Identifiering av delar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

Identifiering av delar

Inlägg av fsvoo »

Jag har ett probleme med en liten sony vaio som jag för några månader sen monterade ner i beståndsdelar för att göra den till en jätteliten väggdator. Tröttnade på projektet men datorn funkade bra. Nu tänkte jag göra det igen men skärmen har så gott som dött, jag vet inte om man kan säga att backlighten är helt borta? Det går att utskilja bild i vissa vinklar eller få upp bild på en liten yta med en ficklampa bakom skärmen.

Jag tänkte att eftersom bilden är intakt kanske det finns räddning men det verkar ligga en del komponenter bakom

http://home.fsvo.net/laptop/
(det är stora bilder, visar ni i full storlek syns allt tydligt)

här har jag lagt bilder på delar jag antar har med felet att göra. Den rosa och vita sladden finns på alla skärmar och kan inte vara annat än backlight.

Min fråga är då vad gör prylen på bild 1? (bild 2 visar samma sorts pryl på en annan skärm)
Bild 3 är en överblick över hur skärmen kopplas in.

Går det att fixa tror ni? :)
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Det är ju en inverter som kan ställas om via knapptryck ju :)

Backlighten matas ju av 5 eller 12v DC eller vad du nu har för matning. sen transfomrerar den om det till AC till några tusen volt. du har rätt volt in till kretskortet?

det är inte så att du råkat köra inställningarna i botten?
röret kanske är skadat.
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

Inlägg av fsvoo »

Ja rätt volt är det väl, den är ju ihopbyggd som den ska vara.
Det är isf om den där invertern är trasig. Jag är ju inte direkt försiktig med saker, den är känslig alltså? Den var säkert inlindad i plast men jag tog bort det för att spara plats :)

Hur tror du man kan lösa det då? Få igång en lampa kan ju inte vara en vetenskap. Jag har två andra inverters hemma tex. Mängden komponenter på dom tyder iofs på att det krävs olika till olika datorer :) Dessutom har dom 4 ingångar, styrs de på nåt sätt?
Byta den där känsliga grejen?

edit: allt jag begär är lite ljus, det behöver inte funka som förr/gå att justera eller ens se speciellt bra ut, bara man kan tyda skärmen :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Den där på bild 1 är en lite speciell typ som inte arbetar på samma sätt som vanliga transformatorbaserade till CCFL rör normalt gör utan denna arbetar efter någon piezoelektrisk princip som skapar högspänningen istället. Dessa är så vitt jag kan förstå lite sköra av sig kanske ungefär som ferrit och skall väl kanske inte hanteras hur som helst då den nog kan spricka om det vill sig illa.

Om den delen skulle vara sönder så blir det nog väldigt svårt att få tag på enbart den, om inte tom omöjligt. På bilderna ser det dock inte direkt ut som så skulle vara fallet men det kan ju kanske vara en mikroskopisk spricka som inte syns på bilderna eller något annat som hade kunnat vara sönder, om nu något är sönder så det helt enkelt inte bara är något som skall kopplas in eller något som skall sättas som tex Enable eller så.

En vanlig CCFL inverter som tex säljs för om man vill lysa upp en dator invändigt med sådana rör som används just i TFT skärmar bör fungera bra om du bara vill ha ljus så du kan se något på skärmen. Dessa har dock ingen kontroll av ljusstyrkan men du kan nog helt enkelt bara reglera spänningen till den i så fall som jag har för mig fungerar helt ok inom ett visst område. Vet inte storleken på röret till den skärmen du har man dessa för datorer brukar vara till för rätt långa rör och är den väldigt liten så skulle röret kunna överbelastat och rätt varmt med kortare livslängd som resultat skulle jag tro. Men en ev strömbegränsningsresistor skulle kanske kunna fixa det i så fall om röret för varmt.

Har förresten för mig att sodjan här sålde sådana CCFL inverters för ett tag sedan, han har kanske någon kvar. Annars så kan du gå in i nästan vilken välsorterad datoraffär som helst så borde dom ha och det finns även en hel del ställen på nätet som har, dock kan dom vara lite smådyra ibland.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Kan det inte vara flexkorten som glappar ?
Skriv svar