bara startmotorn snurrar, visserligen långsamt men ändå.
Jag har har diod baserad backupp med till ecu linan så den har strömmatning fast startmotorn snurrar och sänker systemspänningen till 8 volt - utan skulle startmotorn ha snurrat men de skulle vatt helt dött, inge gnista,insprutning eller nått.
Antingen kör man med feta kondingar eller nått ytterst litet blyacc kopplat bakom en diod till den
spänningslinan som försörjer det viktiga.