Spänningsregulator för MC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Visst kan jag mäta. Ytterdiametern är 103 mm, innerdiametern 38 mm, avstånd mellan hålen 42 mm c-c. Största bredden, med lindningen avtagen, är 22 mm.

Lindningen är 1 mm-tråd, lindad 34 varv motsols på varje spolstomme, vilket ger en längd på 1,8-2 meter/stomme (spänd för att få bort vecken, men många små veck kvar.). Totalt är det alltså ca 2*18 m = 36 meter tråd.

Jag vägde även tråden. Den väger 275 (+/- 20) gram. Om man antar att den har samma densitet som elfas 1 mm-tråd ska den vara 140 m/kg * 0,275 kg = 38 meter.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

bearing skrev:

.
.
.


EDIT4:
Min är Y-kopplad. Bild.
Klockan 3 sitter klammern som kopplar ihop lindningarna. Den verkar även vara minst bränd närmast den klammern. Kan iofs ha att göra vilken del av statorn som är närmast oljebadet.

Jag är inte helt avundsjuk på jobbet att linda av den där och få bort all gammal inbränd lack...

... och vad är det för lack man häller på sedan när man bytt alla lindningar, tro
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Det var inte så jobbigt att få bort lindningen faktiskt. Det brända var sprött och sprack enkelt, som skinnet på en bränd grillkorv ungefär.
Att linda, däremot, kommer nog ta tid.

Bilder på statorn

Enligt länken en bit upp (Hur man lindar om statorn) kan man använda extra värmetålig epoxy.

Är det någon som vet var man kan köpa extra värmetålig lackisolerad koppartråd?
Har googlat fram att vissa lacker klarar drygt 200 °C, medans de vanligaste bara tål 105/130/155 °C.

EDIT:
Tråden ELFA säljer, tillverkad av Dahréntråd, tål visst 200 °C. DAMID PE Klass 200
Tråden säljs i 100-grams förpackningar á 14 m, vilket ju passar utmärkt. Det blir 100 gram per lindning.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Inlägg av Biker »

På soe fanns en lång tråd om omlinding och epoxival http://soe.se.
Men deras server har trubbel.

Dom körde med vanlig epoxilim har jag för mig.

En motor blir ju inte så varm -kanske runt 80-90 grader.

Så epoxi som klarar konternuerligt 105 skall hålla
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Även luftkylda?
Jag har fått för mig att de går i över 100 grader.

Den ograderade oljetempmätaren på min hoj har gått en bra bit in på rött vid stadskörning heta dagar.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

att ligga en bit över 100 grader lång tid är ett klassiskt sätt att bryta ned epoxy, likaså vattenfri ättiksyra, vilket av egen erfarenhet är en metod att komma in i tex tändmoduler - dock sväller fyllnadsmassan i epoxin oehört och spränger sönder komponenter som trafo etc. så det är inget som går att reparera...

bearing:

gick det att se var kortisen befann sig, eller var allt så sönderbrännt redan.

Är det kortisen som har brännt generatorn, eller beror haveriet på att batteriet har grillat sönder generatorn när regulatorn pajade ( kanske inte lätt att se - men är nyfiken...)

i min teorierande tidigare så är det omöjligt att kortsluta generatorn så att det går sönder om den har alla lindningar i behåll, resultatet blir försåss lite anorlunda om det är en få-lindningsvarvs-kortis då strömmen kan bli väldigt hög lokalt just där (1800 ampere...).
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

danei skrev:Det skulle vara kul om du hittar någon som löst det på annat sätt. Jag är fortfarande skeptisk trotts dina mätresultat.
Jag får erkänna att jag också är lite skeptisk :)

Har provat med tre fas, mc batteri och lite last men hur jag än vänder och vrider på regulatorn så klipper den bara topparna.
Ska ta och koppla upp oscilloskopet till generatorn och kolla hur kurvorna ser ut.

Biker:
Man får nog räkna på att generatorn utvecklar värme + att oljetemperaturen en varm sommar dag i en bilkö kan bli 130-150 grader.

bearing:
Hade du några mått på statorn för att jag har två stycken liggandes men jag tror inte att dom passar din hoj.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Kolla längst upp här på sidan fem, där finns måtten.

EDIT: Läste på sporthoj.com att piratregulatorer har större kylflänsar än orginalregulatorer. Kanske är det en piratregulator, som reglerar på annat sätt, du har?

xxargs: Oj, missade först ditt inlägg då det kom nästan samtidigt som BEEPs.
Jag tittade inte så noga efter var kortisen låg. Det brända var så sprött så att det flagnade av bara man petade på det, så jag tror det kan ha blivit kontakt med andra lindningar/jord på många ställen.

Innan jag slog sönder regulatorn gjorde jag en ohm-mätning, då var det 3 ohm mellan "+"-utgången och en av trefasingångarna. När man kopplade in batteriet gick det in 0,16 A till regulatorn. Det var så jag upptäckte att något var fel. Jag hade vårladdat batteriet, och det tog slut på några dagar, varpå jag mätte detta.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Det är orginal regulatorn.

