3.6V zenerdiod läker 82.7 uA - Är detta normalt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 3.6V zenerdiod läker 82.7 uA - Är detta normalt?

Inlägg av Mindmapper »

Klas-Kenny skrev: 19 maj 2022, 22:12:38 Nej.
DanielM har en 3V6 diod som vid 2.17V leder 5 µA.

Och med tanke på att kurvan visar att en 3V3 börjar leda strax under 2V och en 3V9 börjar leda vid strax under 3V, så tycker jag att det stämmer väldigt bra.
Skalan är ju i mA, inte µA, så "nära 0" på den kurvan är ju nära 5 µA.
Om du läser tabellen som DanielM skickade så är 5uA vid 1V. Konstigt att den är samma sedan när kurvan börjar svänga. Du kan inte avläsa med någon noggrannhet på den delen av kurvan.
Spridningen på olika dioder är säkert väldigt stor just där.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: 3.6V zenerdiod läker 82.7 uA - Är detta normalt?

Inlägg av DanielM »

Här är databladet om någon undrar.
https://datasheet.lcsc.com/lcsc/1809060 ... 118564.pdf

Om ni undrar vad jag pysslar med så har jag konfigurerat min Sigma-Delta ADC på 16-bit för min F3-serie processor från ST. Den har en bra upplösning.
Jag kan mäta mellan 0 till väldigt precis 25mA. Helt OK enligt mig.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 3.6V zenerdiod läker 82.7 uA - Är detta normalt?

Inlägg av Mindmapper »

DanielM skrev: 19 maj 2022, 23:06:11 Som tur så skyddar PTC motståndet.
Visst reagerar bara PTC motståndet på ökad temperatur, eller är det massa annat också?
Hade lite vatten på mina PTC motstånd och då märkte jag att fallströmmen skedde inte vid 30mA. Antar att det blev en avkylningseffekt?
Jag har rengjort mitt kretskort efter ombyte från 10 kOhm till 160 ohm.
Vad vill du egentligen uppnå?
Jag frågade tidigare men fick inget svar.
Typiskt dig att komma med en frågeställning och sedan dölja en massa konstigheter som ställer allt annat på kant.
Fram med allt nu.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 3.6V zenerdiod läker 82.7 uA - Är detta normalt?

Inlägg av Mindmapper »

DanielM skrev: 19 maj 2022, 23:38:09 Här är databladet om någon undrar.
https://datasheet.lcsc.com/lcsc/1809060 ... 118564.pdf

Om ni undrar vad jag pysslar med så har jag konfigurerat min Sigma-Delta ADC på 16-bit för min F3-serie processor från ST. Den har en bra upplösning.
Jag kan mäta mellan 0 till väldigt precis 25mA. Helt OK enligt mig.
Du ska alltså mäta ström.
Om 160 ohms motståndet lossnar eller får avbrott får du i princip inget spänningsfall i PTC och får förmodligen hela spänningen som driver strömmen till resistorn som skyddar zenern.
Dimensionera efter detta. Överskrider du effekten för zenern får du byta till en annan.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: 3.6V zenerdiod läker 82.7 uA - Är detta normalt?

Inlägg av DanielM »

Fram med allt?
Visst, jag kan ladda upp hela projektet om så önskas.

Med tanke på att mitt PTC motstånd ökar sin resistans så fort jag passerar 30mA och det spelar ingen roll om jag vräker på 24V eller mer. PTC motståndet totalt vägrar att släppa igenom ström.
Zenerdioden har en effekt på 350mW.
Jag har ca 3.8V över zenerdioden vid 30mA igenom PTC motståndet. Låt säga att 160 ohm motståndet mot jord lossnar.

3.8V * 30mA = 0.114 W

Alltså jag är under gränsen på 350mW.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 3.6V zenerdiod läker 82.7 uA - Är detta normalt?

Inlägg av Mindmapper »

Om 160 ohms motståndet lossnar vad säger då Kirchoffs lag om strömmar?
Vad säger ohms lag om de 30mA du hade innan resistorn lossnade?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 3.6V zenerdiod läker 82.7 uA - Är detta normalt?

Inlägg av Klas-Kenny »

Mindmapper skrev: 19 maj 2022, 23:33:46 Om du läser tabellen som DanielM skickade så är 5uA vid 1V. Konstigt att den är samma sedan när kurvan börjar svänga. Du kan inte avläsa med någon noggrannhet på den delen av kurvan.
Spridningen på olika dioder är säkert väldigt stor just där.
Såklart kan man inte avläsa med någon noggrannhet exakt vilken ström man får vid låga spänningar. Men det är ingen som gjort heller, jag har bara påstått att TS resultat är vad man kan förvänta sig, utifrån den kurvan.
Tabellen säger MAX 5µA vid 1V. Och det stämmer ju för TS, eftersom att han kommer ända upp i över 2V innan dioden börjar leda så mycket som 5µA.
Men att zenerdioden förväntas börja leda nämnvärt vid strax över 2V kan man utläsa, och framför allt att vid 3V som TS försöker få ut så leder den ganska mycket (uppåt några mA), vilket är problemet som TS frågade efter.

TS verkade tro att en zenerdiod beter sig idealt, alltså att den leder *ingenting* fram till sin nominella zener-spänning. Grafen visar tydligt att så inte är fallet. Det är vad jag ville poängtera.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: 3.6V zenerdiod läker 82.7 uA - Är detta normalt?

Inlägg av Janson1 »

Daniel: Jag tror du skall se PTC-motståndet som en trög säkring. Först rusar strömmen, sedan blir den varm och bryter strömmen. Men då har både ström och spänning funnits en stund. Mao. lita inte på att ett PTC är den totala lösningen... Sen så tror jag att det är bra att zenern leder lite redan från början, då är den aktiverad och blir mycket snabbare på att leda mer vid ev överspänning. Sen så måste man prova ut hur mycket zenern stör din annars noggranna mätning och ev kompensera detta. Det är värmeberoende men med så låg ström så blir det ingen värmeökning att tala om?
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: 3.6V zenerdiod läker 82.7 uA - Är detta normalt?

Inlägg av Pucco »

Det normala sättet att skydda en ingång utan att påverka för mycket är att använda två vanliga dioder och en transientskyddsdiod eller zenerdiod.
Samma koppling med två dioder sitter redan på ingångspaden på CPUn för skydd mot ESD.
Skärmbild 2022-05-20 095153.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: 3.6V zenerdiod läker 82.7 uA - Är detta normalt?

Inlägg av DanielM »

Janson1 skrev: 20 maj 2022, 08:36:03 Daniel: Jag tror du skall se PTC-motståndet som en trög säkring. Först rusar strömmen, sedan blir den varm och bryter strömmen. Men då har både ström och spänning funnits en stund. Mao. lita inte på att ett PTC är den totala lösningen... Sen så tror jag att det är bra att zenern leder lite redan från början, då är den aktiverad och blir mycket snabbare på att leda mer vid ev överspänning. Sen så måste man prova ut hur mycket zenern stör din annars noggranna mätning och ev kompensera detta. Det är värmeberoende men med så låg ström så blir det ingen värmeökning att tala om?
Jag vet att PTC är trögt, men dessa dessa PTC:er som jag har, är enormt snabba. Smackar jag på 12V så kommer jag över 4V men det är en superkort tid. Min ST processor ska kunna klara spänningsspikar på några millisekunder enligt datablad.
Skärmklipp.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar