Enfas kontra "tvåfas" och dimning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Enfas kontra "tvåfas" och dimning.

Inlägg av Bonehead »

För alla säkerhetskritiska, detta är rent teoretiskt och jag är bara nyfiken på teorin/hur det funkar.

Försöker förstå vad som händer med 1-fas kontra 2-fas.
I båda fallen tänker jag rent resistiv last för att hålla det enkelt.

fas1 -> resistiv last -> nolla:
Detta är ju som vilken sinuskurva som helst och tror jag förstår hur det hela fungerar. Spänningen är alltid relativ nollan som helt enkelt är noll/jord(beroende på hur man vill missbruka sina termer).

Mitt "hjärnstillestånd" inträffar när jag tänker fas1 -> resistiv last -> fas2.
Jag har fått för mig att detta då ska ge effektivspänning på 380V, men, desto mer jag tänker på det desto mer ifrågasätter jag vart jag fått informationen ifrån och hur det klarar sig utan nolla.
Utöver detta så har vi nu ingen "stadig nollpunkt" utan det blir väl två förskjutna sinuskurvor med olika potential över tid?

För att göra saken värre då, anledningen till att jag överhuvudtaget började tänka på detta, tyristordimmers.
Vid 1-fas så verkar dom enklare varianterna helt enkelt ladda upp en kondensator vilket triggar en BIAC vilket triggar tyristorn som slår av igen vid nästa "nollställe" och processen börjar om.

Men hur skulle detta funka vid en 2fas koppling utan nolla?
Jag har gjort ett -möjligtvis felaktigt- antagande om att man kan se dom som 2 funktioner, sin(x) och sin(x+120*)
Bild

Om jag gissat rätt på funktion och så vidare, så bör det finnas nollställen som blir förskjutna uppåt och nedåt relativt en enfaskoppling, dvs där kurvorna skär varandra i grafen.
Där hade antagligen tyristorn "slagit ifrån" i väntan på nästa period förenklat sagt?
Är jag helt ute och cyklar eller stämmer nåt av det?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Enfas kontra "tvåfas" och dimning.

Inlägg av Klas-Kenny »

Prova att plotta y=325*(sin(x) + sin(x-120)), vilket är spänningen lasten får över sig.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Enfas kontra "tvåfas" och dimning.

Inlägg av danei »

Om du kollar på differensen mellan faserna så blir den en sinus med ett effektivvärde på 400V. Så det blir samma sak som i enfasfallet men med högre spänning.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Enfas kontra "tvåfas" och dimning.

Inlägg av Prins Valiant »

Kan vara intressant att veta att länder som Norge har 3-fas 230 Volt utan nolla. Så oavsett vilket stift du skulle beröra vid ett vägguttag kommer det att vara spänningsförande.
Skall i ärlighetens namn tala om att Norge övergår till ett system likt vårt med 3x400V med nolla
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Enfas kontra "tvåfas" och dimning.

Inlägg av Bo.Siltberg »

Bonehead skrev: 12 maj 2022, 14:45:44Jag har fått för mig att detta då ska ge effektivspänning på 380V, men, desto mer jag tänker på det desto mer ifrågasätter jag vart jag fått informationen ifrån och hur det klarar sig utan nolla.
Utöver detta så har vi nu ingen "stadig nollpunkt" utan det blir väl två förskjutna sinuskurvor med olika potential över tid?
Den enda skillnad lasten ser är att spänningen höjs till 400 V. Det är fortfarande en sinusformad växelspänning.
Någon referens till jord eller noll är helt ovidkommande för lastens funktion. Det är differensen mellan de två polerna som spelar roll för att lasten ska utföra ett arbete.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Enfas kontra "tvåfas" och dimning.

Inlägg av Jan Almqvist »

Klas-Kenny skrev: 12 maj 2022, 14:52:39 Prova att plotta y=325*(sin(x) + sin(x-120)), vilket är spänningen lasten får över sig.
Nästan rätt men det ska vara minustecken mellan termerna.
y=325*(sin(x) - sin(x-120))
https://www.wolframalpha.com/input?i=y% ... i%29%29%29
Skriv svar