Om du tänker på mitt missöde med Kawa regulatorn så satte jag bara dit den för att den gav lite högre spänning än Suzukins.

Troligtvis så är kylflänsarna för små på GSX 750 och därför så har piratregulatorerna större kylflänsar.

GSX 750 och 1100 har samma effektförbrukning så man kan undra varför dom har snålat på aluminiumet.

Jag har mätt på magneten som jag har här hemma och det ser ut som att din har samma mått som GSX 1100 84.
Ska ta och mäta statorn i morgon.

På tal om sporthoj.com så hittade jag en tråd om EFI och en moppe, är det något som du känner till? :lol:
Senast redigerad av BEEP 10 april 2007, 01:45:52, redigerad totalt 2 gånger.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Haha, ja, jag gjorde ett försök med EFI, men jag fick inte motorn att gå särskilt bra. Troligen p.g.a för stor spridare. Så jag la ner det projektet. Men det var lärorikt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Det är kul att programmera insprutning och jag var nog bland dom första som köpte en Haltec på GIK Turboteknik.

Jag satte den tillsammans med en Garrett T3 turbo på hojen. Det blev 2-3 stycken kolvhaverier innan man lärde sig hur mycket man kunde ladda och så fick man träna på att hålla upp skärmen till den bärbara med ena handen samtidigt som man gav fullgas med den andra :)


Edit:
Jag läste det som stod i Suzuki verkstadshandboken och jag hoppas att jag läste rätt.

Jag trodde att tyristorn kortslöt ända tills generatorns fas var nere på noll men enligt boken så slutar tyristorn att kortsluta när spänningen är nere på noll och så ökar spänningen igen tills den har blivit för hög, då kortsluter tyristorn osv.

Tyristorn kortsluter flera gånger per fas och för att kunna se detta så måste jag öka svephastigheten på oscilloskopet.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

:shock: Måste varit spännande att acca frammåt i närmare 1G i hög hastighet med en bärbar dator i ena handen.

Förstår inte vad du invänder emot. Jag ser ingen skillnad mellan detta:
"Jag trodde att tyristorn kortslöt ända tills generatorns fas var nere på noll"
och det här påståendet:
"men enligt boken så slutar tyristorn att kortsluta när spänningen är nere på noll och så ökar spänningen igen tills den har blivit för hög, då kortsluter tyristorn osv. "


"Tyristorn kortsluter flera gånger per fas och för att kunna se detta så måste jag öka svephastigheten på oscilloskopet."
Är det något du mätt upp?
För en tyristor fungerar ju, vad jag vet, som du skrivit ovan. När den väl triggats leder den (och kan inte genom gate-påverkan fås att sluta leda) ända tills strömmen slutar flöda genom den.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

edit:
Senast redigerad av BEEP 10 april 2007, 13:51:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

"Jag trodde att tyristorn kortslöt ända tills generatorns fas var nere på noll"

Bild


"men enligt boken så slutar tyristorn att kortsluta när spänningen är nere
på noll och så ökar spänningen igen tills den har blivit för hög, då
kortsluter tyristorn osv
"

Bild

"When the engine r/min becomes higher, the generated voltage of AC generator also becomes higher and the
voltage between points A and B of regulator becomes high according and when it reaches the adjusted
voltage of control unit, control unit becomes "ON" condition consequently.

On the "ON" condition of control unit, signal will be seat to the SCR (Thyristor) gate probe and SCR will
become "ON" condition.

Then the SCR becomes conductive to the direction from point A to point C . Namely at the state of this the
current generated from the AC generator gets through SCR without charging the battery and returns to AC
generator again.

At the end of this state, since the AC current génerated from AC generator flows into the point B , reverse
current tends to flow to SCR, then the circuit of SCR turns OFF mode and begins to charge the battery
again. Thus these repetitions maintain charing voltage to the battery constant and protect it from
overcharing.
"

Men... efter ha läst genom texten ett par gånger till så fattar jag det som att den jobbar så här.

Bild

"Måste varit spännande att acca frammåt i närmare 1G i hög hastighet med en bärbar dator i ena handen."

Det var väl inte hela tiden som man kunde hålla upp skärmen utan det var först på 3an eller 4ans växel som det gick att hålla upp skärmen.

En gång när jag hade stannat för att tanka så kom det fram en person som var mäkta imponerad över att jag kunde ta med mig arbetet på hojen. Jag förklarade för honom att jag bara ställde in insprutningen med datorn så stack han direkt med en besviken min :)
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Folk! =)
Jag skulle blivit mer intressarad efter att ha fått veta vad du höll på med.

Det är när strömmen blir ca 0 som tyristorn slutar leda. När den är "kortsluten" går det ju fortfarande ström.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thyristor

EDIT: Fast nu blir jag en aning osäker. Det är svårt att förstå när dom menar att strömmen byter riktning. Är det efter halva perioden, eller p.g.a transienter direkt vid tillslaget?
Senast redigerad av bearing 10 april 2007, 13:55:51, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar