Lägre gräns för 12V blybatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av bearing »

Någon sån enkel spänningsbaserad gräns har väl alla sånna boxar.

Men det är bara räkning av amperetimmar som kan ge en konsekvent energimängd.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av pi314 »

Att ha kunskap om batteriets kapacitet har definitivt ett värde.

Senast som jag hade bilen inne på service så fick jag en utskrift med batteriets återstående kapacitet, i procent.

Jag är ganska säker på att instrumentet som tar fram kapacitetsvärdet inte djupurladdar batteriet när det mäter.

Men, hur går mätningen till?

/Pi
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Teknikern »

Min vilda gissning är att en sån mätare bara är en upphottad "batterigrill" med skrivare som under belastning mäter tiden det tar att sänka spänningen till ett visst värde. Jag har en gammaldags batterigrill, där finns ju ett instrument som talar om vad spänningen är på batteriet, sen belastar man det i 60 sekunder och tittar på mätaren hur långt den sjunker och får då reda på om det är dags för ett nytt startbatteri. Givetvis kan man mäta cykliska batterier också, ju snabbare mätaren sjunker dess sämre är batteriet. Jag har mätt batterier med toppenbra spänning som dör direkt man belastar dom så allt kan hända.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av adent »

Palle500:as länkar var väldigt intressant läsning. T.ex.:

"Is capacity “lost” at high rates of discharge?

Section 2.5.3 cites the example of a battery where the rated capacity under a 20-hour discharge was 200 Ah,
thus C20 = 200 Ah. The corresponding discharge current is:
I20 = C20 / 20 = 10 A
Under a discharge current of 200 A the battery was flat in 30 minutes. So although we started with a 200 Ah
battery, it was flat after discharging only 100 Ah.
This does not mean that, with a discharge current of 200 A, the 100 Ah capacity difference (C20 - C1 = 200 –
100 = 100 Ah) has “disappeared”. What happens is that the chemical process (diffusion, see sect. 2.2.3.) is
progressing too slowly, so that the voltage becomes unacceptably low. A battery discharged with 200 A and
“flat” in 30 minutes will therefore also be (nearly) fully charged again after recharging 100 Ah, while the same
battery which is discharged with I20 = 10 A and is flat in 20 hours will be nearly fully charged after recharging
200 Ah.
In fact a battery which has been discharged at a very high rate will recover over time and the remaining
capacity can be retrieved after the battery has been left at rest for several hours or a day. "
MiaM
Inlägg: 9905
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av MiaM »

Hur lång tid kan man köra kyl och frys på ett bilbatteri?

Om vi hyptetiskt tänker oss ett batteri som faktiskt kan lämna ca 60Ah och ger 12V hela tiden, d.v.s. mer än ett riktigt bilbatteri, så blir det 720Wh. En snabbgoogling ger första bästa kanske tveksamma resultat att kyl/frys kan dra från 100W per styck. Det blir alltså som bäst tre timmars drifttid vardera.

Om vi istället lägger till att batteriet med 50% urladdningsgräns såklart får halva kapaciteten, så får vi en och en halv timmes drifttid vardera. Med förluster, lägre spänning vid effektuttag och slitet batteri så kan de kanske vara igång trekvart vardera.

Jag har gjort lite praktiska studier med ett sjuttiotalskylskåp med trasig termostat. Om man kör det 15 min per timme så håller det lagom temperatur om det är säg drygt 15 grader inomhus, medan om man kör det 15 min per 45 minuter så håller det lagom temperatur om det är cirka 20 grader inomhus.

En väldigt gravt förenklad slutsats med stora osäkerheter är alltså att ett halvdant bilbatteri kan kanske driva ett kylskåp och en frys under två faktiska timmar (dvs två timmar på klockan snarare än två timmars körning av kompressorn). Detta förutsätter att både kyl och frys drar lika mycket effekt vid drift, denna effekt är vad en ny kyl drar samt att isolationsgraden v.s. kompressoreffekt är som ett halvdåligt sjuttiotalskylskåp. Ett bättre kylskåp lär dra mindre, men det säger sig självt att en frys som har dörr snarare än lucka lär å andra sidan dra mer. Hur som helst så rör det sig om några timmar som bäst.

Undrar om man inte får längre reservtid om man helt enkelt lägger in en stor metallklump i kylen? Med stor avser jag massan, inte nödvändigtvis att den tar upp mycket plats. Har inte koll på vilken rimligt anskaffningsbar metall som har högst värmelagring per volym, men t.ex. aluminium har ju utmärkt värmeledning så en rejäl kylfläns (med vassa kanter nedslipade så att ingen skadar sig på den) monterad på lämplig metallkloss kanske duger långt?

Annars är det förstås ett kul projekt att syssla med solenergi osv. Jag är absolut för! :tumupp: :tumupp: Misstänker dock att det kan kanske vara bättre att låta solprojektet driva sånt som t.ex. modem eller motsvarande för internetanslutning. Trots allt så är ju internet längst ner på Maslovs behovstrappa :D
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Biker »

Kanske effektivare o kyla kylklampar av 2.5l dunkar i en 12v kompressorbox på 35-40 liter.

På max så drar dom 5ah o vill då komma nedåt -18 hela tiden.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av hummel »

På hur lång tid drar/förbrukar den 5Ah?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Biker »

En timma....
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Biker »

Sånna här boxar

https://www.seasea.se/kylbox-ocean-comfort-45l

Enkla o köra som backupplåda eller som kylklampsfabrik förutom på camping/båt semester

En 50-100W panel,en mpp regulator o ett 60-100Ah batteri klarar o driva lådan från april-okt typ oavbrutet.

Kankse inte vid -20 för det kan ju vara mulet en vecka men iaf vid 5 minus kanske

Tror dom kan fås loss för bra pris med tanke på att folk drar in på nöjen , betalade 2500 spänn

Livslängden är bra , Xxargs har kört sin lilla dometic i 15år som drickakyl eller va de va
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av nifelheim »

en kyl med frysfack som denna
https://www.vitvaruexperten.com/kyla/ky ... s-8835-vit
drar 110 kWh per år, ger ca 300Wh per dygn,
med 0,7 kWh i ett "bilbatteri" borde driftstiden iallafall bli två dygn. ?

Ett äldre/större skåp kanske inte ens hälften :)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Biker »

Finns ju värmedrivna skåp som går på gasolåga oxå

Den kan köras med annan låga som fotogen,sprit,späck eller ved

Vedeldat kykskåp/frys -prepperfrys :mrgreen:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av 4kTRB »

Akai skrev: 24 maj 2022, 20:48:03 Jag skulle aldrig våga ladda ur ett gammalt batteri till 9-10V det är stor risk att det aldrig går att ladda igen.

Läs databladet på ett nytt dyrt batteri för cyklisk användning, de klarar inte alls många totala urladdningar innan de tappar ordentligt av sin kapacitet.
Köpte ett bilbatteri på skroten för 200kr och det fungerade hur bra som helst i 2 år. Sedan blev det väldigt tomt så när jag laddade det med min CTEK ett antal gånger utan att det blev liv i så köptes ett nytt. Jag sparade det dåliga och har haft det som tyngd i 2 år. Sedan fick jag en idé att testa att ladda det med runt 15V i 2 veckor. Spänningen låg endast på några volt när jag började ladda. Nu använder ja detta batteri i bilen på nytt och det fungerar lika bra igen, laddar jättefint också om det behövs!
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Akai »

Det är nog snarare tur än något annat, dessutom har batteriet högst troligt förlorat mycket av sin kapacitet av att stå helt urladdat längre tid.

Men absolut, ibland blir man förvånad över vad vissa batterier överlever. Och andra batterier som tas omhand ordentligt efter alla konstens regler går sönder utan att man förstår varför.

Jag fick ett lastbilsbatteri av en vänn, det visade sig ha kommit olja i det på nå vis, men det fungerade precis lika bra ändå.. konstigt nog.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av 4kTRB »

Jag använde det nu på en semestertripp om 370mil under 3 veckor. Vecka 2 på en camping i Dikanäs glömde jag
att stänga av min medhavda kylbox som drar 4A. På morgonen funkade fortfarande kylboxen om än lite slöare snurr på fläkten,
men startmotorn orkade inte runt. Jag hade med mig mitt andra nya batteri och bytte med.
Nu har jag återigen det jag köpte på skroten och kör med. Fungerar finfint.
Skriv svar