Spänningsregulator för MC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

"At the end of this state, since the AC current génerated from AC generator flows into the point B , reverse
current tends to flow to SCR, then the circuit of SCR turns OFF mode
and begins to charge the battery
again"
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

BEEP skrev:"When the engine r/min becomes higher, the generated voltage of AC generator also becomes higher and the
voltage between points A and B of regulator becomes high according and when it reaches the adjusted
voltage of control unit, control unit becomes "ON" condition consequently.

On the "ON" condition of control unit, signal will be seat to the SCR (Thyristor) gate probe and SCR will
become "ON" condition.

Then the SCR becomes conductive to the direction from point A to point C . Namely at the state of this the
current generated from the AC generator gets through SCR without charging the battery and returns to AC
generator again.

At the end of this state, since the AC current génerated from AC generator flows into the point B , reverse
current tends to flow to SCR, then the circuit of SCR turns to OFF mode and begins to charge the battery
again. Thus these repetitions maintain charing voltage to the battery constant and protect it from
overcharing.
"
Bild

Hur menar de att strömmen i punkt B börja flyta i motsatt riktning?
Jag hajjar inte det. Strömmen som går igenom B är väl bara några mA ifrån en spänningsdelare (om vi antar att det är som på GS-regulatorn), eller liknande.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

danei:
Du hade helt rätt i att regulatorn inte jobbar på det sättet som jag påstod.
Jag hade för lite belastning på regulatorn för att den skulle kunna jobba riktigt.

Bild

Jag drar mig nu tillbaka och återkommer om några år när jag har slutat att skämmas :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

bearing skrev:Folk! =)
Jag skulle blivit mer intressarad efter att ha fått veta vad du höll på med.

Det är när strömmen blir ca 0 som tyristorn slutar leda. När den är "kortsluten" går det ju fortfarande ström.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thyristor

EDIT: Fast nu blir jag en aning osäker. Det är svårt att förstå när dom menar att strömmen byter riktning. Är det efter halva perioden, eller p.g.a transienter direkt vid tillslaget?
Du behöver inte fundera mer (se bild ovan).
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Nu fattar jag varför du fick dina resultat. Strömmen var antagligen lägre än tyristorns hållström, så tyristorn släppte direkt efter att den triggats.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Jag har varit och röjt i kartongerna. Tyvärr så var en stator för lång och den andre som är till din hoj hade kortis i lindningarna :(

Det här är kanske en dum fråga men skulle man inte kunna använda IGBT trissor i regulatorn?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Det var synd. Nåväl, då kommer jag få erfarenheten att ha lindat om en stator för hand.
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

IGBT fungerar säkert utmärkt, men en sån regulator skulle väl bli mer avancerad än en med tyristorer? Mer avancerat = dyrare... Det är också betydligt kortare tid sedan IGBT kom ut på marknaden, så det har väl knappt varit möjligt att använda dom i särskilt många år. Kanske kommer så småningom.

Bilder på den omlindade statorn är givetvis krav, liksom work-in-progress-bilder. :wink: Ska ju själv linda om en mopedstator så småningom för att få ut mer ström, och under tiden försöker jag lära mig så mycket som möjligt av andras erfarenheter (och misstag). :roll:
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

bearing skrev: Det finns kanske en fördel med att ha avkänningen innan likriktningen. Då kortsluts ju nämligen inte alla

lindningar på en gång vid inställt gränsvärde. På det sättet kanske regulatorn blir mer effektiv?
Jag har för mig att Kawasaki hade lite piggare laddning än Suzuki så det kanske är bättre att ha avkänningen på utgången?

När det gäller lackningen av statorn så har jag för mig att lindarverkstaden härdar lacken några timmar i en ugn.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

BEEP: har man mätvärden så litar man lätt på dom. Men det var ju bra att vi blev överens.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Flummo skrev:IGBT fungerar säkert utmärkt, men en sån regulator skulle väl bli mer avancerad än en med tyristorer? Mer avancerat = dyrare... Det är också betydligt kortare tid sedan IGBT kom ut på marknaden, så det har väl knappt varit möjligt att använda dom i särskilt många år. Kanske kommer så småningom.

