1, 2 och 3 fas, hur tänka till ett kök

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 1, 2 och 3 fas, hur tänka till ett kök

Inlägg av MiaM »

Ja, köper man en ny "norsk" spis i Sverige eller vice versa så lär butiken få ta tillbaka spisen.

Men det finns en hygglig marknad för begagnade spisar - att byta ut en gammal spis med järnplattor till en begagnad med keramikhäll är ett ganska enkelt och billigt sätt att göra ett kök bättre. Men då finns som sagt risken att råka köpa fel spis.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 1, 2 och 3 fas, hur tänka till ett kök

Inlägg av FormerMazda »

Jag gillar diskussionen som uppstått här, om inte så bekräftar den att det är bra snurrigt.

Min tolkning är att vid nybyggnation så blir det mest kompatibelt att dra fram 2st 16A till hällen och 1st 16A till ugnen.
Bonusfrågan om de två 16A ska vara 1st 2pol eller 2st 1pol kan jag nog själv svara på nu med ny-vilad hjärna, vilket som går bra då hus med diazed fortfarande finns och där funkar det ju.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 1, 2 och 3 fas, hur tänka till ett kök

Inlägg av mrfrenzy »

Om det finns möjlighet ska man göra det så säkert som möjligt, det vill säga en tvåfasgrupp får en tvåpolig säkring i en normcentral.
I en gammal diazedcentral finns ju inget val utan då blir det separat säkringar, oftast krävs då också komplettering med jordfelsbrytare.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 1, 2 och 3 fas, hur tänka till ett kök

Inlägg av FormerMazda »

Får nog ta och beställa mig en 2polig dvärg, det känns bäst nu efter vi diskuterat saken här.

Eller finns det / funkar det med bygel på .. spaken på dvärgen?
Vet att jag sett 3poliga med typ lös bygel på spakarna. Men det kan ju ha varit annat invändigt också som länkade ihop utlösningen på dom förstås.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 1, 2 och 3 fas, hur tänka till ett kök

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej, du kan inte bygla ihop spaken på flera enpoliga för att göra en flerpolig dvärgbrytare.
Själva brytfunktionen i en dvärgbrytare är helt oberoende av spaken i sig, så skulle man göra så och en säkring löser ut så kommer den troligen inte orka dra med sig de andra, hopkopplade brytarna. Istället kommer den att lösa ut på den fasen, men det kommer inte synas i centralen då spakarna är kvar i på-läget. Vilket blir väldigt förvirrande.

Kanske finns modeller på dvärgbrytare där spakarna "ser" fristående ut, men jag gissar att det i så fall är av rent tillverkningstekniska skäl. Kanske billigare att bara behöva tillverka en modell på spak till alla modeller av dvärgbrytare tex.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: 1, 2 och 3 fas, hur tänka till ett kök

Inlägg av Palle500 »

Om du har plats i centralen så sätt 3 polig dvärgbrytare 16 A och dra fram 5 x 2,5 mm ledare. Då har du för alla framtida behov. Kör även en 3-fas grupp till ugnen. Fast du kan sätta enfas uttag i den dosan. Använd minst 20 rör.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: 1, 2 och 3 fas, hur tänka till ett kök

Inlägg av ffredrik »

Vad menas med 20 rör? Diameter = 20mm?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: 1, 2 och 3 fas, hur tänka till ett kök

Inlägg av Palle500 »

Japp
20 mm vp-rör
16 vp är ju vanligast men då blir det trångt!
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 1, 2 och 3 fas, hur tänka till ett kök

Inlägg av FormerMazda »

Goda idéer alltihop, men det blev 2+1 dvärg för detta.
Trots detta kan man ju förvisso dra 20mm rör, det är ju jobbigare i framtiden om det skulle behövas.
Skriv svar