Hundskrämma

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802
Inlägg: 6206
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Hundskrämma

Inlägg av 1802 »

Funkar en hundskrämma? En ton lite över vad vi människor hör. Lämplig frekvens?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Hundskrämma

Inlägg av psynoise »

Pulserande ljud samt hoppning i frekvens kommer säkert reta en hund ännu mer än en vanlig hundskrämma med en ton.
1802
Inlägg: 6206
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hundskrämma

Inlägg av 1802 »

Bara den inte blir hörbar av människor.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Hundskrämma

Inlägg av psynoise »

Det svåra är nog att hitta en högtalare/sändare som har lite bandbredd om man vill ha frekvenshoppning. Men det kanske finns någon PA-piezo-disktant som går upp tillräkligt i frekvens.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hundskrämma

Inlägg av Mizzarrogh »

Hur går det med detta? :)

Jag funderade om man har en mycket hög frekvens, typ 110 db ultraljud borde funka, har för mig det är det på de som finns hos tex kjell. Men det skall ju då helst vara något som kan stå på permanent.

Edit: Fast pulserande ljud och intervall som nämndes här vore ännu bättre.
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Hundskrämma

Inlägg av ylle »

Är troligen ute och cyklar.. men kan man inte bli påverkad av infra/ultra ljud även om man inte "hör" det? Tror jag läste nåt sånt för länge sen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hundskrämma

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte, men örat borde ju reagera på det, även om nervcellerna inte kan uppfatta det tycker man.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Hundskrämma

Inlägg av psynoise »

Brukar man inte varna för att det är just höga icke-hörbara ljud som man får tinnitus av?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Hundskrämma

Inlägg av Electricguy »

Man brukar påverkas av icke hörbara ljud. Jag får tex väldigt ont i huvudet av sådana ljud.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Hundskrämma

Inlägg av netrunner »

Infra-ljud är ju mycket låga hertz. På ett kontor jag var på för många år sedan så hade dom problem. Ett rum låg under en stor fläktanläggning så att taket vibrerade mycket långsamt, typ 3-4Hz. Man kunde inte vara inne i det rummet mer än 5 minuter utan att få "kräkas/illamående" känsla. Tydligen forska militärerna om detta, dock utan framgång.

Ska det vara så svårt att göra en hundskrämma som tex går på en vanlig IR-detektor och aktiverar en 25kHz ton?

Bör det inte gå att göra en "hund-sensor" av en PIC och en mikrofon i marken. Så får man ha ett dataprogram i stil med: "om antalet fötter är fler än 2, kör procedur larm".
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hundskrämma

Inlägg av Henry »

Ja infraljud är lite intressant. Hade lite roligt med en testskiva till stereon en gång i tiden och testade att dra på rätt bra volym på de riktigt låga tonerna som var på några Hz. Efter ungefär en 10 minuter med lite lekande i detta frekvensområde mådde jag alltså inte bra. Tog ca 5 - 10 min innan jag mådde bra igen men det var ingen hit, inte så att jag var på väg att spy eller så men jag mådde helt enkelt inte bra.

Ultraljud som ligger precis så att man inte hör men man hör det ändå så att säga är däremot extremt irriterande och man kan inte heller placera varifrån det kommer. Var en på min skola på elektroniken som givetvis skulle jävlas med folk och hade byggt en sådan grej och hade haft igång den minst en 20 minuter den idioten, men när vi fick reda på att det var han så kan jag säga att det var nära lynschstämning där.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hundskrämma

Inlägg av Mizzarrogh »

OT...
Men en kombinerat hund/människo skrämma som verkligen fungerar måste ju vara ultimat. En sådan vill jag ha!!!
Vilken dröm! Då är ju alla problem med besvärande grannar, Jehovas och dörtrförsäljare snart ett minne blott. :twisted: :lol:
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Hundskrämma

Inlägg av ylle »

Högtryckstvätt? skrämmer garanterat bort dom flesta :mrgreen:
Bengan76
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 maj 2011, 16:45:24

Re: Hundskrämma

Inlägg av Bengan76 »

Om hundskrämman är rörelseaktiverad gör det ju inte så mycket om vi människor omedvetet påverkas av ljudet eftersom det då inte alltid är på.

Kolla till exempel på: http://www.skadedjursbekampning.nu/prod ... nd-Skramma
dr345
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 december 2010, 20:43:36

Re: Hundskrämma

Inlägg av dr345 »

ylle skrev:Högtryckstvätt? skrämmer garanterat bort dom flesta :mrgreen:
Kom å tänka på denna :D
Skriv svar