Bilder på den omlindade statorn är givetvis krav, liksom work-in-progress-bilder. :wink: Ska ju själv linda om en mopedstator så småningom för att få ut mer ström, och under tiden försöker jag lära mig så mycket som möjligt av andras erfarenheter (och misstag). :roll:
Skall du ha ut mera ström så är det samma sak som färre varv på spolen, men då blir spänningen också lägre och du måste hålla högre varv på motorn för en given spänning. - har du fler vars så blir det mindre ström men mera spänning etc.

Det här förhållandet går inte att göra mycket åt om du inte ger dig på att öka magnetflödet på permanentmagneten... ;-)

tänk det hela som strömtransformator - där det går en konstant ström på primären som du inte kan påverka (permanentmagneten) det enda du kan göra är att ändra varvtalskvoten gentemot primären - fler varv - mindre ström - högre spänning om kretsen öppnas, färre varv, mer ström mindre spänning om kretsen öppnas...

det gäller att hitta bra balans med högre ström och acceptans att det laddar sämre/inte alls vid tomgång.
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

Jepp, har redan räknat en del på det och kommit fram till att runt 10% färre varv får bli en acceptabel kompromiss. Jag kommer samtidigt byta från 0,7 till 1,0mm tråd och därmed få mer än en halvering av lindningsresistansen som är runt 0,6 ohm nu (i rumstemperatur).

Laddningen vid tomgång är redan så gott som obefintlig, det enda jag behöver oroa mig för är att få ut tillräckligt med ström vid ca 5000rpm eftersom det är det lägsta varvtalet den hojen körs på normalt sett (för klen på lägre varvtal, och tomgång används sällan mer än några sekunder åt gången). Funkar det inte får jag väl göra en lindning med ungefär lika många varv som nu, men med dubbla uttag: att i slutet på lindningen som används vid låga varvtal och ett vid typ 90% som används på högre varvtal när man har tillräcklig spänning där. Det löser sig på ett eller annat vis...
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Tror ni man kan använda J-B WELD som epoxy?
Tål 300°C, men är det en bra isolator?
http://jbweld.net/

Har lindat drygt halva, men tagit en paus p.g.a blåsor och smärtor i fingrarna.
Bilder kommer senare.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Isoleringen har du väl på tråden och epoxylacken har man väl för att stabilisera trådarna så att dom inte vibrerar av motorvibrationerna :?:

När det gäller regulatorn så tror jag att det måste finnas gott om begagnade regulatorer till GSX 1100 80-82 eftersom det var många som hade kul och slaktade motorerna. Sedan så har du också GSX 1100 84-87 som nog passar direkt på din kontakt.

Jag vet att det var många Kawasaki 1000-1100 och GSX 750 ägare som fick byta stator och regulator men det var sällan att någon GSX 1100 regulator/stator gick sönder på grund av egna fel.

Hoppas att du lyckas för att du kan nog tjäna några kronor på att fixa andras trasig laddningar.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Har lindat klart nu. Ett långsamt arbete som inte var värd tiden tycker jag. Efter att ha fått blåsor på fingrarna köpte jag en diskhandske. Det hjälpe inte så mycket mot smärtan eftersom blåsorna var kvar under. Men efter att ha vilat handen i några dagar gick det sista ganska bra. Klippte i handsken eftersom den var för liten.

Tyvärr råkade jag repa tråden så att lacken lossnade på några ställen. Då tappade jag motivationen. Men jag lindade klart ändå idag. Får se om det funkar. Det är inte kontakt med kärnan, fast det kommer ske elektrolys av oljan kan jag tänka mig. Det som skavde av lacken var ett "verktyg" jag försökte använda för att spänna tråden med när det gjorde för ont i fingrarna.

Bild
Statorn fästes i ett bord med en tving. Försök inte linda om statorn utan att fästa den ordentligt. Tråden måste lindas hårt kring kärnorna om den ska få plats.

Resultatet:
Bild

Fler bilder
Skriv svar