24VDC matning till apparatskåp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av FormerMazda »

Ska bygga mig ett litet apparatskåp för lite automation i huset.
Det byggs med standardprylar för branschen, så allt är 24VDC, PLCn och dess I/O-moduler med mera.

Nu har jag en knippe UPS-batterier, ganska exakt dessa:
https://www.conrad.se/p/gnb-marathon-ex ... ing-617813
Så det är bly AGM då.

Frågan:
Jag vill ju ladda dessa batterier samtidigt som jag använder dom, typ online-UPS.
Ett vanligt 24VDC-spagg kommer ju inte funka om strömmen har gått och batterierna sen behöver laddning, då lär strömmen bli för hög.
Ska man istället sätta en vanlig laddare till batterierna?
Och sen borde jag ha ett underspänningsskydd förstås, så inte pryttlarna i skåpet tar skada när man gå under viss spänning. Eller batterierna för den delen.

(Och varför får jag en känsla av att jag redan har ställt frågan? Déjà vu?)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av AndLi »

Du kan väl sätta ett spänningsaggregat med strömbegränsning? Så laddar jag min starthjälp...

Eller bara en laddare med underhållsladdnings mode..

Och ju ett lågspänningsskydd kan nog vara bra, kolla in lastbils/husbil världen, iof är mycket 12V men det finns för 24V med...
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av FormerMazda »

Spänningsaggregat (hädanefter spagg) med strömbegränsning? Finns det som färdig pryl för 24V?

Men läser jag om laddning på sida:
https://celltech.se/sv/batteriskolan-del-2/
AGM Batterier - Blybatterier
AGM batterier, eller blybatterier, laddas med en konstant spänning, eventuellt i flera steg på mera avancerade laddare. Ett slutet 12V batteri kan till exempel laddas upp med 14,4V under en begränsad tid (bulkfasen), oftast runt 5-8 timmar, därefter går laddaren över till 13,65-13,8V (utjämnings eller underhållsfasen) eller kopplas bort för att förhindra överladdning, gasning och förlust av elektrolyt. Övergången kan vara timerstyrd eller styrd av att laddströmmen kommit ner till ett visst värde. Ofta används det sistnämnda och med timern som säkerhetsåtgärd.

Samma batterityp kan även vara konstant inkopplat på laddaren (stand-by drift, parallelldrift) Laddaren ska då vara inställd på 13,65-13,8V. Alla spänningar ovan gäller vid 20° C, vid avvikande temperaturer mer än +/- 5° justeras spänningen, oftast med 3-5mV/°C och cell. Batteritillverkarens rekommendationer ska alltid följas.

Vid urladdade batterier kan strömmen initialt gå upp till ganska höga värden, laddaren måste därför ha en begränsning som normalt ska vara max 0,3C, det vill säga en tredjedel av batteriets nominella kapacitet.
Så skulle jag i så fall kunna ha ett strömbegränsat spagg som ger max 2x13,8V=27,6V.
Detta skulle hålla batterierna ständigt fulladdade utan att överladda dom.
Strömbegränsningen anges till max 0,3C, i mitt fall med 35Ah batterier så max 10A typ.

PLCn specar: 24 V DC (-15 %/+20 %)
Så 20,4V - 28,8V.
Då borde den klara batteridriften och laddningen ganska galant.

Fortfarande är jag bara på frågan om laddningen av batterierna, och hur överiga saker mår av laddningen. Och vad tror ni om ovan teorier?
Underspänningen och hanteringen av denna är en annan fråga, men en sak i taget. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av AndLi »

> laddas med en konstant spänning
Jag tycker det låter som en konstig beskrivning, spänningen över batteripolerna brukar väl öka under laddning, man laddar väl till en önskad spänning?
Och som de själva nämner begränsas lämpligen strömmen till 0.3C, begränsar man strömmen kommer spänningen automatiskt sjunka...

Men under underhållsfasen kan jag hålla med om att man kan ligga med konstant spänning, eftersom strömmen då är låg..

Så länge du laddar under 28.8V så ska det väl gå bra att köra PLC samtidigt.

Spänningsaggregat finns väl i alla olika former, jag kanske mer tänker åt hållet labbaggregat..
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av FormerMazda »

Tänker också labbaggregat, samtidigt som jag undrar om det är gjort för 24/7 drift så att säga?

