Avlyssna signal utan att påverka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av GeekJoan »

Jag håller ju på med flipper som ni redan vet. I flipperspel så är det en ir-diod och en photodiod som håller koll på om det ligger kulor i spelet. Enkelt, kulan bryter ljusstrålen och med andra ord så är det en kula där.
Men ibland så går dessa dioder sönder. Nästan uteslutande så är det sändarsidan som pajar. Man kan skruva ner kortet och kolla med mobilkameran om ir-dioderna lyser. Men då hade jag en tanke att om jag stoppar in en "display" på mottagarsidan så ser jag direkt om något är knas.

Så vad jag skulle vilja ha hjälp med är att lyssna av utgående signal på mottagarsidan utan att påverka signalen för mycket för då tror jag cpukortet kommer klaga om jag snor tex 2v från signalen.
optoboard.png
Så vad skulle jag kunna använda för att lyssna på signalen utan att dra ner den för mycket. Tänkte en "display" i form av vanliga led som lyser om signalen är där.
Kopplar in mig efter J1 och sätter kabeln som skulle vara där i mitt "displaykort".

Typ nått sån här:
opto.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av MadModder »

Du vill alltså ha en liten mojäng som du stoppar in mellan J1 och kabelhärvans kontakt?
Det ser ut som utsignalerna antingen är jordade eller inget alls.
Du skulle kunna använda dig av småsignaltransistorer av PNP-typ för att driva varsin lysdiod.
Med transistorer med en hfe på runt 300 skulle du kunna ha ett motstånd på 100k från varje signal till respektive bas.
Basströmmen blir då lite drygt 100µA, och det kommer inte ens märkas.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av Palle500 »

Tänk på att signalen i kontaktdonet är en digital signal on/off den visar inte om det är på gränsen att vilja slå om.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av MadModder »

Egentligen skulle man kanske vilja se lite mer analogt direkt från opto1 2 3 4 osv.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av Icecap »

Utgångssignalerna går ju via var sin komparator så de torde vara väldigt digitala.
Att sniffa signalerna medelst en transistor per signal (även utan darlington) borde vara enkelt och inte belasta nämnvärd, jag hade - till ett så pass viktigt verktyg - tagit ett par op-amp*4 och skyddad ingångarna med avseende på överspänning osv och planerat efter minimal belastning.

Sedan kunde tröskelpunkten ställas in, en för alla och säker indikering ville vara i mål.

Alternativt använda en μC (analoga in), skydda o visa med utgångar.
Minimal belastning, enkel elektronik
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av GeekJoan »

På de nyare spelen så är dom lite enklare...
opto.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av Glenn »

Är dte "finn fem fel" på den sista bilden där ? :D
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av Palle500 »

För att se analoga tröskeln så kan du använda en IC-testklämma för DIL-14 som du sätter på en av de två komparatorerna. Sen ansluter du på klämman 4 signaler från IR transistorn till OP ingången, en signal på tröskelvärdet och spänningsmatning från ben 3 och 12. Du kan nog löda fast ett litet kretskort direkt på klämman. Sen är det enkelt att klämma dit den på de kretskort du vill testa signalerna på.

Edit
Missade det nya schemat. Där verkar det även vara aktiv hög signal. På det första kortet är det aktiv låg signal?
Inte finn fem utan finn åtta fel
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av GeekJoan »

Det är för trångt för att sätta något direkt på kretsarna.
ballt.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av Mindmapper »

En sak du kan göra är 7 st LED. Anod på varje LED kopplade upp till 12V via var sin resistor. Katod till signalen från kortet. +12V och GND får du leda in till kortet med fotodioderna. +12V behöver du bara leda in till LED.

Den nyare varianten får du koppla 7st LED med anod upp till +12V sedan via resistor för strömbegränsning ner till kollektor på en NPN transistor (FET går också bra).
Transistorerna styrs via fotodioderna. Eftersom transistorerna måste kopplas till GND behövs både +12V och GND in till detta kort. Resistorer till basen på varje transistor behövs också.

Alternativet är att använda uP. Du kan då använda en uppsättning LED. Men du behöver anpassa insignalerna och ha en omkopplare som kopplar om mellan de båda lösningarna. Du behöver också passande kontakter till båda lösningarna.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av GeekJoan »

Kanske kan skippa att det går tillbaks till cpu'n och bara strömsätta kortet och ta signalerna utan att skicka dom vidare. Borde göra det hela betydligt lättare.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av Palle500 »

Borde inte störa CPU signalerna om du kör med strömsnåla LED direktkopplade med ett strömbegränsningsmotstånd.
Du har inte ett korrekt schema för den senaste varianten? För inga namn stämmer på det schemat.
Du kan ju även bygga en fristående testare som du endast kopplar mot sensorkortet och låta ett 9 V batteri driva kortet via en steppup modul till 12 V.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av GeekJoan »

Inget batteri.
Det är korrekt schema. Du kan få en annan variant till ett ännu nyare spel.
opto2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av GeekJoan »

Är jag helt ute och seglar?
opto3.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Avlyssna signal utan att påverka

Inlägg av MadModder »

LM339 klara inte att driva 20mA.
Välj istället starka lysdioder och t.ex 4,7k-motstånd.
Sen ska de anslutas till 12V, pin 11/12, eftersom aktiv signal är låg.

De nya spelen utan opampar verkar ha plussignaler ut så då ska alla lysdioder vändas, och motstånden kopplas till jord.

Det blir en testare för gamla, och en testare för nya.
Skriv svar