Hundskrämma

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hundskrämma

Inlägg av grym »

den videon var ju klart sevärd
:tumupp:
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Hundskrämma

Inlägg av Andy »

Kattastrofen, uppfinningarnas moder! :D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Hundskrämma

Inlägg av Electricguy »

Hmmm, mystiskt! jag har skrivit tidigare i den här tråden. Men tråden visades som att jag inte har skrivit nåt. Konstigt.
YngLi
Inlägg: 385
Blev medlem: 27 november 2010, 20:53:23

Re: Hundskrämma

Inlägg av YngLi »

Skulle vara intressant att veta om denna fungerar bra?

http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... 2%2Fmd5%7D
uffearon
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 januari 2011, 15:24:26

Re: Hundskrämma

Inlägg av uffearon »

Hej
Skickar du en ej hörbar ton kan den motsatta reaktionen bli fallet. Hunden tar det som ett kommando o kommer.
finns ju hunvisselpipor o de är till för det. 8)
Ska du använda det mot aggresiv hund är det bättre att säga till ägaren att den ska hantera hunden korrekt!
är det för o busa med nån ska du vara glad att du inte träffar på mig när jag är ute med min hund.
TYCKER ILLA OM PERSONER SOM JÄVLAS MED DJUR :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 maj 2010, 23:18:33

Re: Hundskrämma

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Funkar likadant på katter detta antar jag?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Hundskrämma

Inlägg av labmaster »

Varför skall man behöva skrämma en hund? Det är feltänk från ruta ett och får väl hänföras till den mänskliga faktorn bristande empati.

Inled utvecklingsprojektet med att skaffa en egen hund då får du ett bra beslutsunderlag att fatta ett klokt beslut om att inte realisera projektet ty hundar, katter och andra djur skall inte behöva bli usatta för denna typ av applikationer.
uffearon
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 januari 2011, 15:24:26

Re: Hundskrämma

Inlägg av uffearon »

BRA SAGT labmaster :bravo:
Undrar vad en del får saker ifrån :doubt:
1802
Inlägg: 6166
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hundskrämma

Inlägg av 1802 »

Hur vore det med obligatorisk munkorg på hundar? Alla hundar behöver inte munkorg, men hur skall man veta det? Lite dämpande matreal skulle behövas i vissa hundars munkorgar.... Borde vara smidigt för de som inte kan få tyst på sina hundar.
En ide jag haft är ett fullt hörbart kort irriterande ljud(kanske biltuta), när hundens skall kommer över en viss decibel. Då riktad till ägaren.
sa0azs
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 januari 2009, 00:49:39

Re: Hundskrämma

Inlägg av sa0azs »

Schäfern Leffe som förekommer i en av dina länkar, råkar jag känna, liksom hans förare.
Leffe är en av polisen godkänd bevakningshund, vilket innebär att han har klarat ett antal tester där man bland annat tittat på hans mentalitet, samt det årliga testet av hund och förare för att få jobba.

Elak? Farlig? Ja, om du beter dig dumt. Annars inte.

Rent allmänt sitter problemet med hundar som regel i den andra änden av kopplet. För veka ägare, som inte övertygat hunden att han/hon är flockledare. Då får man problem.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hundskrämma

Inlägg av Icecap »

Ett ljud med hög frekvens skrämmer inte hundar! Det kan vara obehagligt och/eller starkt så att de undviker ljudet men det har inget med frekvensen att göra.

Sedan har jag umgåtts med många bevakningshundar under min tid som militär, vi hade ju minst en "Plutopilot" (hundförare) på varje skift på stationen. Samtliga av dessa var väl uppfostrade och en av de trevligaste var en blandning mellan schäfer och grönlandshund.

Den var byggt som en låda, fyrkantig och bred, musklar över det hela. Jättetrevlig och snäll, barnvänlig och allt.

Men då en officer betedde sig dumt rev den loss hans halspulsåder! Officern krävde såklart ersättning och att hunden skulle avlivas men då all undersökning var klar blev officern fälld för att vara på ett ställe som det klart framgick av reglementet att man inte fick vara på.

Vad som inte framgick av rapporten var att officern hade gjort alla fel som kunde göras inom hundvärlden:
* Suttit i föraren & hundens domän (vaktlokalen).
* Lutat sig över hunden medan den vilade på sitt liggunderlag.
* Berört den trots att det var tydligt att den ville vara i fred.

Som tur var bröts kärlet inte sönder så lite TLC, några styng och en del penicillin var vad som behövdes.

Summa summarum: hundar och barn är väldigt lika: är det dåliga exemplar beror det i 99,999% av fallen på bristande uppfostran!
sa0azs
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 januari 2009, 00:49:39

Re: Hundskrämma

Inlägg av sa0azs »

En annan intressant aspekt är att hundar verkar kunna lyssna selektivt.

Såg tex en uppvisning hos Flygvapnet där en hund som stod alldeles nära en JA37 Viggen på tomgång ändå hörde (och markerade) att det kom folk i skogen bakom.

Frågan är således om höga ljud fungerar, eller om hunden helt enkelt stänger av den frekvensen eftersom den är ointressant.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hundskrämma

Inlägg av Icecap »

Kan de höra den och om de INTE har lärt att den är ovidkommande lär de bli nyfikna som minst. Kan man lära hundarna att när ett visst UL-signal låter kommer det inom 2 sekunder efter hända något väldigt obehagligt kommer signalen i sig att utlösa "fan, jag vill inte vara här" enl. Pavlov.

Men man kan likaväl utlösa denna "reflex" för den fysiska platsen precis som i den kattskrämmare-video kommer att göra, det är bara frågan om att se till att utlösa något obehagligt när hunden kommer inom området som den ska hålla sig ifrån. Detta är ju principen av trådlöst stängsel: när gränsen överskrids smäller det och efter ett tag vet jyckern att "när jag kommer nära häcken gör det ont som fan" varför den håller sig borta.
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: Hundskrämma

Inlägg av AMP »

[quote="netrunner"] Tydligen forska militärerna om detta, dock utan framgång.

quote]

Den forskningen har fortsatt det är bara det att det i mitten av 1970 talet lades locket på fram tills dess var forskningen ganska öppen. Det har på senare år dock åter uppmärksamats i usa.
Skriv svar