Schackpjäskastare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eboplasm
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 februari 2004, 15:52:08
Ort: Sandviken

Schackpjäskastare

Inlägg av Eboplasm »

Hej,

jag är ny på det här exellenta forumet, samt relativt ny inom elektronikpysslandets ädla konst. En liten pryl jag skulle vilja bygga, som en effekt :), är en schackpjäskastare.
Jag hade tänkt mig följande..

Under en av schackpjäserna infäster man en magnet. Och under en av rutorna på brädet sätter jag en elektromagnet, som repellerar magneten infäst i pjäsen. Jag skulle vilja att elektromagneten bara aktiverades under en kort period strax efter det att spelaren ställt ner pjäsen på den speciella rutan.
Alltså.
1. Pjäsen ställs på den specifika rutan.
2. Kretsen känner av att pjäsen står på rutan. Kanske ska pjäsen vila i 1-2 sekunder, för att undvika att den aktiveras om man bara snabbt drar pjäsen över rutan.
3. Kretsen aktiverar elektromagneten och slungar iväg schackpjäsen.

Är det någon som har lite konstruktiva idéer hur man skulle bygga något dylikt och hur stor spole som krävs för att skicka iväg en schackpjäs.

I framtiden funderar jag på att utveckla idén vidare att kanske montera elektromagneter under varje koordinat och kanske kunna fjärrstyra brädet med en fjärrkontroll..

Fråga mig inte varför jag vill ha nåt sånt här, jag bara vill.. =)

mvh
A
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Det borde vara svårt att få det tillräckligt smidigt. Du ska kunna gömma magneterna elektroniken och batterierna.

Om det är ett bordsschack det är frågan om så borde det gå att genomföra men om det är ett vanligt bräde så blir det nog svårt.
Eboplasm
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 februari 2004, 15:52:08
Ort: Sandviken

Inlägg av Eboplasm »

Jag glömde tillägga att det naturligtvis ska vara ett bordsschack.. =)
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Låter ju kul! Påminn mig om att aldrig spela schack med dig :D

Du behöver nog en ganska stor strömspik i spolen för att få bra fart på pjäsen, så en ganska liten spole är nog bäst. (En stor induktans dämpar strömmen för mycket.)
Ladda en kondensator med likriktad nätspänning och ladda sen ur den i spolen. Energin (Joule) i en kondensator är 0,5U^2*C, sen får någon annan ta över och räkna ut hur många Joule det krävs för att kasta en schackpjäs...
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av mac »

Antag att verkningsgraden är 100%.
Höjden som schackpjäsen kastas blir då lika med Energin (i Joule) delat med schackpjäsens vikt (i kg) gånger tyngdaccelerationen (9,8 m/s^2)

Detta sätt att räkna förutsätter dock att all energi i kondensatorn överförs till rörelseenergi i schackpjäsen, vilket är fullständigt orimligt.

Ska man få en någorlunda vettig teoretisk beräkning blir det rysligt komplic erat. (ett par besvärliga integraler). Därför är det bättre att helt enkelt prova.

För att få någon som helst verkningsgrad på det hela, är det viktigt att dels ha så kort avstånd mellan elektromagneten och pjäsen som möjligt, dels att permanentmagneten i pjäsen är mycket stark.
Eboplasm
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 februari 2004, 15:52:08
Ort: Sandviken

Inlägg av Eboplasm »

Ungefär vilka strömmar pratar vi om? Och om jag ska ha en ganska liten spole, på ett ungefär hur många varv ska det vara och vad ska det vara för dimesion på tråden?

Det skulle vara roligt att slippa använda mig av nätspänning för att mata kondensatorn. Skulle man kunna transformera upp ström från säg ett ack på typ 12 v?

Jag hade tänkt att använda mig av en ganska liten, men stark neodymmagnet jag köpte för ett tag sedan...
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Prova med att bara linda en spole med inte allt för tjock tråd. 12v räcker, du laddar upp kondensatorn och den i sin tur laddas ur till spolen osv......
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Kunde inte släppa det här, så nu har jag experimenterat lite och lyckats kasta en NIB-magnet en halvmeter upp i luften.

Spole: D=20, L=40 ~66 varv 0,6mm tråd.
Konding:E-lyt 1500uF laddad till 324 V = 78,7 J.
Magnet: ~2*15*15mm från en gammal hårddisk.

Jag testade inte med andra spolar, men det gick lite bättre med en M10 skruv som kärna. Uppkopplingen var ganska hafsigt gjord med klena kablar så toppströmmen var väl inte på topp :lol: heller.

Sen är ju frågan vad en e-lyt tycker om att laddas ur i nästan ren kortslutning...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

fotoflashkondensator är nog bättre :)
Eboplasm
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 februari 2004, 15:52:08
Ort: Sandviken

Inlägg av Eboplasm »

Sparkz:
Tackar så mycket för dina experimentdata, nu vet jag på ett ungefär hur jag ska börja i alla fall... :)

Går det att rippa en gammal fotoblixt och ladda ur den kondensatorn till en spole istället för till blixtröret?

//A
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kondensatorn i en blixt är nog på tok för liten.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Kondensatorn i engångs kameror och liknande är nog for små men de som kommer från lite störe blixtar kan nog fungera, det är ganska bra kräm i dom.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tänkte mest på att den som det testades med inte var någon liten pjas.
Konding:E-lyt 1500uF laddad till 324 V. Det är en ganska stor sak.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Mmm, lite mindre än en 33cl drickaburk.

Jag provade faktiskt att lägga en plastbit (fot från en mikrougn) på magneten. Gick inte så bra, den hoppade till lite bara... Det är ju en svängningskrets (272 Hz om jag har räknat rätt:) egentligen så magneten måste iväg en bra bit innan polariteten över spolen vänder och börjar attrahera magneten igen. En diod i serie kanske?

Fotoflashkondingar kan fungera, men man får väl ha några stycken. Vad händer med engångskameror efter att dom lämnas in? Man kanske kan tigga till sig några på ett fotolab...


EDIT: fortsätter lite.
Högre spänning är bättre än större kondensator, energin är ju proportionell mot kvadraten på spänningen. exempel:

10v, 10uF = 0,5 mJ
10v, 100uF = 5 mJ
100v, 10uF = 50 mJ
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jag tog oxå och testade det här:
Spole 0.6mm 70varv
700uf 325v
en liten neodym magnet 5*5mm

det slutade med att den hoppade långt ut i rummet så att jag inte höll på att hitta den igen,senare när jag limade fast ett kvarts sudd på den så hoppade den bara 5-10cm

när jag sedan provade med en konding från en engångskamera 120uf så rörde den sig inte alls.
Skriv svar