Värme i sitsen på scooter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Christian
Inlägg: 86
Blev medlem: 3 november 2003, 22:54:49

Värme i sitsen på scooter

Inlägg av Christian »

Hej! Tänkte bygga in värme i sitsen på min scooter.. Vet att jag kan använda effektmotstånd som element typ (60-650-07) från elfa, men blir inte riktigt klok på hur jag ska lägga upp det hela? Jag har 12 V med 7 Ah batteri i scootern.. Kanske har lite mer än 12 V när generatorn är igång..
Låt säga att man vill ha 25 graders värme, hur vet jag då vilken effekt jag ska ha på motstånde(n)t? Jag lär ju också behöva flera st motstånd för att täcka upp hela sittytan.

Så här har jag tänkt (rätta mig om jag har fel!)

Enligt ohms lag R = U / I --> R = 12 / 7 A = 1,7 Ohm

Då vet jag vilket motstånd som behövs, men temperaturen vet jag inte hur jag ska få bukt på.. Vidare har jag tänkt bygga in en termostat för regleringen..
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Blir nog inte så bekvämt eller jämnvarmt. kanthaltråd skulle jag köra med. Sök på detta här på forumet ska du nog hitta något.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Vad ska du använda det på :?:

Snöskoter
Moppe/scooter
Christian
Inlägg: 86
Blev medlem: 3 november 2003, 22:54:49

Inlägg av Christian »

moped-scooter =)

Har räknat lite, men virrar till det.. Kollade lite i de andra trådarna med där angavs inga räkneexempel..

Låt säga att jag tar kanthaltråd:

19 ohm / m

Om jag använder 2 meter --> 2 X 19 ohm = 38 ohm

Jag använder 12 V spänningen från batteriet i scootern.

I = U / R --> 12 / 38 = 0,3157 A ( Innebär det att kretsen drar 0,3157 A? )

Effekten jag får ut:

P = U x I --> 12V x 0,3157A = 3,78 W


Stämmer det så som jag tänkt? Och om jag vill ha lägre effekt kan jag då reglera det genom att minska spänningen?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Jepp, det stämmer.

En annan formel (som fås om du kombinerar dina två) är: P = U²/R

Om 4 Watt räcker ställer jag mig tveksam till. Tror handskevärmare för MC brukar ha högre effekt.

Tillägg: Handtagsvärmare med mellan 15W och 60W säljs på touringbutiken.
Senast redigerad av bearing 11 april 2007, 22:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

stämmer, men att minska effekten gör man bäst med att pulskvotsmodulera den
man slår av och på den lite lagom snabbt med en transistor , styrd av tex en ic 4093, mindre effektförluster då

du kan även ha två slingor som du parallellkopplar eller sriekopplar för att få två olika effekter
Christian
Inlägg: 86
Blev medlem: 3 november 2003, 22:54:49

Inlägg av Christian »

Om vi utgår från mitt exempel (för att vara pedagogiska):D Kan höja effekten genom att dela på min 2 meters slinga så att jag får 2 x 1 m istället, och paralellkoppla/seriekoppla dessa? Hur påverkas effekten då? Finns kanske nån formelsnutt för detta?
stämmer, men att minska effekten gör man bäst med att pulskvotsmodulera den
man slår av och på den lite lagom snabbt med en transistor , styrd av tex en ic 4093, mindre effektförluster då
- Jag vill göra detta så enkelt som möjligt, bara så det fungerar men förstår tanken!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

du har redan formlen ovanför

men det blir fyra gånger effekten
dubbla strömen för att resistansen halveras , då blir effekten dubbel och sen har du två sådanna slingor, börjar bli effkt som kanske är lagom att värma baken med, och då har man möjlighet till ett lågeffektsläge med hjälp av en strömbrytare
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

För att få någon märkbar värme kommer det antagligen behövas en avsevärd effekt, och på mopeder brukar det bara finnas några tiotals watt "till övers". Borde vara enklare, hållbarare och bättre att använda spillvärme från motorn, man kyler ju trots allt bort flera kilowatt värme.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

På Rusta finns det värmedynor till bil för 99 spänn, snygga komönstrade :)
Om du tar en sån och sedan ett överdrag för sadeln så är du klar, dom passar perfekt på en sadel.

Sen finns det en variant med en värmedel i sitsen o en i ryggen, då kan du ha en för dig och en extra för passageraren :) en hundring dyrare.

En polare har detta på sin ATV, den blir varm så det ångar om den på vintern, riktigt trevlig o billigt.

Det skulle jag har gjort, om det va enkelhet du var ute efter :)

Att köra spillvärme från motorn blir svårt till en sadel, däremot kan man leda den värmen ut över fötterna, funkar oxå riktigt bra.
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

Jag tycker inte att det skulle vara särskilt svårt att dra en slinga vattenslang i dynan, och på en vattenkyld moped (som de flesta är idag) är tillgången till varmt vatten så gott som obegränsad. En pump och en strömbrytare till det så är det klart.

För all del, jag föredrar elektrisk värme också, det är enkelt och effektivt. Men nu snackar vi moped, och de har väldigt sällan så kraftig generator att det går koppla in det man vill. Oftast räcker det för sjutton inte ens till ett acceptabelt framlyse...
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Kan hålla med om det men att ha en vattenslinga i sadeln?? Känns som det blir knöligt om man inte ska bygga en ny sadel där man bakar in vattenslingorna direkt i skumgummit:)
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

Min tanke var att göra skåror i orginalskumgummit som slangen läggs i. Bör inte märkas så mycket av det om det är en sadel som inte har väldigt tunnt skumgummi.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Enklast är nog att dra fast ett sånthärpå sadeln. Fungerar garanterat!

Med vattenvärme måste man hitta en kran att reglera med också sen nipplar som passar den större slangen. Dessa brukar inte vara så enkla att finna. Full värme hela tiden så fryser man garanterat än värre än utan värme i sadeln alls.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Kom att tänka på att du kan göra det väldigt enkelt för dig! Om du köper sådana USB-koppvärmare som är rätt så billigara så kan du utnyttja dem... :)
Skriv svar