Att byta till en dimmer själv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElMackan
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 maj 2022, 10:23:38

Att byta till en dimmer själv?

Inlägg av ElMackan »

Halloj
Det är som så att jag vill byta en strömbrytare till en dimmer. Så forskade lite på nätet, men då hittade jag en artikel (https://www.clasfixare.se/byta-till-dimmer/)
Citat: "....exempelvis att byta ut befintliga vägguttag och strömbrytare. Däremot får du inte byta från en strömbrytare till en dimmer...."

Vad är skillnaden med att byta from strömbrytare till strömbrytare kontra till en dimmer? Kan någon kontrollera om jag har bytt den själv trots att jag inte är certifierad elektriker? :?: Eller kan det bli några juridiska följder ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att byta till en dimmer själv?

Inlägg av MadModder »

Nej det går inte att kontrollera om det kopplas korrekt.
Skillnaden är att när man bara byter ut något ska det kopplas tillbaks på exakt samma sätt, medan byter man till något annat ser det inte likadant ut bakom och det blir enklare fel om man tror att man kan fast inte gör det och chansar lite.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Att byta till en dimmer själv?

Inlägg av AndLi »

Tja, du kan koppla fel och orsaka brand eller personskada, och det är straffbart. Och du har ju här nu erkänt att du vet att du inte får göra det själv, så att då ändå göra det kommer sannolikt leda till hårdare följder.. :)

Du får byta en strömbrytare till en strömbrytare för att de antas vara mycket lika i sin inkoppling och risken att göra fel är liten.
En dimmer har sannolikt helt annan uppbyggnad än befintlig brytare och svårare att lista ut hur den ska kopplas, kanske behöver den även en nolla för att funka korrekt.

Det finns inget säkert sätt att säga att något är gjort av certifierade elektriker, mycket stor del av den el som dras görs av någon annan som jobbar på en certifierad eleltrikers certifikat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att byta till en dimmer själv?

Inlägg av Glenn »

Och i praktiken har det ju visat sej att det inte är varken straffbart eller leder till försäkringsproblem om du bara gjort rätt.

Har man gjort fel däremot blir det kanske lite jobbigt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Att byta till en dimmer själv?

Inlägg av Klas-Kenny »

I praktiken har det ju också visat sig att det knappt är straffbart ens om man gör fel.

Jag har i alla fall bara hört talas om typ ett enda fall i modern tid där någon straffats för olaglig elinstallation, men då var det frågan om ett helt hus med "hej-kom-och-hjälp-mig-att-dö".
Fast jag är inte säker på att personen ens i det fallet straffades för själva utförandet av installationen, var nog mest för att hen var ägare och således ansvarig för den livsfarliga anläggningen.

Visst, försäkringsbolaget kan säkert dra ner på sin ersättning om det upptäcks några stora problem med elinstallationen efter en brand. Men ska nog ganska mycket till även för det, åtminstone så länge det inte kan bevisas att branden startade just i en dålig elinstallation.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Att byta till en dimmer själv?

Inlägg av Palle500 »

Just dimmer kan ibland kräva nolla och detta finns normalt inte i väggströmbrytardosan utan nolla behöver dras fram till den dosan och då blir det genast större ingrepp i befintlig installation.

https://www.elbutik.se/dokument/NNZ4265 ... EN_web.pdf
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Att byta till en dimmer själv?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Elsäkerhetsverket har vacklat fram o tillbaka i just denna fråga i årtionden, men säger under de senaste åren att man får byta en strömbrytare till en dimmer utan behörighet. Man kan söka bland deras frågor och svar på webbsidan. Tyvärr lyckas de inte få fram de krav som faktiskt finns kvar för att göra detta - nämligen att man har de kunskaper och färdigheter som krävs. Det är ett lagkrav, i samma lag som innehåller krav på behörighet.

