350W nätagg hur långa kablar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

350W nätagg hur långa kablar?

Inlägg av fsvoo »

Hur långa strömkablar är ok till ett switchat nätagg? Var går gränsen då det börjar bli dumt att förlänga kablarna?

Det handlar om 12/5/3.3V som rör sig där, det kan ju bli rätt höga strömmar. De planer jag har kommer nog dock ligga på upp till 200W max.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 350W nätagg hur långa kablar?

Inlägg av Henry »

Du får helt enkelt räkna på spänningsfallet och se hur långa du kan ha innan spänningarna blir för låga. Är det längre sträckor så detta då blir ett problem så är förstås en förlängning av strömsladden till aggregatet ett givet alternativ. Det hade jag gjort oavsett vilket då dessa kan förlängas mycket långt innan det blir problem såvida inte situationen varit sådan att jag absolut varit tvungen att förlänga lågspänningskablarna.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: 350W nätagg hur långa kablar?

Inlägg av prototypen »

Sedan kommer lilla EMC problematiken in också, det är inte helt snäll ström som kommer ur ett switchat och längre kablar fungerar som en bättre antenn vilket kan störa andra apparater.

Protte
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: 350W nätagg hur långa kablar?

Inlägg av blueint »

Uppgift om kabelns tvärsnittsarea samt material saknas. Annars har dom flesta chips har en tolerans på 5%. Och i en del fal t.om 10%.
Skriv svar