Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det behövs inget mer. Men du ska kunna bevisa att den uppfyller kraven, om någon vill se bevis efteråt. ;)

[edit] Sodjan hann före.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Laban12:
"Sist jag kollade får man inte ens klamra en skarvsladd!"

Var kollade du det? Har du någon länk eller liknande?
Då och då skriver folk liknade grejjer, men det är aldrig någon som har kunnat visa att det faktiskt är så. :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Elbehörighet är något som är oerhört svårt att diskutera. De flesta diskutioner brukar urarta å det värsta. Kolla på byggahus tex.

Sen är det sålöjligt att en elektriker ska välsigna en anläggning för att den ska vara säker. Många här på forumet är långt över vad en normal elektriker kan. Det som saknas kan man enkelt läsa sig till tex i bruksanvisningar eller andra böcker.

Men det spelar ingen roll för ska man få spika kabelklammer ska man gå skola och lärlingstid i uppemot 5 år totalt. Rent vansinne tycker jag. Ett halvår kan JAG köpa men det är då banne mig max.

Sen vågar man inte säga att man mekar elen själv ens till de man känner, man vet aldrig reaktionen. Såklart så mekar jag inte med de saker jag inte känner till själv ;)

On topic:
Bygg du din elcentral men säg inget till andra. El är som politik det skär sig alltid.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Mjölk skär sig i micro vet jag iaf ;)

Jag har alltid fått reda på att en kabel som är gjord för lös installation inte ska klamras. Sen kan man ju diskutera hur kabelringarna som brukar lämnas vid motorer osv om det är en lös eller fast installation av en kabel som är gjord för en lös installation
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

5 år ? Jag höll på med ett projekt en gång som involverade mekande i 10 kV nätstationer. Det behövdes bara en halvdags kurs hos elleverantören, sedan var det bara att kvittera ut nyckeln och sätta igång och koppla.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Inlägg av laban12 »

Jag tycker oxå att det är vrickat, men regler är ju regler.
Jag har tentat totalt 15 poäng i elkraft, har meckat ställverk och HSP-ledningar som praktik. Bytt ut elmätare och dragit in serviser till hus, som praktik. Kopplat in lyktstolpar, som praktik.

Men jag får inte dra VP-rör och klämma upp ett extra vägguttag hemma. Då ska det komma någon sån som syrrans kille - som sovit sig genom två år på gymnasiet och sedan misskött sin praktik i tre år.

Naturligtvis ska man inte skära alla elektriker över en kam - missförstå mig rätt!

Nu blev det ju ändå en sådan där invecklad diskussion om vad man får och inte får, det var inte min mening.

Den ursprungliga frågeställningen är var gränsen för fast installation går.
Syrrans kille, elektrikern, säger att man inte får klamra eller ens dölja en skarvsladd - då är det fast installation.

För att höja diskussionen EN nivå:
På min "central" sitter också en elmätare - förändrar det någonting?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17136
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

peter555 skrev:5 år ? Jag höll på med ett projekt en gång som involverade mekande i 10 kV nätstationer. Det behövdes bara en halvdags kurs hos elleverantören, sedan var det bara att kvittera ut nyckeln och sätta igång och koppla.
Men då fick du ingen egen behörighet som ger dig rätt att själv vara ansvarig för installationen, du jobbade på någon annans behörighet..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

laban12 skrev: Den ursprungliga frågeställningen är var gränsen för fast installation går.
Syrrans kille, elektrikern, säger att man inte får klamra eller ens dölja en skarvsladd - då är det fast installation.
Jo du får klamma "sladdar" men inte förlägga dem dolt.
Det är ju rätt vanligt att man spikar fast lampsladdar eller dyligt, eller lägger dem i kanaler osv.
MEN du får inte dra den genom en vägg, ej heller dra dem dolt i vägg/tak/golv osv.
Detta har iofs mer med kabeltypen att göra, eftersom man oftast använder RKK, RKX, SKX, RDOE mfl gummi/plastmantlade mångtrådiga kablar.
Denna kabeltyp får då inte förläggas dolt.

Som konsekvens får då inte EKK, EKLK, Kulo mm användas till lös installation.

Med fast installation menas fast INKOPPLAD, har du en stickpropp i andra ändan är det inte fast installation, är den ansluten till en plint nånstans är det fast installation (undantaget anslutningskablar till maskiner förstås)
För att höja diskussionen EN nivå:
På min "central" sitter också en elmätare - förändrar det någonting?
Nej, det påverkar inte.
Så länge du ansluter den med en stickpropp så är det ingen fast installation, därmed saknas behörighetskravet, kännedomskravet finns fortfarande kvar.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Inlägg av laban12 »

Det är ju ett strålande svar!! Mycket tydligt! Tack TomasL!

Om jag skruvar fast min träplatta med uttag på väggen så spelar det inte heller någon roll - eftersom jag ansluter med stickpropp?

Man kan sammanfatta med att: anslutet med stickpropp, rätt typ av kabel och INTE några dolda kablar eller genomföringar är ok?
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Så är min tolkning av vad som är "fast installerat".

En vägglampa som är fastskruvad men ansluten med stickpropp är inte fast installerad.

En tvättmaskin som står löst på golvet men har kabeln ansluten i en dosa är fast installerad.


Det här problemet med att klamra kabel verkar inte alls handla om fast installation eller inte utan handlar antagligen om att kabeln i sig inte är gjord för att klamras. Och sån kabel som är gjord för att klamras är inte gjord för att få en stickpropp monterad på sig...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Exakt så är det, stickpropp ej fast, dosad=fast installation.


Installationskabel används vid fast installation, och får ej förses med stickpropp.

Flexibel kabel (sladd) får ej förläggas dolt, och får ej användas vid fast installation (med undantag av anslutningskabel till motorer mm).

Fick på moppe ordentlig en gång av en besiktningsman, när jag använde RKK
istället för EKK i ett VP-Rör.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Hur är det med att göra som jag trixat i garaget. Där satt det nämligen en stickproppsansluten radiator på ett dumt ställe.

Jag flyttade radiatorn. Satte en dosa vid radiatorn och en där den satt förut. Anslöt radiatorn till ena dosan , och satte sladd (med stickpropp) till den andra dosan.

Mellan de två dosorna spikade jag EKK (som stora delar av vägen är dragen i vp-rör, eftersom det var enklare att skruva upp ett vp-rör med fyra klammer i betongtaket än att försöka spika hela vägen).

Det som jag vet är "fel" där är att sladden som stickproppen sitter på inte har en korrekt dragavlastning och brytskydd (dock har jag satt klammer precis där den går ut från dosan och sladden är bara 15 cm).

Sen är det väl inte helt rätt att klippa stickproppen på en stickproppsansluten apparat och istället ansluta den i en dosa... MEN, i det här fallet är ju dosan så att säga stickproppsansluten.

Skulle det bli mer rätt om jag hade dragit en vanlig skarvsladd?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Vanliga människor får lägga en skarvsladd, ska det göras rättare så skulle det dragits en EKK eller EKLK från det ställe där elementet satt till ett nytt uttag dit det flyttades. Ursprungliga uttaget kan sitta kvar eller ersättas med en kopplingsdosa.

Protte
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26411
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

maDa: Jag skulle inte sätta ett uttag så att ev spill på bänken rinner ner i uttaget.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av maDa »

danei: Du har en poäng, och jag tänkte på det med faktiskt, så jag tog en mer skyddad variant. Men det hjälper ju inte om det sitter något i en kontakt tyvär.
Skriv svar