Kom på att jag i gömmorna har ett par DIN-monterade prylar: "PGX433 Emergency Opener" (hittar INGEN info på nätet om dessa..)
Ser professionellt tillverkade ut på alla de vis, innehåller en knippe större kondingar från Rubycon på 16V 4700uF.
Denna matas 24VDC, och då drar ett relä och kondingarna laddas samt två poler matas som bypass. Tänk matning till last.
När 24V försvinner släpper reläet och lasten kopplas mot kondingarna. Det udda i detta är att de laddas bara till 12V..
Så dessa har ingen användbar funktion som dom är, men, med två sådana får jag ju en knippe kondingar till en "sekunds-UPS". Summerar jag så 15st kondingar, borde kunna kopplas 2s7p = 32V 32k9uF?
Och då börjar jag tänka att vid normaldrift sitter ett normalt 24VDC-spagg och matar skåpet via relän som är dragna av 230VAC.
När 230VAC försvinner släpper reläna och växlar till batteribanken, under växlingstiden håller dessa "PGX433 Emergency Opener" skåpet spännningssatt.
När 230VAC återkommer drar reläna igen och skåpet går på spagget.

Detta isolerar batterierna under normal drift, och då kan de laddas av en CTEK typ, utan att jag behöver undra hur dess laddspänning påverkar skåpet med sin logik med pulser och bulk och float och allt.

Problemet jag ser är om det ens räcker med dessa, men jag vet inte vad skåpet kommer dra ens idag. Får försöka gissa en last.
Sen är det kanske onödigt komplext?
Och det finns säkert nåt fall där kondingarna är urladdade, frågan är hur bra det är att de sitter utan resistor mot vad som kommer ladda dom?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av FormerMazda »

Eller så skiter man i hela den idén och köper en CTEK..
* Helautomatisk "anslut och glöm"-laddning i 8 steg
* Kan användas som strömkälla
* Rippel Mindre än 5 %
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av JimmyAndersson »

"Tänker också labbaggregat, samtidigt som jag undrar om det är gjort för 24/7 drift så att säga?"

Så länge det inte är det absolut billigaste och inte sitter för varmt så är det inga problem. De är oftast ganska rejält gjorda.

Mitt Voltcraft PS405 Pro brukar ibland vara igång och belastat ett par dygn i rad.
Har fått igång trötta bilbatterier med det.
Brukar även ladda skäggtrimmern med det eftersom jag inte tagit tag i att fixa ny nätadapter.. :)

Edit: syftningsfel..
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av Mathias@Åland »

Mean Well DRC-100B? Vet inte om den är tillräckligt kraftig för dina behov men annars har den nog alla funktioner som behövs färdigt inbyggt (batteriladdning, underspänningsskydd mm).
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av FormerMazda »

Klart intressant pryl till vad som verkar inte så farligt pris ändå!
Ska kolla närmare på den!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av mrfrenzy »

Annars sök efter "batteribackup" hos valfri elgrossist så får du 30 olika alternativ på kapsling komplett med laddare, 2st batterier och larmkontakter.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av FormerMazda »

Köpealternativ är alltid ett alternativ, om priset är rätt.
Nu ska jag absolut söka på det, men jag förvånades över priset på Meanwellen, trodde inte det gick att komma undan så billigt med en kommersiell produkt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av FormerMazda »

Har läst en del om meanwellen, och jag blir inte hundra klok på datan och funktionen.
https://www.meanwell-web.com/en-gb/ac-d ... -drc--100b
1.Backup connection for AC interruption
(1) Please refer to Fig1.1 for suggested connection.
The power supply charges the battery and provides energy to the load at the same time when AC mains is OK.
The battery starts to supply power to the load when AC mains fails.
Rated output current är 2,25A för channel A och 1,25A för channel B.

Att den vid AC-drift laddar batteriet är inte svårt att förstå. Och då med 2,25A eller 1,25A.
Men vid AC-drift drivern den output med AC/DC omvandling och då upp till 2,25A eller 1,25A?
Vid batteridrift, kopplar den då bara över till batterierna, eller sker nån DC/DC?

Blir inte riktigt klok på detta..
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: 24VDC matning till apparatskåp

Inlägg av nifelheim »

databladet är din vän :-)

Skärmklipp.PNG
Så blev det plötsligt glasklart....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar