Se skillnad på synkronmotor och asynkronmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ttt
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 maj 2022, 21:12:36

Se skillnad på synkronmotor och asynkronmotor

Inlägg av ttt »

Tjenare, har en fråga angående synkronmotorer och asynkronmotorer. Kan man se skillnaden på dessa på utsidan? Har ett Cheva V8 elverk med trasig generator och efter mycket läsande på detta och andra forum har jag (tror jag?) kommit fram till att jag skulle kunna använda mig av en synkronmotor för att generera ström. Har kikat runt med gamla skrotnissar här i byn och hittat en drös med elmotorer, men hur ska jag veta om det är synkronmotorer eller asynkronmotorer jag hittat?
Som jag har förstått det så är synkronmotorer mycket simplare att generera ström med än asynkronmotorer. Där av min fråga, kan man från utsidan se skillnad på dessa?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Se skillnad på synkronmotor och asynkronmotor

Inlägg av TomasL »

Fysiskt sett, troligen inte, synkronmotorn har en rotorlindning, ansluten med borstar/kol för magnetiseringen, asynkronmotorn saknar detta.
Typexempel på en synkrongenerator är en vanlig bilgenerator.
Synkrongeneratorn måste ha en extern strömförsörjning för magnetisering, för att kunna fungera.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Se skillnad på synkronmotor och asynkronmotor

Inlägg av danei »

Synkronmotorer är tämligen ovanliga. De förekommer kanske i servon och liknande, men då är de för små.
En synkronmotor går inte att starta genom att bara ansluta den till elnätet, så de är inte särskilt praktiska. I alla fall inte innan frekvensomformare blev någorlunda billigt.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Se skillnad på synkronmotor och asynkronmotor

Inlägg av Haralt »

Vad sitter det för generator nu då i Cheva V8 elverket, asynkrongenerator eller synkrongenerator?

Han har väl en bensinmotor i Cheva V8 elverket för att starta synkrongeneratorn om nu en synkronmotor väljs som generator.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Se skillnad på synkronmotor och asynkronmotor

Inlägg av säter »

Det är nog lättare att hitta en synkrongenerator på skroten, än en synkronmotor.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Se skillnad på synkronmotor och asynkronmotor

Inlägg av Janson1 »

Tag en bild på motorn/generatorn. Det vanligaste är nog synkrongenerator. Då går motorn med ett exakt varvtal, tex 3000 rpm för 2 polig och 1500 rpm för 4 polig generator (vid 50 hz). En del elverk har asynkrona generatorer och då görs generators spänning/ström om till exakt 50 hz via en inverter. Med ett sådant elverk kan motorn gå på lågvarv vid liten belastning och sen öka varvtalet när belastningen ökar, den blir mer bränslesnål och mer exakt i frekvens men dyrare...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Se skillnad på synkronmotor och asynkronmotor

Inlägg av säter »

Ja, en bild på hela aggregatet vore bra.
Skriv svar