Relä - dörrklocka-larm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fröding
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 oktober 2011, 20:36:19
Ort: Jönköping
Kontakt:

Relä - dörrklocka-larm

Inlägg av Fröding »

Hej!

Har ingen större erfarenhet av elektronik, det mesta jag hittat på är väl att löda lite kablar etc ;) Väldigt basic erfarenhet. Iallafall.
Jag hade tänkt bygga en form av larm med ett enkelt paket med en trådlös dörrklocka som grund. Jag arbetar nämligen på ett lan som el&nätverksansvarig och mitt team sitter lite mer avskilt om man jämför med resterande crew/medhjälpare. Tanken är att de ska kunna "larma" på oss via en tryckknapp. Detta bör ju fungera oavsett om man har el eller ej och har en oöppnad trådlös dörrklocka som jag kan använda till detta. Det senaste lanet så körde vi med en ren trådlös dörrklocka utan modifikation. Problemet var att om vi inte hörde / var iväg eller liknande så märkte vi ju inte av det när vi kom tillbaka. Jag vill därför ha någon form av relä som "håller kvar signalen" tills vi kvitterar den. Min tanke:

Strömbrytare > Kopplar ihop med "tryckknapps-delen" av dörrklockan.

I mottagar-delen sätter man någon form av relä som håller signalen igång tills någon resetar det.
Istället för att summern låter så drar den ett relä som låter en mindre sirén tjuta tills någon trycker på en "reset-knapp" som man kopplar till reläet.

Jag har ej arbetat med relän innan och har googlat men inte hittat vad jag söker. Någon som känner till namn eller liknande på ett relä som gör vad jag vill? Eller behöver man andra komponenter? Var köper man detta?
Tack på förhand :)

Hälsningar
Gustav Fröding
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 670
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Relä - dörrklocka-larm

Inlägg av polmanswe »

tror det kan bli svårt med ett relä. vad är det för typ av verksamhet ni har? har små armburna larmsändare som vi utvecklat. mottagardelen går att anpassa till ert behov. sedan är det ju alltid en fråga om vad den får kosta?
//stefan
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Relä - dörrklocka-larm

Inlägg av SM7CZR »

Räcker det inte med att en lysdiod visar att det kommit signal?
I så fall kan man ju göra den "självhängande" (med reset) ungefär som man kan göra med ett relä?
Fröding
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 oktober 2011, 20:36:19
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Relä - dörrklocka-larm

Inlägg av Fröding »

Nja, poängen med att köra dörrklocka var att få det så billigt som möjligt ;)
Därför tänkte jag att om man bygger någon lösning med relän etc. så borde det ju inte bli särskilt dyrt.
Om inte relän: någon annan tanke? :) en annan poäng med detta projekt är att lära mig mer inom elektronik, så därför vill jag väl helst köpa komponenter och fixa ihop själv så att säga ;)

Edit: jo lysdiod fungerar, men hur gör jag så att den "hänger kvar"? ;)
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Relä - dörrklocka-larm

Inlägg av SM7CZR »

Du kan du köpa ett färdigt reläkort.
Det kräver 12 Volt DC.
Själv-hängning och reset-knapp får du fixa själv.

http://www.kjell.com/?item=87197&path=
Fröding
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 oktober 2011, 20:36:19
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Relä - dörrklocka-larm

Inlägg av Fröding »

Japp, men den biten är jag med på, det är självhängningen (och ev. reset-knappen) jag är ute efter :)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Relä - dörrklocka-larm

Inlägg av jesse »

Först måste vi ju veta hur signalen ser ut som ska trigga reläet. Kanske behövs det något filter eller en transistor? Är det en ren audio-utgång (med högtalare) eller är det faktiskt en ren DC-spänning som aktiveras?

När vi vet detta kan vi sedan gå vidare med vad som är lämpligast att hänga på.
Skriv svar