Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av laban12 »

Jag har läst och förstått trådarna som handlar om att man inte får göra fasta installationer själv, inte ens om en lysmask kommer dit och godkänner. Jag vet att man endast får byta kontakter, tryckknappar etc om man har "nödvändig kännedom"... etc.

Den här frågeställningen rör väl mer var gränsen går mellan en fast installation och en ... vi kan väl kalla det skarvsladd! :)
Skarvsladdar får man ju göra själv, eller hur, med grenuttag - eller hur?

Jag har gjort mig ett grenuttag...

I ena änden stickpropp, sedan 10m gummikabel, så långt är väl allt okej.
Sen följer en träplatta med stödben på baksidan. På träplattan sitter ett DIN-skåp monterat med jordfelsbrytare och fyra stycken 2A snabbsäkringar som matar fyra stycken jordade vägguttag - på plattan.

En mycket behändig grej att dra runt i garaget! Jag har tänkt den för små belastningar därav 2A säkringarna. Lite lyse, lödkolv, laptop, såna smågrejer.

Är den HELT olaglig eller kan jag slippa undan med att det inte är en fast installation? Det är ju bara en skarvsladd... ;)
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Den är väl inte mer olaglig än en egenbyggd nätansluten apparat.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Skulle väl kallas "byggcentral". Är väl ute i gråzonen.
Har du skyddsjorden väl ansluten, har du dragit ordentlig i den så kan det inte vara så mycket som kan gå fel i den kopplingen.

2A lät väl ambitiöst, men.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det är samma sak som en kabelrulle med fler uttag, alltså alldeles laglig.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Du får såvitt jag vet INTE bygga en sån själv.

Du får inte ens tillverka en simpel skarvsladd själv (sladd med en stickropp i ena änden och ett skarvuttag i den andra). Det du får göra är byta stickpropp, sladd eller uttag på en befintlig.


Fast just skarvsladdar tror jag ganska många bryter mot lagen med...
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

En förlängsnignskabel får man tillverka själv!

Erfodligkännerdom har försvunnit så man får inte ens byta en strömbrytare till taklampan!

tror dock du hamnar i en väldigt gråzon som sagt Dock är det nog ingen som bryr sig då du ände ligger avsäkrad under den befintliga centralen.
2A lät lite lågt faktist.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Antar att försäkringsbolgen skulle ta det som intäkt för att vägra utbetalning. Så då återstår frågan om hur det bedöms i domstol ifall någon åsamkas "personskada" pga av dylik utrustning?
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Kan ju lika bra fråga jag med när vi ändå är igång.

Jag var tvungen att skaffa två extra uttag i köket för kaffebryggare/stavmixer/brödröst/mobilladdare etc.. Ville inte slakta hela bänken för att dra en kabel över på andra sidan köket, eller dra en i taket för den delen.

Jag köpte en rejäl 5m jordad förlängningskabel, samt en IP44 skyddad utanpåliggande uttag. Kablen går ner och längst golvlisten, för sedan gå upp till ett uttag lite längre bort.

Bild

Då har jag någorlunda el-utbildning så har koll på att jag inte slarvat eller gör något livsfarligt, frågan är hur pass (o)lagligt det är bara. I praktiken är det bara en väggmonterad fuktskyddad förgreningsdosa.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Inlägg av laban12 »

Jag tror (jag vill tro) att du är mer olaglig än jag eftersom det DU gjort är en fast installation!

Sist jag kollade får man inte ens klamra en skarvsladd!

Beträffande min "skarvdosa" är allting gjort enligt konstens alla regler! Allt är anslutet som det ska, dimensionerna är rätt etc.

Gråzon eller inte så tvekar jag såklart inte att använda den! Det är just det där med om den är laglig eller ej...

Varför SÄLJS sådana här prylar egentligen? Det är väl inte elektriker som köper sina saker av Clas/Jula/Rusta/KjellCo?
Om man ändå inte får använda dessa prylar varför säljer man dem då över disk?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Alltså... det är LAGLIGT att använda den! Men skulle det starta en brand i närheten av den ska DU kunde BEVISA att den inte har orsakat branden.

Men det är INTE lagligt att du tillverkar den i antal och säljer den.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17149
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

laban12 skrev: Om man ändå inte får använda dessa prylar varför säljer man dem då över disk?
För att folk köper dem och affärerna tjänar pengar på det.

Om Laban CE märker sin låda borde han få sälja den...
Inte behöver ett företag som producera byggcentraler ha en behörig elektriker anställd?
Eller?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

laban12 skrev: Sist jag kollade får man inte ens klamra en skarvsladd!

Varför SÄLJS sådana här prylar egentligen? Det är väl inte elektriker som köper sina saker av Clas/Jula/Rusta/KjellCo?
Om man ändå inte får använda dessa prylar varför säljer man dem då över disk?
Om klamring av skarvsladd så är det bättre att klamra kabel än att den ligger på golvet och blir trampad på.

Men installationen i köket på bilden är en fast installation eller kommer troligen att betraktas som sådan men den är utförd med material som inte är tänkt för fast installation.

Låt den vara som den är, jag tror att alternativet att göra om den till skarvsladd är sämre.

Elmaterial hos CO m.fl. är väl tvärt om mot narkotika, det ena är lagligt att sälja och det andra är lagligt att bruka.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

AndLi skrev:
Om Laban CE märker sin låda borde han få sälja den...
Inte behöver ett företag som producera byggcentraler ha en behörig elektriker anställd?
Eller?
Jag producerar en mängd elskåp i mitt företag som jag CE märker, jag är inte behörig men får tillverka men inte installera mina egna skåp (det enkla är att koppla in skåpen :D ) dock har jag en ansvarighetsförsäkring.

Protte
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Inlägg av laban12 »

Men klockrent! :)

Fast... det krävs väl mer än ett klistermärke för en CE märkning?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Bara om du råkar få en CE-revision. Men då blir det dyrt
om du inte har gjort din hemläxa...
Skriv svar