Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av svenne1985 »

Diverse step up och led kort och 74ac14 pwm.
Har övat på sms lödning sedan byggde dessa kort .. går framåt, tur man får några extra varje gång.

IMG_20210814_191837926.jpg
IMG_20210814_191955711.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ToPNoTCH skrev: 14 augusti 2021, 11:24:56 VCF inspirerad av Elka Synthex.

Digitalt omställbar mellan 12dB LP, 6 dB BP, 12dB HP.

12-bit D/A För att styra Cutoff & Resonans
:wave:
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av ToPNoTCH »

Gillar du det bävern ?

Då kommer du säkert gilla detta med.

Fyra lager 100mm X 100mm

En oscillator core som "prototyp plattform" baserad på två 3340 chip. Tanken är att denna, ihop med ovan filter (plus ett filter till som är 2044 baserat), och ett VCA kort (klart redan) skall bilda ett autonomt röstkort.
Detta styrs med ett kontroller kort (till varje röstkort) som även bidrar med två arbiträra vågformer (man skapar dom själv) eller brus.

Så fyra oscillatorer. Jag har en waveshaper som genererar sinus (3340 har ingen sinus) från respektive ramp, så varje analog oscillator genererar Square, saw, pulse och Sinus.
Så totalt genereras tio vågformer (fyra från varje VCO chip + två arbiträra digitala). Istället för att välja bland dessa så mixar man ihop allt efter behov. Detta gör även att man kan modulera mixningen av varje vågform med exempelvis LFO eller anslag etc.

Efter detta kort så kommer signalen till två filterkort (ett baserat på 3340 och ett på 2044 (från coolaudio i detta fall). Dessa kan ligga seriellt, parallellt eller stängas av.
Sedan åker kalaset in i en VCA (som redan är klar och fungerar).

I dagsläget styrs allt från ett MCU kort baserat på STM32F407VGT, men den är lite overkill (100 pin LQFP 1M flash osv.). I detta läge är den rätt då den sköter styrning av alla (och det är många) parametrar (LFO, AG osv) via USB MIDI.
När alla dessa moduler skall sammanfogas till ett röstkort som skall användas i en polyfonisk maskin, kommer jag troligen gå ner till den minsta (och billigaste) processorn med DAC och DMA (STM32F071 eller något).

Men i dagsläget när jag labbar är det i praktiken en USB ansluten monofon vilket passar bra för man bygger inte massor av dessa kort innan man är nöjd med ljud och funktion.
VC.jpg
Kortet är inte självbeskrivande, så här kommer en kort förklaring:
1) 3st två kanalers DAC. En för respektive VCO chip där ena kanalen är Corse och andra Fine för att få en bra upplösning mot CV. Den tredje genererar styrsignal till respektive PWM.

2) Förstärkare så det blir 0V-10V CV styrning till 3340'na (för frekvens)

3) Förstärkare så det blir 0V-5V PWM styrning till 3340'na

4) 3340 chippen

5) Attenuering och buffring till respektive Waveshaper (3340 har ganska klen ström ut och man vill inte påverka vågformerna). Den andra OpAmpen buffrar sinusen som kommer ut.

6) Diskret Waveshaper (ramp to sine). Man kan dividera om nyttan med sinus i en synth då man ändå får fram en hygglig sådan med liiiite cutoff på en ramp. Men som man ser så är det bara "billigt strössel" på denna diskreta lösning och i mitt fall är det intressant då man kan mixa och modulera mot de andra vågformerna.

7) 8st Op för Normalisering och buffring av de 6 vågformerna som 3340 genererar (3340 har högst varierande amplitud på sina vågformer) + de två digitala vågformerna som kommer in externt på kortet från MCU.

8 ) En vanlig I2C output expander för Chipselect till respektive DAC och potentiometer (alla är SPI styrda) mest för att slippa fler sladdar till kortet. Vi får se hur det blir med detta för på filterkorten tyckte mig anaa en seghet med att först göra I2C anrop för att välja vilket chip man skall prata med och sedan skicka SPI till det chippet.
I det fallet skickade jag jävligt många förändringar (en envelope) till filtret och här är det inte tal om samma trafik direkt (man hamrar inte in 300 noter per sekund ) så det kan funka bra.

9) Mixer. 5st två kanaliga digitalpotentiometrar. Jag hade tänkt mig någon klurig kod här, så att man inte varierar volymen för mycket när man mixar de olika vågformerna. Men jag har märkt att filtren är ganska förlåtande vad gäller insignal och fasningarna som uppstår när man mixar vågformer är kniviga att kompensera för.
Så detta är ett frågetecken som detta kort skall hjälpa till att reda ut. Kanske slutar i någon form av AGC lösning helt enkelt.

