vinkel i terräng?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

vinkel i terräng?

Inlägg av grym »

bara kollar on någon har något bättre sätt att få fram en vinkel eller rättare sagt kompassriktning i terräng

vid några få tillfällen per år vill jag ha en koll på var man har kompassriktningen på relativt okända ställen och det jag i hast kan komma på är antingen kompass, eller att man via karta och gps kan identifiera någon fixpunkt och ta gradantalet mot den, vill göärna ha det innom några graders noggranhet, så kompass är inte så lätt

med två gpspositioner så kan man få hygglig vinkelnoggranhet
men det kan vara svårt i skogsterräng


några andra enkla sätt?, som inte kräver gyron laser och massa pyssel, inte för att jag ogillar det men vissa saker bör hållas enkelt
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Trangulering.
Kan göras med helt manuella metoder/instrument.
Kräver dock att man har några "fixpunkter" att utgå från.

Lite OT:
För över 200 år sedan, när man skulle bestämma längden
på en meter, mätte man avståndet från Engelska kanalen till
Barcelona i Spanien med triangulering med helt manuella instrument.
Vinkelfelet i trianglarna (d.v.s avvikelsen från vinkelsumman 180 grader)
låg i snitt på 5-7 *ppm* !!
Tranglarna var stora, det var bara 50-100 trianglar på hela sträckan.
Som sagt, lite OT, men om ämnet intresserar så rekomenderar jag
boken om meterns uppmätning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har läst boken och den var intressant, vilket arbete dom gjorde !

undras hur mycket dom hadde betalat för en modern miniräknare??

det är ju det där med fixpunkter, oftast har man inte något , men man kan ju tillverka egna med ballonger(oftast i skogsterräng) på en gps utvald plats

frågar om vätgastillverkning i en annan tråd för detta
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Lite sorgligt att se hur mycket gammal ingengörskonst som så gott som gått förlorad...
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Är du säker på att det är kompass riktning du ska ha?
I så fall så går du på clas i sjön och köper en digital kompass. Dom visar exakta gradtal.


Ps. jag är orienterare :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

på något sätt ska jag ha en riktig vinkel eller kompassriktning i okänd terräng

så jag kan rita vinklar på kartan

vanlig eller billig elektronisk kompass tycker jag är för dåliga, brukar vara ok för 10 grader
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Som jag ser det finns det i princip bara två metoder att ta ut en kurs:
1) känna positionen på två punkter och beräkna kursen.
2) Använda en kompass, antingen magnetfältsbaserad eller gyrobaserad.

Sen kan man använda en teodolit för att mäta vinkeln mellan denna referensrikning och de punkter du vill ha ut rikningen mot.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

grym skrev:har läst boken och den var intressant, vilket arbete dom gjorde !

undras hur mycket dom hadde betalat för en modern miniräknare??
Går ju knappt få tag på några vettiga räknare i skortfickeformat längre - så fort dom är lite mer avancerade så hör dom till kategorin knappt släpbara bordsräknare (tänker på hp49 -50 och ti83 och uppåt) - så fort det blev grafiska displayer så slutade dom vara _användbara_ i vardagen då dom ballade ur storleksmässigt från en viss nivå matematik och uppåt... när det är på detta sättet så kan man lika gärna använda laptopen och lämplig math-program och tom. excel...

Tacka vet jag miniräknarna som tillverkades runt mitten och slutet av 80-talet, då var dom bäst (läs hp15c och hp42S), även ur batteri och hållbarhetssynpunkt. När man håller på med triangulering så är man ganska intresserade av smidig övergång mellan polär mått (belopp och vinkel) och retagular/cartetsisk mått (längderna på kateterna som skapar tidigare nämda belopp och vinkel) - samt kunna addera, subtrahera, multiplicera och dividera dessa dvs. hantering av komplexa tal och vektorer på smidigt sätt - även om det går att nöta på sin,cos, tan och dess inverser på en enklare skalär räknare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

håller med om miniräknarna, men är tyvärr inkörd på casio, och så som en gammal hund som inte vill lära sig något nytt avskyr jag dom nya modellerna som måste handhas på nytt sätt


mitt sak kan liknas vid pejling, man är på en punkt som man inte kan bestämma själv, och kan hitta en sak långt borta som man bara vet vinklen till , men vinklen är relativ, för man måste ha något annat att veta antingen riktig nord, eller ett föremot med känd position
vanliga kompasser är för otillförlitliga, och det är sällan man kan leta vinkel mot något som man vet position på
så nu är möjligheten att man gör en mätning och antingen går bort och sätter upp en markör man tar vinkel emot och vet den positionen, eller så kan man lämna en ballong, åka till nästa mätställe och kalibrera vinklen mot den ballongen som man lämnade

det bästa vore att man bara kunde åka ut, mäta målets vinkel i förhållande till den positionen man står i och sedan fortsätta till nästa mätning utan att lämna mycket spår efter sig

jag tror ni förstår vad jag menar

edit: stav och syftningsfel, trött och borde sova istället för att surfa
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Det finns inget som slår kompassen och millitärens gamla mätlina :lol:
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

