Hjälp med rättstavning av delar av arbete.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Hjälp med rättstavning av delar av arbete.

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tjena.

håller på och renskriver ett arbete ajg under en längre tid har arbetat med.

dock få tycker ajg att ajg har krånglat till det hela lite ;)

Något som jag bör ändra på?

Obs bara ett utdrag av det hela som sagt.

Det vanligaste sättet för att skicka bild från datorn till tv’n är att använda en S-videokabel eller en kompositkabel via sitt grafikkort i datorn till tv’n. Nu när HDMI standadern börjar sätta fart så kommer den sudda bort s-video och komposit men det är en annan historia.
Dessa två standarder ger en billig lösning på att skicka bild från datorn till tv’n men då det förr i tiden var dyrt att göra på detta sättet så får man tillgoda se att det var gårdagens teknik som användes.
Bilden kommer bli suddig och färger kommer ger så kallade ’blödningar’ (Nästan enbart röd) dvs. att snarlika färgtoner smälter samman eller sprids över stora delar av den bildyta som visas på tv’n. Bildern blir även suddig och text kan bli svår att läsa och detaljer är inget man kan räkna med.
Även då S-video och komposit klarar av att skicka färg så är det inte säkert att tv’n mottager signalerna på rätt sätt eller att grafikkortet upptäcker tv’n som en extra skärm så kan man få problem med att få svartvit bild. Med en Vga till Scart så ska dessa problem vara lösta.
Då varje färg har en egen tråd och även då tv’n ’luras’ att tro att det är en vanlig signalkälla så som från en vhs eller en dvd så funkar detta över förväntan.

Då man inte vill lägga ner en massa pengar på att köpa dyra kablar eller plasma eller lcd tv så går det faktiskt lika bra med en vanlig gammal ctr tv.
Då signalerna endast behöver ha 9 st. ledare för att färdas från grafikkortet på datorn till tv’ns scart ingång så går det utmärkt att använda skärmad TP kabel för detta enda mål.
Nu har varje färg (RGB) en egen jordkabel Så då har vi använt 6 kablar för att få över färgen. Sen de resterande 3 kablarna kommer användas för skärm och signaltvingare. Med signaltvingare menas att tv’n får en signal på ett stift i scart kontakten så att läget är valbart i tv’s inställningar.
Nu kommer dock problemet. Hur gör vi med ljudet? Ska vi skicka det i en separat kabel eller ska vi använda en annan? Nej, vi ändrar om i våran koppling. Istället för att värge färg ska ha en jordfläta så bestämmer vi att dessa 3 istället får dela på en kabel. Så då har vi en kabel till höger och en till vänster jorden kopplar vi ihop med skärmen.
Jag valde dock att köra utan ljudet i kabeln då jag har en stereo med mer kraft än vad en tv har att ge så därför kopplar jag ljudet från datorn via en 3.5mm sterioplugg till 2 rca kontakter istället och får ljudet den vägen istället.





Motståndet på 470ohm som används sitter i serie med Sync-signalen är för att sänka spänningen till tv’n som datorn skickar ut. Detta är för att tv’n inte ska ta skada.
Om inte detta motstånd hade suttit där så hade man kunnat få problem med sina vanliga tv-kanaler om kabeln är inkopplad samtidigt som tv har en tv-kanal påslagen kabeln kommer då fungera som en simpel antenn som tar upp störningar från omgivningen. Även de 2 kondensatorerna på 100nF hjälper till att få bort störningar från datorn.
Kopplingen mellan 100ohm motståndet och pinne 8 i scarten hjälper vissa tv apparater som kan ha problem att bilden annars bara hamnar över en vanlig tv-kanal.
Skärmningen ska lödas på kontaktstyckernas metallhölje och fungerar som en Blanking signal som använder jord som referens.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag orkar inte läsa igenom allt och föreslå en omskrivning.
Du kan börja med att titta på denna diskussionen:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=23611

Enligt min åsikt har du inte många rätt på de tekniska förkortningarna. Du är icke-konsekvent i ditt val av bindestreck och val av versal eller gemen i förkortningar. Vidare delas alltid mätetal och enhet av ett mellanslag.

Du använde apostrofer runt ord där du egentligen borde använt citattecken. Fast inget av dem är bra eftersom de symboliserar att författaren inte själv vet vilket ordvar som är korrekt i sammanhanget.

Du borde leta upp och läsa igenom lite riktlijer för teknisk rapportskrivning, och ta en titt på några bra exempel.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tackar.

ska ta och kolla igenom den tråden efter snarlika problem.
var just sånt här jag ville ha hjälp till;) brukar alltid svamla runt om ämnet istället för det aktuella ämnet.

EDIT: en fråga

delas även tex betckningen för 19" U/HE tex 1HE av som 1 HE eller 1HE eller ska det avra 1HE:an för benämning 'just där den'?

även detta: ? två st. 92mm fläktar ska det istället vara 92 mm ? om jag förstått att mättal och beteckningar alltid delas av mellanrum?

Tack änn en gång.

och även som tal under 13 skrivs alltid med bokstäver.

mvh Martin
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

På t.ex. Högskolan Väst kan du titta i de examensarbeten som gjorts de senaste åren.

Lycka till!
Spinxen
Inlägg: 536
Blev medlem: 25 augusti 2005, 14:21:49
Ort: Sveriges framsida
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Språkpolisen slår till! :D
Det vanligaste sättet för att skicka bild från datorn till tv’n är att använda en S-videokabel eller en kompositkabel via sitt grafikkort i datorn till tv’n.
Dom vanligaste sätten att skicka en bildsignal mellan en dator och en tv, är att använda en Svideo- eller kompositkabel från grafikkortet.

Så, nu har jag fixat första meningen åt dig :-)

Ps tv:n heter det, inte tv´n
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Inlägg av eqlazer »

Spinxen: Nja, det heter de eller dem, inte dom. Så i detta fallet "De vanligaste".
Inte för att jag brukar göra det korrekt, men tycker att språkpolisen borde det :)
Spinxen
Inlägg: 536
Blev medlem: 25 augusti 2005, 14:21:49
Ort: Sveriges framsida
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

oops
De vanligaste, ska det ju så klart vara ;)

Men jag använde mig av en talspråklig stilmarkör, för att inte deviera för mycket, från resten av textens språkliga uttryckssätt. :D
Skriv svar