10) En analog switch som väljer vilken av de två oscillatorerna som skall skicka en kopia på sin Square till MCU. Jag autotunar varje Oscillator med MCU'n (varje oscillator får en uppslagstabell över ADC värdet för varje ton). Detta funkar kanon, men utan någon form av tempco så driftar chippen lite när värmen ökar.
Driftningen är dock linjär. Så här finns tre möjligheter. Let it bee och insup själen av det analoga ljudet. Addrea en tempco lösning i hårdvaran. Gör autotunen periodiserat (typ vid byte av patch eller liknande) den grundläggande autotuningen stegar igenom alla 120 tonerna, men för att kompensera drift tror jag det räcker med ett "stick prov" i mitten på skalan, då driften är linjär. Ett sådant stickprov går vindssnabbt.

11) En vanlig buffer för utgångssignalen.

Exit planen för hela detta är en polyfon (med allt godis som 4 osc (10 vågformer) per röst och med uppskattade filter lösningar innehållande lite okonventionella möjligheter (SSM arkitetktur och CEM arkitektur ihop)
Där varje röst är helt autonom (inga S&H och alla parametrar i röstkortet).
Varje röstkort styrs via I2C från ett centralt styrkort som sköter kontrollplanet (alla pottar, knappar och grejor man vill styra allt med). Då I2C är så pass snabbt så kommer det vara plånboken som styr antal röstkort i praktiken.

Detta gör att man kan tilldela olika ljud att antal röstkort och separat styra respektive grupp. Så med andra ord en mutitimbral analog.
I min värld ganska coola möjligheter (splits, stacking osv.)

Detta är givetvis en liten "resa" men jag har faktiskt en komplett fungerande röst idag (med filter och EG's) som spelar via USB MIDI om än bara med en vågform åt gången och där jag styr de mest banala grejorna (Resonans, Cutoff och PW) med CC.
Det återstår en hel del. Vilda tankar om 6st LFO'er med massa intressanta möjligheter (stretcha samma data som bygger de arbiträra vågformerna över tid, köra LFO'n ett pass, baklänges osv osv.) vilket är fullt realistiskt då detta "bara" är kodning och processorkraft som avgränsar.
Fixa lite pluin/plugout för extern CV, flera audio utgångar.
Jag har även en vidlyftig tanke om att i slutändan kanske pilla in ett FXCore chip från Exeperimental Noize på varje röstkort, för nära på obegränsade möjligheter till effekter.

Detta vart nog forumets längsta förklaring på senaste kretskortet :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av hcb »

>Detta vart nog forumets längsta förklaring på senaste kretskortet :-)

Men nog en av de bästa. Detta är sann SEF-kvalitet, tack för inlägget!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

>>Detta vart nog forumets längsta förklaring på senaste kretskortet :-)

>Men nog en av de bästa. Detta är sann SEF-kvalitet, tack för inlägget!

Och ett RIKTIGT elektronikprojekt (synt). 8)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Oskar »

Här hamnar ofta sådant man skulle vilja ha en egen tråd om, Topnotch och syntkortet var en sådan :bravo:
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av svenne1985 »

Har göra ett tag framåt nu för inte gå ner sig (de ovan och det som kom idag och de som är på väg)
...

Något hände med det första kortet blev kortslutning på 74ac14 delen ... Finns ingen kortis på tomma kort så..... Ja intressant, så jävligt så regulatorn explodera. Kul.

Pam24 delen fungerar dock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av mankan »

Gratiskort från allpcb.com, switchregulator upp till 60V in, 2.5A. Tog lite "learning by burning" men nu funkar det. Korten på bilden är bestyckade för 5 resp 24V ut. Testade löda en del med pasta och varmluft. Förstår att man använder spruta och kanyl för pastan, dutta med skalpell var inte helt enkelt.
24V_and_5V_small.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av ie »

Testade Allpcb gratiserbjudande och är supernöjd att de även fixade eget format på kortet gratis. (Inte bara fyrkantigt.)

En "hat" till RPi för Xbee-moduler.
20211005_122940.jpg
Edit: Fattar inte varför första bilden kommer dubbelt.
EDIT: Tog bort dubbel bild. /GeekJoan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Swech »

Labbat med etstanken
Ett kort för RS485-RS232 med intelligens
Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av X-IL »

ie skrev: 9 oktober 2021, 18:13:20 Edit: Fattar inte varför första bilden kommer dubbelt.
Finns en bugg i tapatalk som ger den effekten. När jag postar bilder där går jag in och editerar koden sen. Kommer inte ihåg nu men tror att alla bilder får samma index.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av svenne1985 »

Kanske är tråkigt kort men det växlar mellan serie/parallela lindingar på transformator... Verkar tilllochmed fungera. Återstår se om de fungerar med standard relä (hade inte sådana så fick rita separat för del relä hade).

Behövs större hål till relä och likriktare. Annars verkar allt i designen ha blivit rätt på första försöket.

Ja det är förberett för serie kondensatorer men går bygla en om inte används.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ny skön färg ....
IMG_1731.JPG
Det här ska bli en 128-stegs sekvenser, men jag har mycket kvar även när jag lött klart detta kort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av ELTompa »

Godisfärg 😀
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag funderar på att kleta in det med gelegodiset jag köpte på Lidl och slicka av det. Kanske tom knapra lite på det ...

Det här är JLCPCBs nya färg och utan extra kostnad.
Skriv svar