Varvtalssyra enfas AC-motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Varvtalssyra enfas AC-motor

Inlägg av steppen7 »

Har en ventilationsfläkt AC som jag vill varvtalsstyra men har dåliga kunskaper om detta. Det finns ju en rad olika AC-motorer och styrsätt.

På etiketten på fläkten ser man att den har två lindningar varav ena lindningen har en konding i serie. Det är alltså en "tvåfasmotor". Är det samma sak som en asynkronmotor?

Tillverkaren skriver att den går att styra och dom har en hemlig klump till styrning man kan köpa till men det framgår inte hur den funkar, om det är en trafo och reläer som skiftar olika lindningar eller nån form av thyristor/triacstyrning.

Testade med en enkel motorregulator för nån hundring (antagligen triac) och visst gick det att styra varvtalet men det brummade ganska mycket.

Om man skaffar en sån här gissar jag att man får steglös kontroll utan brum?
https://eur.vevor.com/variable-frequenc ... 0276894883

Ska man då programmera så att frekvensen går ner i takt med spänningen?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varvtalssyra enfas AC-motor

Inlägg av grym »

ofta är det en transformator med lite olika uttag som man kopplar in sig på
passar bra om man vill ha 3-4 hastigheter

frekvensomformare och enfasmotorer är mindre bra till dåligt

transformatormodellen är ok, om maninte måste ha riktigt reglering på hastigheten
steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Re: Varvtalssyra enfas AC-motor

Inlägg av steppen7 »

Varför är VFD inte bra till enfas? Jag fattar att trefas är mycket bättre tekniskt sett men samtidigt, det borde väl vara likvärdigt eller bättre med enfas VFD än en lösning med transformator?

Jag har noll erfarenhet av VFD men det verkar som att man kan reglera både spänning och frekvens som enskilda parametrar vilket borde betyda att man kan reglera ner bara spänningen likt en trafo men även möjligheten att reglera ner frekvensen om motorn trivs bättre med det? Verkar också gå att koppla bort motorkondingen på vissa och styra två faser. Vinner man något på det mån tro? Jag har inget behov av att kunna reversa motorn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varvtalssyra enfas AC-motor

Inlägg av TomasL »

Därför att det i princip inte går att styra en enfasmotor med VFD.
För enfasmotorer är en stegtransformator det absolut bästa valet, en motordimmer funkar också, men kan ge oljud i motorn.

När det gäller 3-fasmotorer så följer spänning och frekvens varandra linjärt om man kör med en VFD.

Alla växelspänningsmotorer är asynkronmotorer, med några väldigt få undantag.

Enfasmotorer, kan ha en extra lindning med kondensator, eller för små motorer en eller flera Kopparstavar/band eller liknande som då fungerar som hjälplindningar, dessa är då magnetiskt kopplade och använder inga kondensatorer.
steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Re: Varvtalssyra enfas AC-motor

Inlägg av steppen7 »

Men jag läste i nån tråd att enfasmotorer kan bli överhettade när man drar ner spänningen bara? Nån som verkade kunnig skrev lite förslag på att bygga en enkel styrning som skulle hoppa över vissa perioder eller halvperioder för att få ner frekvensen till 15Hz eller 30Hz från deras (amerikanarnas) 60Hz. Tråden handlade om enfas. Det var förvisso bara spånande.

Om jag vänder på steken, vad händer om man a) drar ner frekvensen endast eller b) drar ner frekvens och spänning?

Vill gärna förstå fysiken.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varvtalssyra enfas AC-motor

Inlägg av danei »

Verkningsgraden går ner. Men samtidigt minskar effekten, då i praktiken är det inget problem när det handlar om en fläktmotor.
Skriv svar