(smula off topic kanske)


Spelar nog ingen roll vilken märke (ja utom TI då) eller räkneordning (RPN vs CAS) man avser, räknarna från 80-90 talet var av oöverträffad kvalitet rent utförandemässigt i mer eller mindre metallskal, alltid fungerande knappar och läsbara displayer, samt går flera år på några knappceller trots daglig användning - och framförallt, dom var små och gjorde skälet till namnet fickräknare. Idag är det fan i omöjligt att hitta en vettig sci-level räknare som lätt får platsen i bröstfickan. En av de stora besvikeserna av tänkbar jobbräknare som försök till ersättning min kära hp42S var casio FX-992s - det står med stora bokstäver att den har komplex support - men den är extremt svårjobbad komplex support i specialmode och alla minnesregister försvann i det läget och som bara fungerar på +-*/ - inget annat, kan inte ens hantera komplexa kvadratrötter...

- men hallå, stannade kalkylatorutvecklingen på början av 80-talet tro, nu när minne och avancerade processorer är skitbilliga att tillverka!!!??? Man har tekniken men inte ideerna längre tydligen, på 80-talet var det tvärt om och minne var skitdyrt.

---

Den näst bästa 'ersättaren' som i allafall klarar komplexa kvadratrötter (via användning av x^y) om man vill gå ned ganska många snäpp från hp42S är hp33S - även om den lider av elefatisis - dvs. gick ifrån hp32SII-storlek (samma som hp42S) till hp33S (samma programvara som hp32SII) så var dom tvunga låta allt växa med 30% i storlek - tydligen kan inte en avancerad miniräknare vara liten idag ur marknadsstrategernas synvinkel...

Den för mig bästa lösningen IMHO är att sätta en hp42S-simulator i en palm... även om man saknar knapparna...

min hp42s fungerar fortfarande trots att den är snart 20 år gammal - men eftersom den numerar på ebay kostar mer än två nya HP 50, begagnad, väl insliten, utan manual och fodral, så får den stanna hemma...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Offtopic: Har själv en HP 42S som jag använder dagligen, vill inte byta bort den för all smör i småland!

On-topic: Det som efterfrågas är KOMPASSRIKTNINGEN men samtidig ska det vara för att lokalisera punkter. Detta hänger inte ihop i och med att lokala avvikelser förekommer pga. magnetiska ämnen i undergrunden.

Men om vi håller oss till att det är KOMPASSriktningen som gäller kan det nog bli tala om en 3D fluxgate med en bit elektronik, den kan man få mycket exakt men det kräver lite pyssel. Jag hade personligt byggd in det i en plastlåda modell stryktålig, monterat någon form av sikte på och sedan var det klart.

Clas Ohlsons elektroniska kompass kan nog vara värd ett titt i så fall.

Men är det en exakt positionsangivelse man vill åstadkomma är det GPS som gäller.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

säger som grym, som gammal hund vill man ogärna förändra sig, speciellt då hp42S är den perfekta 'vardags' räknare och allt annat är bara nedför och sämre och jobbigare att använda oavsett rikting sas.

---

hmm - hur klarar fluxgaten magnetiska variationer i marken - om jag antar att det är en 3-axlig magnetiskt-elektronisk kompass du funderade på

egentligen fantastiskt att sjöfararna genom, kompassen, solen, stjärnorna, kronometern, olika kalendrar och en hel del hjärna kom så rätt som de gjorde - det som kunde ställa till ordentligt var de okända avdrifter som tex. golfströmmen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det är ju egenteligen inte kompassriktningen utan en vinkel man kan rita på karta, från den punkt man är till det man observerar, gör man det några gånger eller har flera mätstationer så kan man ju veta ganska bra var den saken är man observerar

ogillar kompasser på grund av jag råkat ut för för många fel, magnetiska bilar , lokala magnetiska fel, och svårigheter att få in värdet elektronikst, undantag från det där sista som jag ska ta en titt på till


verkar som jag hamnat i sällskap med gamla miniräknarnas vänner :)
önskar att man blev hp'aliserad istellet för casio'serad, men det är för sen att lära om sig nu, känns det som
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har en Casio FX-451 som jag använder mycket men ska jag räkna "riktiga" grejer kommer HP'n fram, jag kör alltså RPN och CAS hursomhelst, nemas problemas.

Men topic: Vad jag förstår är det frågan om att rita vinkel mot en viss observation och att du egentligen vet var du står och då är kompass en skaplig RIKTLINJE men inte "hela sanningen".

Har du däremot tillgång till en karta, du vet var du är och du kan definiera fixpunkter är resten ju bara frågan om att rada upp en gradskiva med 2 siktpunkter och kan du fastställa 3 fixpunkter räcker det ju att kolla deras inbördes vinkel, då kan du räkna ut din observationsposition och sedan har du vinklen till det observerade målet som enkelt kan räknas ut ifrån de andra mätningar och deras inbördes vinkel.
Skriv svar