Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11343
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tycker mig ha sett ett antal versioner av den där nu...

Måste fråga, vad har du gjort för förbättringar på de olika? :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lond »

Det har nog blivit ca 10 olika versioner av enheten :) alla något eller mycket bättre än det förra.

Senaste var ny USB-krets (för att kunna löda hela kortet på en gång, förra krävde 5v för att programmera om den till 3,3v + extern kristall) och några mindre ändringar. Kommer bli en version till för att fixa jord-felet (irriterar mig :( ), men kommer det ut en sensor som är bättre så blir det ett nytt mönstervarv.

Skall nog leta fram så många versioner som möjligt ur gömmorna och ta ett foto med dom på rad :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av jesse »

Har lyckats misslyckas med årets hittills minsta kretskort - en RS485-krets.

Lyckades glömma kretskortet i etsbadet, men det klarade sig. Sedan, när allt var monterat så fungerar inte kretsen! Verkar som om en utgång är trasig :(

A-utgången fungerar korrekt, men B-utgången ligger på konstant 0 volt. Suck.
Kretsen ska tåla +-15kV ESD, men jag har haft ESD-skydd som vanligt när jag monterade den. Så hur kan den vara trasig? :humm:

Nåja... bara att byta.
(Det som ser ut som "nästan kortslutning" mellan flera av banorna är kopparfläckar som vägrade att etsas bort. Det är ett laminat från Kjell&Co som tydligen var felaktigt. Det finns små fläckar av en röd lack under den fotokänsliga blå lacken. Den röda lacken tycks inte vara fotokänslig. Slarv vid tillverkningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AMP »

Kan vara gamla laminat uv lacken förstörs med åldern!
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av jesse »

Det märkliga var ju den tydligt röda färgen :humm:

Har dessutom fått igång kretsen. Visade sig vara ett mjukvarufel i kombination med avsaknad av pull-up/down på linjerna. :vissla:
Det gav illusionen att den ena linjen var trasig.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Virror »

Det var ingen skönhet det precis : p
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AMP »

Tror iallafall att det är gamla laminat.
Plogen
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:32:34
Ort: Alingsås

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Plogen »

Senaste kretskortet tillverkad med toner transfer metoden.
Baseras på MCP23017 som dels läser av 8st IR-avståndssensorer och dels kan tända 8st LED:ar. Är designad för att kunna seriekoppla 8st sådana kort genom I2C.
Tyvärr tog jag inte kort precis när det var klart så det har hunnit oxidera. Vad heter kemikalierna man lägger kortet i för att det skall bli silveraktig och slippa oxid?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av tecno »

Kemiskt tenn alternativt skyddslack. Bra resultat med TT metoden.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av MicaelKarlsson »

Första korten jag designat och som tillverkats professionellt. Av ett på elektronikforumet inte okänt företag: http://swechtrading.se/
Nedanstående kort är bestyckat med en Atmel ATMEGA 324 och lite kringutrustning som ni ser.
control.jpg
Nedanstående kort är bestyckat med tre blå 7-segment som är på en tum.
disp.jpg
Av dessa kort bygger jag och Gustav på Exzine spel av olika slag. De som hittills är utvecklade är ett slags målvaktsspel där man skall släcka lampor så snabbt som möjligt samt ett memoryspel där man utmanas till att kunna memorera en slumpvis sekvens.

Om någon skulle vara intresserad av en uppsättning av korten kan jag förmedla kontakten eller om ni kontaktar Gustav direkt. Om ni däremot har frågor om korten så tar jag dem eftersom det är min design. Jag står för elektronik och programmering och Gustav bygger allt runt omkring.

Om någon är intresserad av ett komplett spel är ni hjärtligt välkomna att beställa ett eller flera, eller ni kanske känner någon som är intresserad så får de naturligtvis också höra av sig till Gustav på Exzine.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bpiphany
Inlägg: 62
Blev medlem: 30 september 2011, 12:04:49
Ort: Stockholm

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av bpiphany »

Jag hänger en del på ett par riktigt smalnördiga tangentbordsforum, och har blivit lite av "den där KiCAD-galningen"... Han som ligger bakom det här projektet hade redan tillverkat ett par prototyper hos ExpressPCB har jag för mig. Enligt vad jag förstått så är de relativt dyra utöver att de använder sin egna CAD mjukvara. Så för att öka valmöjligheterna sa jag att jag gärna hjälpte till att rita upp det med en mjukvara som är gerber-producerande. Dessutom ville jag att samma kretskort skulle kunna användas för båda halvorna, dubbelt antal kort - dubbel mängdrabatt =)

Tangentbordet styrs av en Teensy (ATmega32u4) på ena halvan, och på den andra sitter en MCP23018 IO-expander. Nu följde jag mest designen som redan var fastslagen. för en eventuell vidareutveckling skulle jag byta allt till ytmonterat och kapa bort den översta delen av kortet där det inte sitter några tryckknappar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23622
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Henry »

Så blev man äntligen klar med detta kort efter att jag missade beställa en komponent till det vilket drog ut på tiden en dryg vecka.

Är en OSD på 16 x 16 mm som jag designade för att kunna lödas fast direkt på en PA6B GPS så att det skulle bli kompakt och få en liten vikt som förstås inte skadar, blev rätt nöjd med det.


topp.jpg
topp sned.jpg
pek.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av NULL »

Med rätt nöjd, menar du jäkligt nöjd va? :D
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lgrfbs »

Henry vilka I/O finns det på det kortet?
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av spufuz »

Jösses!
När jag såg andra bilden tänkte jag att det va väääldigt tjockt laminat.
Sen såg jag på tredje bilden att kortet var väääldigt litet! :D
Skriv svar