interval på 555

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
diman
EF Sponsor
Inlägg: 192
Blev medlem: 14 februari 2007, 09:58:06
Ort: Löddeköpinge

interval på 555

Inlägg av diman »

håller på en ett varningsljuseprojekt com involverar en 555 timer med några led. (lampan på schemat så länge)

iden är att två powerleds blinkar fyra gånger sedan är det paus sedan kommer fyra blinkningar till. blinkandet körs med ca 11 Hz (90 ms full cycle) och paus är på 700ms eller liknande.

själva blinkandet är inga problem med de rätta värden på motsånd och kondingen, men jag tvivlar på pausen.

tänkte involvera en 555 till som med sin output plockar vcc på den första 555 och/eller sätter reset på low

här är tänkt schema. (o osc output)

Bild
Bild


frågan är

kan jag förlita mig på analoga komponenternas värden och alltid räkna med att jag får exakt fyra blink, hur mycket kan det skilja sig i verkligheten ? finns det någon annan lösning att plocka ut exakt fyra blink med angiven paus via 555 timer. Klarar inte av PIC ännu, men det kommer :wink:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Walle »

Nu hinner jag inte räkna något, för jag är lite stressad. Men det ser ut som att den vänstra 555'an genererar 11Hz-signalen, medan den högra 555'an slår på/av för att generera pauserna.

Jag hade löst det precis tvärt om, d.v.s. ha en 555'a som slår på/av den 555'an som genererar 11Hz.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Använder du en 556 och styr via reset får du en väldigt kompakt krets. Men du behöver en transistor som styr strömmen till powerleden.

Eller en 8pin AVR, ännu bättre. 8)

Frågan glömde jag. Det blir väl aldrig exakt. Men hur stor nogrannhet behöver du. Genom att anpassa värdena bör du få det nog bra tycker jag. Men det är du som sätter nogrannheten.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Men det är du som sätter nogrannheten."
Som jag fattade det så är det ju inte tiden i sig själv som är viktig, utan antalet blinkningar. Och i så fall får det ju skilja max +-22,5 ms? (En paus i det snabba blinkandet är halva cykeln, alltså 45 ms)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Kommer inte att fungera utan en massa trimmande, frånslaget av den långsammare måste komma mellan 4:e och den 5:e (som inte ska bli), mycket vanskligt. Dessutom blir första blinket lite längre då tidskondensatorn måste laddas från noll. Dessutom så behövs inte Q1 om man styr 2:a 555 på pinne 4.

Jag skulle byggt med en binärräknare och en 4-10 avkodare (74HC393 och 74HC42 och några grindar. Kan man få lite mer spec på tiderna så kanske det går.

Protte
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Vad jag menade men uttryckte väldigt klumpigt är att om han lägger sig för nära till att det slår om en 5'e gång, så kan det bli osäkert. Men det är inget problem i övrigt.
diman
EF Sponsor
Inlägg: 192
Blev medlem: 14 februari 2007, 09:58:06
Ort: Löddeköpinge

Re: interval på 555

Inlägg av diman »

jo kretsen ovan funkar så att den vänstra timern sätter igång den högra med 670 ms mellanrum och den högra går i 11Hz

precis som ni anmärkte så är det antalet blinkningar som är viktig så det måste finnas någon logik/enhet som räknar blinkingarna och stänger av den högra 555 i ytterliggare 700 ms.

just nu så går det på ungefärliga beräkningar av värden till den vänstra timers så att den slår av mellan den fjärde och femte blink. och det är det jag är osäker på. en sak är simuleringen men IRL är ju en annan femma.

Och alldeles korrekt så blir den första high tiden längre - kan man göra något åt det ?


eller om man gör om hela konceptet med andra kretsar (men jag är fortfarande newbie :vissla: )


tiderna:
Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: interval på 555

Inlägg av X-IL »

Första 555:an till en binärräknare med nollställning, bit 0 och 2 till en and som nollställer räknaren och triggar igång andra 555:an för att vänta 670ms. Eller en bcd räknare så slipper man väl and:en.

Är inte speciellt hemma på sånt här men nåt i den stilen kanske skulle funka.

--Robert
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: interval på 555

Inlägg av prototypen »

Jag har gjort en liten digital lösning, det går inte jämnt ut så pausen är 720 ms.

Bild

Protte
diman
EF Sponsor
Inlägg: 192
Blev medlem: 14 februari 2007, 09:58:06
Ort: Löddeköpinge

Re: interval på 555

Inlägg av diman »

prototypen skrev:Jag har gjort en liten digital lösning, det går inte jämnt ut så pausen är 720 ms.

Bild

Protte

:-) vill du förklara närmare ?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: interval på 555

Inlägg av prototypen »

Oh jisses,

Vänster uppe: En klockoscillator som stegar fram de olika blinken. Utsignalen går till 74HC393 som delar frekvensen 16ggr (ger mindre kondesator i oscillatorn och troligen en stabilare frekvens) delningen ger också en klockpuls med 50 - 50 dutycycle. Då blir tiden för blink och korta pausen lika (45ms).

Höger halva av 393. Ponera:
Räknaren står på noll och klocksignalen till höger halva av 393 är låg, utgång "0" från 154 går låg och tänder LED via transistorn. Klocksignalen går hög och utgången deaktiveras. Klockan går låg, räknaren hoppar fram ett steg utgång "1" aktiverar LED, deaktiveras osv till utgång "3" sedan händer inte så mycket med LED men räknaren stegar vidare och när den kommer till utgång "12" så nollställs högerräknaren och det hela börjar om.

Protte
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: interval på 555

Inlägg av newbadboy »

antar att du inte vill kan programmera ex en pic krets?? jag har gjort liknande grejer med 555an och tycker den är helkass.. man måste trimma o skruva i all oändlighet och ändå blir det inte som man tänkt sig. Med en pic krets skulle detta kunna lösas väldigt enkelt.
TotteBasicPic
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 december 2008, 11:38:08
Ort: Halmstad

Re: interval på 555

Inlägg av TotteBasicPic »

Har bygg något liknade
slutade med att det monterades en PIC 12F675

Mycket bra om man behöver byta blink eller frekvens.

H.Thomas
diman
EF Sponsor
Inlägg: 192
Blev medlem: 14 februari 2007, 09:58:06
Ort: Löddeköpinge

Re: interval på 555

Inlägg av diman »

håller på att lära mig grunder och 555a det tar nog ett tag till innan jag kastar mig på PIC, dock har jag redan en programmerare, picbasic och ett antal 16F628'or men mest förnuftig blir det nog att bita i det sura äpplet och studera i rätt ordning (o inte hoppa på PIC redan nu, trots att jag vill).

Lösningen kan man alltid göra om till PIC sen, om man gör kretsen som en modul som är enkel att byta ut.
Jag gör nog med 555'or först :-) mest för lärdomens skull.

Thx all.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: interval på 555

Inlägg av Andy »

Det går kanske med en 555 som stegar en 4017 och sedan tar man ut önskad sekvens på utgångarna? :humm:
Då blir det inga problem med olika tider.
Skriv svar