Dessutom gäller, som redan nämnts, att det ska motsvara byte till en likadan strömbrytare, att man enkelt ska kunna flytta över trådarna. Men sådana dimmers finns inte... Det som är L på en strömbrytare är "ett S med en våg igenom" på en motsvarande dimmer, och det som är "pil ut" på en strömbrytare är två st L på dimmern, helt upp o ner. Definitionen på behörighetsfritt är att det ska vara av ofarlig beskaffenhet, och det kanske faller in här då ingenting farligt kan hända om man kopplar fel, kanske... Men om man, som redan nämnts, t.ex behöver fiska fram en neutralledare så blir det definitivt behörighetskrävande. Jag försökte få elsäkerhetsverket att precisera deras medgivande lite mer exakt för några år sedan men de, Ronny Press hette han, 2016 :), höll fast vid sitt luddiga medgivande och ville inte prata med mig mer.

Vad händer då om man byter till en dimmer trots att det kanske är förbjudet? Ja, gör man inga misstag så är enda "chansen" att hamna i domstol att en granne kikar genom fönstret och fotar den olagliga handling och polisanmäler. Sedan ska en åklagare fatta intresse för detta brott mot elsäkerhetslagen och väcka åtal. Sedan ska domstolen avgöra ifall det är behörighetskrävande eller inte, där elsäkerhetsverkets dagsaktuella inställning kommer att väga mycket tungt, och vad kan man räkna med för svar där?, det är högst oklart. Sannolikheten för att det ska komma till domstol är dock troligen så låg att <fyll i med Hasse o Tage här>.

Om man däremot klantar sig och orsakar en olycka, t.ex personskada så åker man dit mot brottsbalken (inte elsäkerhetslagen) och där spelar det ingen som helst roll ifall man fick byta till denna dimmer - man har varit oaktsam (okunnig eller ohändig).
ElMackan
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 maj 2022, 10:23:38

Re: Att byta till en dimmer själv?

Inlägg av ElMackan »

Jag förstår, tack för alla kloka svar.
Det blir väl att anlita en auktoriserad elektriker så ma ninte bränner ner huset och står här utan försäkringspengar :oops:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att byta till en dimmer själv?

Inlägg av Hobbyisten »

När jag flyttade in i nuvarande lägenhet så hade förre hyresgästen monterat en dimmer i vardagsrummet. Det fungerade bra ganska många år, men fick byta säkring då och då. Sedan började ljuset flämta ofta, nästan jämt, då tillkallade bostadsbolaget en elektriker som monterade en vanlig strömbrytare, och efter det blev det bra. Hade felet legat i sladdarna inuti vägg och tak så hade de behövt bryta upp dessa, men nu var det inte så. Är ditt syfte att skapa "mysbelysning" ? Något av detta kan du uppnå med dimbara LED-lampor https://www.lampgallerian.se/lampor/lju ... mbara-led/
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Att byta till en dimmer själv?

Inlägg av Elman »

Bor du i hyreshus enkelt köp Ikea trådfri lampa..efter som du ej själv äger installationen. Bara och skruva i en lampa ,faktum är att jag själv monterade bort dimmern (är både elektriker och husägare )hemma i vardagsrummet ersatte jag med en RGB lampa .. så alla färger och dimmringsbart enkelt.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Att byta till en dimmer själv?

Inlägg av Bo.Siltberg »

ElMackan skrev: 23 maj 2022, 15:20:10 Jag förstår, tack för alla kloka svar.
Det blir väl att anlita en auktoriserad elektriker så ma ninte bränner ner huset och står här utan försäkringspengar :oops:
Om du menar att du är så osäker på ditt handlag och känner att du riskerar orsaka ett försäkringsärende så gör du rätt val.
Men gör man ett bra jobb som inte går att skilja från en yrkesman så ska du få full ersättning om det mot förmodan ändå skulle uppstå en brand. Det är utförandet som gäller. Men samtidigt försöker ju försäkringsbolagen att hitta en syndabock...
Skriv svar